SAMMEN OM DET: Selv om mor bærer på barnet og må trå til i fødselen, er det viktig å huske at også far er en stor del av det hele, og at dere er sammen om det som skal skje. Illustrasjonsfoto: THINKSTOCK.
SAMMEN OM DET: Selv om mor bærer på barnet og må trå til i fødselen, er det viktig å huske at også far er en stor del av det hele, og at dere er sammen om det som skal skje. Illustrasjonsfoto: THINKSTOCK.Vis mer

Dette bør du ha klart

Her er sjekklisten for de siste ukene før fødsel.

Tredje trimester føles ofte behagelig og rolig samtidig som man er i en svært spennende tid hvor fødsel nærmer seg med stormskritt.

Før du vet ordet av det, ligger du på fødesengen og jobber deg gjennom det som kanskje blir ditt livs utfordring.

Men før den tid, er det viktig for mange kvinner - og par - å "bygge reir", gjøre hjemmet, kropp og sinn klar for babyen som man gleder seg sånn til å møte.

- Mindre enn man tror Noen kan bli litt stresset ved tanken på at det meste bør være på plass, samtidig er det viktig å ta det mest mulig med ro.

Da hjelper det med en god og oversiktelig huskeliste.

Jordmor Karin Johansson ved Oslo jordmor- og kvinnesenter, kan berolige kommende mødre og fedre med at man som regel trenger mindre ting enn man tror:

- Jeg vil heller anbefale blivende mødre til å slappe av og lade opp til fødsel og tiden etterpå. Man bør heller prøve å sove det man kan, fokusere på lett trening, gå turer og gjerne øve litt på pusteøvelser som kan være nyttig i fødselen, sier Johansson til Kvinneguiden.

Hun mener at de aller fleste har kjøpt vogn, bilsete og litt klær før babyen melder sin ankomst:

- Det kommer man langt med. Så kan man heller komplettere etterhvert med ting man trenger. Det kan også være lurt å ha kjøpt en amme-bh og ammeinnlegg i ull som man kan ha med på sykehuset, tipser jordmoren videre.

- Den psykiske biten er viktigst Det er vel og bra å forsøke så godt man kan å forberede seg fysisk til fødselen gjennom å trene bekken, muskler i overkroppen, gjøre pusteøvelser og forsøke å hvile seg mest mulig.

Likevel mener Kristin Krogstad, jordmor og akupunktør ved Ajk Klinikken, at den psykiske forberedelsen er den viktigste.

TA VARE: Pass godt på hverandre, snakk mye sammen og planlegg ilag. Illustrasjonsfoto: THINKSTOCK.
TA VARE: Pass godt på hverandre, snakk mye sammen og planlegg ilag. Illustrasjonsfoto: THINKSTOCK. Vis mer

- Det er lurt å først ha fått med seg et kurs hos noen som kan gi deg troen på at kroppen din kan å føde. Så ha tillit til deg selv og kroppen din, sier Krogstad til Kvinneguiden.

Hun mener at dersom du sover dårlig og har mye vondter og er sliten, kan det være til god hjelp med fødselsforberedende akupunktur.

- Sørg for å få nok søvn, hvile og spis nok. Særlig hvis du skjønner det er noe på gang, spis og legg deg til å sove først, sier Krogstad.

Jordmorens tips Krogstad tipser videre om listen hun mener er nødvendig å følge før fødsel:

- Ha fokus på kjærligheten. Da mener jeg til deg selv, barnet i magen og partneren. Vi vet at kjærlighetshormonet Oxytocin behøves for at riene skal komme i gang. Du får stigning av dette når du får en klem for eksempel. - Har du barn fra før, lag en plan for barnevakter. Gjerne en plan A , B eventuelt C, slik at du er rolig på dette. - Ha ryddet unna alt praktisk stress rundt deg hjemme, er dere midt oppi oppussing, for eksempel, lag deg allikevel ditt lille område hvor baby og tingene kan være. Redebygging er viktig. - Gjør noe koselig som du ikke får gjort på noen måneder. Gå og se den gode filmen, gå i operaen, hør deilig musikkstykke og så videre. - Pakk bagen din. Det viktigste den skal inneholde er: toalettsaker, druesukkertabletter med smak, energidrikk og småsnacks som gir energi. - Ledige klær, varmeflaske eller rispose til smertelindring ,tøfler, babybodyer, liten lue,sokker og hjemreisetøy til barnet, gaskompresser til vask av barnets stump og eventuelt til navlestell, babyolje til å fjerne babybek og som kan brukes til massasje. - Eventuelt Arnica, som er et homeopatimiddel til å forhindre sårhet etter fødsel.
Rett før Du tenker kanskje også at det er visse ting man bør vente med til rett før termin, her synes Krogstad at det er viktig å ikke låse seg fast i én idé for hvordan ens fødsel skal være.

