MOTOREN ER LITEN, MEN BEST: Det er den kompakte 3-sylindrede enheten som sitter i hybridsystemet til BMW i8 som stakk av med troféet «International Engine of the Year». I denne sammenhengen er 1,5 liter nok til å bevise at BMW fortsatt er i verdenseliten når det gjelder motorer. Foto: RUNE M. NESHEIM
MOTOREN ER LITEN, MEN BEST: Det er den kompakte 3-sylindrede enheten som sitter i hybridsystemet til BMW i8 som stakk av med troféet «International Engine of the Year». I denne sammenhengen er 1,5 liter nok til å bevise at BMW fortsatt er i verdenseliten når det gjelder motorer. Foto: RUNE M. NESHEIMVis mer

Dette er årets beste motorer

BMW overtar tronen og seirer overlegent i år. Motoren er ikke stor, men effektiv - og bilen er rask!

Dinside Hvert år kåres verdens beste motor av et panel bestående av 65 motorjournalister fra 31 land i International Engine of the Year Awards. Den baserer seg på deres tester av nye bilmodeller utstyrt med de mest aktuelle motorene i løpet av året som gikk.

Kåringen anses av bilindustrien som den store referansen og følges nøye i hele bransjen. Men kåringen Ward's 10 best engines er det også viktig å følge med på, selv om den har en anelse større amerikansk slagside.

Det har i uken som gikk haglet inn med pressemeldinger angående kåringen fra en rekke bilprodusenter og det er lett å bli litt forvirret. BMW hevdet nemlig å ha tatt kronen fra Ford - og deretter følger en melding fra Ford der de skryter av nok en gang å ha fått det gjeve troféet for beste motor...

Forklaringen er egentlig enkel. I tillegg til en totalvinner kåres det nemlig også vinnere i en rekke underkategorier som så nomineres til sammenlagtprisen.

BMW sammenlagt Og Ford, som, joda - helt riktig, vant troféet for beste internasjonale motor - men i sin underkategori, måtte i år se seg slått av BMW, som vant sammenlagtseieren. Men Fords imponerende 1.0-liter, som åpenbarte seg for oss i Ford Focus, hadde da tross alt vært kåret til beste motor tre år på rad - i 2012, 2013 og 2014.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Underkategoriene er delt opp etter størrelse fra under 1,0 liter og opp til over 4,0 liter. I tillegg kåres det vinnere i klassene beste nykommer, beste «miljø»-motor og beste høy-ytelsesmotor (performance engine).

Og Ford vant altså kategorien under 1,0 liter nok en gang, med motoren som yter opptil 140 hester i Fiesta Red Edition og Black Edition, mens den får plass på et A4-ark.

Peugeot slår ut VW I kategorien 1.0 til 1.4 ble Volkswagen vippet av tronen av Peugeot/Citroën, og også her er det en 3-sylindret motor som henter hjem troféet. 1,2-literen som imponerte oss blant annet i Peugeot 308 SW har nemlig slått ut 1,4 TSI-motoren som fortsatt gjør underverker i for eksempel VW Golf.

VINNER-MOTOR: I tre underkategorier vinner BMWs hybrid-drivlinje fra i8 med den 3-sylindrede biturbo-motoren på 1,5 liter og elmotor. Ikke overraskende vinner den også uansett kategori. Foto: BMW
VINNER-MOTOR: I tre underkategorier vinner BMWs hybrid-drivlinje fra i8 med den 3-sylindrede biturbo-motoren på 1,5 liter og elmotor. Ikke overraskende vinner den også uansett kategori. Foto: BMW Vis mer

I de øvrige underkategoriene vant BMW naturlig nok, med sammenlagtseier-motoren, kategorien 1,4-1,8 liter. Mercedes-AMG vant opptil 2.0-klassen med biturbomotoren vi kjørte i A 45 AMG og Audi tviholder på lederposisjonen opptil 2,5 liter med eneste 5-sylindrede motor i dette selskapet. BMW får hedersplassen igjen med rekkesekseren vi finner i M3 og M4, i klassen opptil 3 liter mens det er McLaren som vinner nest øverste størrelsesklasse med sin 3.8-liters twin-turbo V8 som finnes i 675 LT.

Ferrari tar eneste seier med selvpustende motor med 4,5-liters V8-motoren i 458 Italia og den stikker også av med seieren i kategorien høy-ytelsesmotorer.

Miljø-klassen vinnes igjen i år av Tesla, med sin elmotor som viste sitt imponerende potensial da vi testet den i Model S P85 D tidlig i år.

De komplette resultatene, med poengivgningen i detalj, finner du her.
Saken ble opprinnelig publisert på Dinside Les her.

BEST I KLASSEN: I Dinsides redaksjon forventet vi pris til den ypperlige motoren man blant annet finner i Citroën Cactus (bildet), og vi ble ikke skuffet. Foto: CITROEN
BEST I KLASSEN: I Dinsides redaksjon forventet vi pris til den ypperlige motoren man blant annet finner i Citroën Cactus (bildet), og vi ble ikke skuffet. Foto: CITROEN Vis mer