KJERRINGRÅD: Uttrykket såpeglatt får en ny betydning, men dette er faktisk ikke så dumt som det ser ut til. Dekk bør vaskes, og fettløsende er det beste. (Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK)
KJERRINGRÅD: Uttrykket såpeglatt får en ny betydning, men dette er faktisk ikke så dumt som det ser ut til. Dekk bør vaskes, og fettløsende er det beste. (Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK)Vis mer

Dette bør du gjøre ved underkjølt regn

Her får du rådene for de vanskelige kjøreforholdene.

Dinside - Underkjølt regn er kanskje det vanskeligste føret å kjøre bil på. Selv biler med gode piggdekk risikerer å skli rundt som Bambi på isen, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Temperatursvingninger gir fare for underkjølt regn, og da er det ikke sikkert at selv viktig sikkerhetsutstyr kan redde deg.

Underkjølt regn oppstår når regndråpene fryser til is med en gang de treffer bakken.

Under slike forhold er det best å strø med dette.

Best med piggdekk Da oppstår et isdekke over hele kjørebanen, noe som gir dårlig friksjon og skaper farlige kjøreforhold.

Gode piggdekk takler slike is best, men det er viktig å være klar over at litt slitte piggdekk også kommer til kort på veibane glassert av underkjølt regn. Da er det faktisk bedre med piggfrie dekk enn slitte piggdekk. Mer om sesongens beste vinterdekk finner du på denne lenken.

Men visste du at en av ti som krasjer faktisk kjører på sommerdekk?

Bruk Zalo En ekstra utfordring har bilister som ferdes der veien saltes. Veisaltet binder veistøv og annen skitt fra veibanen. Det gir en glatt overflate på dekkene og dårlig veigrep, sier NAF-rådgiveren.

- Det viktige for de som kjører i områder med saltede veier, er å vaske dekkene jevnlig med dekkrens eller sterkt blandet Zalo-vann.

Artikkelen fortsetter under annonsen

LES OGSÅ: Femte hjulet på vogna som måler friksjon!

Pass også på frontruta Det er ikke bare veigrepet som sliter ved underkjølt regn. Frontruta blir også vanskelig å holde fri for is.

Når underkjølt regn treffer en kald frontrute, vil det fryse til is og legge seg som et panser-teppe over hele ruta.

NAF anbefaler at du får mest mulig av kupévarmen til å varme opp frontruta, slik at regnet ikke får mulighet til å fryse.

Les mer: Slik slipper du å skrape is

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide Les her.

VASK DEKKENE: Jan Ivar Engebretsen hos NAF har noen helt klare råd til bilister på glatta.  Foto: NAF
VASK DEKKENE: Jan Ivar Engebretsen hos NAF har noen helt klare råd til bilister på glatta. Foto: NAF Vis mer