- Denne jobben er uforutsigbar, gå til den med tillit og åpent sinn, råder Krogstad og fortsetter:

Øv på pusteøvelser til fødsel og knipeøvelser til etter fødsel, kan holde å lese ei god bok, eller kanskje du går på kurs?

Mannen kan ta ansvar slik Jordmoren mener at man kan unngå å få panikk dersom man kommer på at man har glemt noe spesielt man gjerne skulle hatt på plass rett før fødsel.

- Send ut mannen eller venninne til å ordne ting for deg. Pust også rolig - alt kan fikses, kjøpes eller lånes, sier Krogstad.

Partner har en viktig rolle når kvinnen skal føde, og det er mye han kan gjøre for å hjelpe til slik at fødselen blir litt lettere å takle.

- Partneren kan lese høyt fra listen og krysse av det som er gjort sammen med deg. Derfor bør du snakke med din kjære, råder hun.

Mannen kan også gjøre mye for å lindre smertene til kvinnen som uansett vil komme.

BE OM HJELP: Partner har en viktig rolle både før og under fødsel. Han bør stille opp, og du bør ikke være redd for å be om hjelp. Illustrasjonsfoto: THINKSTOCK.
BE OM HJELP: Partner har en viktig rolle både før og under fødsel. Han bør stille opp, og du bør ikke være redd for å be om hjelp. Illustrasjonsfoto: THINKSTOCK. Vis mer

- Partneren kan lære seg akupressur som handler om å trykke på kjente akupunkturpunkter. Dette er smertedempende og beroligende, sier Krogstad.

Sikkerhet under de siste ukene:

Nå begynner du sannsynligvis å føle deg litt lei av den store, tunge magen, og du lengter sikkert etter å snart få treffe din lille baby. Lungene dine blir større og sterkere, og vekten barnet legger på seg kan være nødvendig for de første dagene i verden utenfor. En graviditet regnes egentlig ikke å ha gått full tid før utgangen av den 37. svangerskapsuken. Hvis du føler deg litt ustø og ikke er så bevegelig lenger, bør du unngå visse bevegelser når du er alene hjemme. Bare det å for eksempel gå opp i og ut av badekaret eller å strekke seg etter noe høyt oppe, kan gjøre at du mister balansen. Bær heller helst ikke tunge eller uhåndterlige gjenstander, for dette kan føre til at du overanstrenger deg eller mister balansen og faller. Vær mer forsiktig enn du vanligvis ville vært. Hvis du føler deg stiv og ønsker å myke opp musklene, kan du gjøre noen strekkøvelser snarere enn å drive med anstrengende trening. Husk at du nå lettere blir andpusten eller ør, så tilpass bevegelsene etter det så du ikke faller eller blir svimmel. Akkurat nå kan du gjerne også tenke på å ikke begi deg for langt hjemmefra. Hvis fødselen skulle starte tidlig, er det godt å være innenfor rekkevidde av fødestuen. Det å kjøre eller sitte på i bil er nok ikke veldig praktisk med tanke på magens størrelse og at barnet har sunket så langt ned. Kjør bil så lite som mulig nå, og pass på å bruke setebeltet. Beltet skal sitte under magen, stramt over hoftene. Sørg også for å ha rikelig med benplass. Så lenge ikke vannet har gått, er det helt trygt å ha sex, og også god trening for kroppen. Når fosterhinnen brister og vannet går, like før eller under fødselen, er det ikke lenger noe som beskytter barnet mot infeksjoner. Da bør du ikke føre noe inn i skjeden hvis det ikke er nødvendig fra et medisinsk ståsted. Unngå derfor sex hvis ikke fosterhinnen lenger er intakt. Men inntil da kan dere benytte anledningen til å nyte fredelige, romantiske kvelder sammen før babyen kommer. Siden blir det litt vanskeligere å få tid og rom til slike små, private øyeblikk. (Kilde: Pampers.no )

Les også:
Slik har dere god sex etter fødsel
- Bortkastet å smøre seg inn
- Du skal legge på deg
Slik holder du graviditeten hemmelig

Saken ble opprinnelig skrevet av Kvinneguiden for Klikk.no. Les her.