Dette bør du spise

Spis grønnsaker og fisk, og begrens bruken av rødt og bearbeidet kjøtt, heter det i Helsedirektoratets nye kostråd.

NYE RÅD: 
Helsedirektør Bjørn-Inge Larsen (t.v.) lanserer nye kostråd basert på rapporten til Nasjonalt råd for ernæring, her representert ved arbeidsgruppas leder Rune Blomhoff og leder Haakon E. Meyer. Foto: Berit Roald/Scanpix
NYE RÅD: Helsedirektør Bjørn-Inge Larsen (t.v.) lanserer nye kostråd basert på rapporten til Nasjonalt råd for ernæring, her representert ved arbeidsgruppas leder Rune Blomhoff og leder Haakon E. Meyer. Foto: Berit Roald/Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): I dag ble myndighetenes nye kostråd til befolkningen lansert av Helsedirektoratet. Bak de nye rådene ligger en rapport fra Nasjonalt råd for ernæring.

- Det finnes over to millioner vitenskapelige publikasjoner om kosthold og helse. Det aller meste vi vet om fagfeltet har vi lært de siste 10-15 årene. Det har vært en rivende utvikling, sier Rune Blomhoff, lederen for arbeidsgruppa som har utarbeidet de nye kostrådene.

Råd om matvarer Arbeidsgruppa har i større grad gått ut fra hver enkelt matvare enn hvert enkelt næringsstoff i de nye anbefalingene. De har også gått mer i detaljer på ulike matvarer og mengder du bør spise enn tidligere.

- Vi vet at mange effekter av maten ikke bare kan forklares med innholder av næringsstoffer. Derfor går rådene mer direkte på selve matvarene. For noen matvarer unngår vi å gi konkrete råd. Det er ikke nødvendigvis slik at vi ikke ser en sammenheng mellom en bestemt matvare og helseeffekt, men per i dag er det ikke vist i stor nok grad, sier Rune Blomhoff.

Noen av de sentrale rådene er:

• Minst fem porsjoner grønnsaker, frukt og bær daglig. Poteten er ikke lenger med i «5 om dagen», men anbefales likevel som en viktig basisvare som inneholder mer kostfiber og vitaminer og mineraler enn for eksempel ris og pasta.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer