Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Tema

Mer
Min side Logg ut

Dette er arvtageren til en legende

Ser du hvilken?

ARVTAGEREN: Den nye superbilen fra McLaren kommer ikke til å tukte Bugatti, men den kommer til å kjøre fra det meste annet der ute. Foto: MCLAREN.
ARVTAGEREN: Den nye superbilen fra McLaren kommer ikke til å tukte Bugatti, men den kommer til å kjøre fra det meste annet der ute. Foto: MCLAREN. Vis mer

(Dagbladet): Forgjengeren het McLaren F1 og holdt lenge rekorden som verdens raskeste bil. I april 1998 raste den nedover Ehra-Lessien banen til Volkswagen i 391 kilometer i timen. I 2005 smadret Bugatti rekorden på samme bane, med utrolige 407 kilometer i timen. Senere har Bugatti kjørt enda fortere her, 431 kilometer i timen med sin Super Sport.

Uansett, nå er det en ny gutt i gata og han går under det litt uinspirerte navnet McLaren P1.

Ingen ny verdensrekord Målet med P1 er ikke å tukte Bugatti skal vi tro engelskmennene i Woking, hvor McLaren holder hus.

- Målet er at P1 skal være den mest underholdende, kapable, teknologisk avanserte og gjennomførte superbilen noen gang produsert, sier administrerende direktør i McLaren, Antony Sheriff.

Neste år er det forventet at Ferrari kommer med en arvtager til superbilen Enzo fra 2003, Porsche kommer også med sin 918 superhybrid. McLaren satser med andre ord på å utfordre italienerne og tyskerne.

Hvorfor legge lista høyt når du kan legge den skyhøyt? 

850 hester? Noen sinke blir den nye hybriden likevel ikke. Ja forresten, det er en hybrid det er snakk om.

FREMTIDEN: Dette er fortsatt en designstudie ifølge McLaren, men det er ikke til å komme fra at dette er mer eller mindre hvordan den nye superbilen kommer til å se ut når den kommer på markedet. Foto: MCLAREN.
FREMTIDEN: Dette er fortsatt en designstudie ifølge McLaren, men det er ikke til å komme fra at dette er mer eller mindre hvordan den nye superbilen kommer til å se ut når den kommer på markedet. Foto: MCLAREN. Vis mer

750 av hestene skal komme fra den oppskremte V8-en, som også sørger for fremdriften i lillebror MP4-12C. En elmotor sørger for de siste 100, ifølge engelske EVO magazine. Systemet er av typen som kalles KERS, og har med oppsamling av energi under nedbremsing å gjøre. Det er mest kjent fra Formel 1, hvor McLaren som kjent har litt erfaring.

Og hva kommer P1 til å skilte med av ytelser? Ingen detaljer er foreløpig offentliggjort, men vi kan koste på oss å spekulere litt. 

Den kommer med drift kun på bakhjulene, så den tukter neppe Veyrons 2,5 sekunder til hundre. Null til hundre på under tre sekunder er likevel å forvente, ettersom lillebror med skarve 600 hester klarer det på 3,1 sekunder, skodd med racingdekk.

Og hva så med toppfarten? Pagani klarer å presse Huayra opp i over 370 med «bare» 730 hester under panseret, så ikke bli overrasket om P1 matcher forgjenger F1 på den fronten.

Prisen på hjemmemarkedet England forventes å være svimlende 800 000 pund, eller nærmere 7,5 millioner kroner. Med  avgifter vil det bety en pris på et tosifret antall millioner her hjemme.

P1 vises på Paris-utstillingen denne måneden. 

BESTEFAR: Den ble produsert i 106 eksemplarer og går i dag for en formue. Den legendariske McLaren F1. Foto: MCLAREN.
BESTEFAR: Den ble produsert i 106 eksemplarer og går i dag for en formue. Den legendariske McLaren F1. Foto: MCLAREN. Vis mer
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media