Dette er årets viktigste nyhet fra BMW

Og du kan snart prøvekjøre en.

München (Dagbladet): Henry Ford skal en gang ha uttalt:

- Du kan få den i hvilken farge du vil, sålenge den er svart.

Han snakket om T-Forden.

BMW kunne sagt noe lignende på lanseringen av nye 3-serie stasjonsvogn.

- Du kan få den i hvilken farge du vil, sålenge den er grå... Og er en 328i.

Bestselgeren Det er ingen tvil om hva som er volummodellen i BMW-familien. Rekordåret til treeren i Norge var 2007, da BMW solgte 1755 av dem, sedan inkludert. I år er målsetningen å runde 2000.

328i har toliters rekkefirer med 245 hester og 350 newton. Det borger for en ganske livlig familiebil, men også en ganske stiv pris.

605 400 koster den med sportsautomatkassen som stod i testbilene.

For å konstantere det opplagte med en gang: Dette er ikke motoren man kommer til å finne i de fleste norskregistrerte 3-serier. De vil det stå 316, 18 eller 20 på .

Mer enn motoren Ser man et øyeblikk bort fra den imponerende turbofireren som sitter under panseret på testbilen, blir det litt lettere å fokusere på det som gjelder over hele linja.

Den er både lettere og stivere enn forgjengeren.

Mindre vekt og mindre vridning gir, alt annet likt, bedre kjøreegenskaper.

Girkassen
Med mindre du er særdeles bevandret i bilparken kommer du neppe til å legge så mye merke til verken stivheten, eller vektreduksjonen.

Det du derimot kommer til å legge god merke til er girkassen. Den 8-trinnsautomatkassen fra ZF lar motoren jobbe akkurat der den skal være i registeret til enhver tid.

Dersom motoren er direktøren, er girkassen den lynkjappe og helt strøkne sekretæren.

Den er uten tvil en av - om ikke den - beste girkassen man får i en familiebil i dag. DSG inkludert.

Over til 320d I og med at folk flest ikke kommer til å gå for de største bensinmodellene var det et minus at det ikke var anledning til å teste 320d, som uansett lanseres i Norge sammen med 328i 20. september.

Heldig da at vi har testet motoren i sedanutgaven.

Tallene først. 184 hester, 380 newton og 0-100 på 7,6 sekunder.

Den koster tett på 170 000 kroner mindre enn storebror med samme girkasse.

Og er sedanen noe å måle utfra, og det er den jo, så er motoren mer enn sterk nok til å sørge for at du fortsatt har en sportstourer, og ikke bare en tourer.

Det er selvsagt en merkbar forskjell på en bil som sprinter til hundre på 6 sekunder og en som jogger på 7,6, men det som forblir det samme er hvordan den ligger på veien når svingene blir mange og skarpe. 

Rundt München der lanseringen fant sted er det flust med dem, og på sedvanlig BMW-maner er touringen best i svingene.

Designen Ved første øyekast så ser de fleste kanskje ikke forskjell på dagens og gårsdagens modell, men sett dem ved siden av hverandre og det blir med ett tydeligere.

For det første har bilen est ut litt i alle retninger, med unntak av i høyden. Bagasjerommet har har vokst 35 liter til 495, tilfeldigvis 5 liter mer enn en Audi A4 Avant. Ellers skiller det noen millimeter i alle retninger mellom de to konkurrentene, og A4 er hakket større i alle. 

For det andre har de frisket opp utseendet. Før nøklene ble utlevert forklarte designerne i det kjedsomlige hva de hadde gjort. Her holder det å konkludere med at hva enn de gjorde, så fungerte det.

På innsiden er historien mye den samme. Den ser mer moderne ut en forgjengeren, og spesielt skjermen i midtkonsollen er et steg opp fra utgående modell. Setene er gode, sikten er god, og speilene er oversiktlige. 

Verdt pengene?  At 3-serien er en god bil er hevet over enhver tvil. Den er klasseledende på kjøreegenskaper, har mer plass enn forgjengeren, og kommer i økonomivariantene 316d og 318d i november. 

Vil man ha firehjulstrekk må man smøre seg med tålmodighet frem til mars neste år. 

Prisene på modellene som kommer først er konkurransedyktige i markedet.

En 320d med 163 hester koster 408 100, snaue 18 tusen mer enn en 143 hesters A4 Avant. I 184-hesters utgaven er prisforskjellen med Audis 177-hester knappe 7000, fortsatt i favør av Audi. 

Med andre ord er det lite som skiller prismessig, men med den nye modellen ligger BMW et steg foran på det meste ellers i konkurransen.  

MERKET: BMW er et premiummerke og foreløpig er billigste modell 320d med 163 hester til 433 200.
GENERASJON FEM: Den forrige kom i 2005, så en ny modell er kjærkomment nytt.
FRISKERE: Interiøret har tatt et steg i riktig retning.
STØRRE: 35 liter større enn utgående modell og 5 liter større en A4 Avant.
STANDARD: Elektrisk bakluke er standard på 3-serien.
GIRKASSEN: Vanvittig effektiv; er den beste beskrivelsen av girkassen.
GIR NED: Et lite trykk og den skifter umiddelbart.
GIR OPP: Og like effektivt andre veien.
ÅRETS MOTOR: I klassen 1,8 til 2,0 stakk den av med seieren som årets motor i en internasjonal kåring.
TO TURBOER: Den sparker godt og turboene merker man ingenting til, akselerasjonen er sømløs.