SNOBBETE: På hytter og kjøretøy skal storfolk kjennes. En BMW X3 gjør seg ikke bort blant luksushyttene på Geilo. Foto: Petter Handeland
SNOBBETE: På hytter og kjøretøy skal storfolk kjennes. En BMW X3 gjør seg ikke bort blant luksushyttene på Geilo. Foto: Petter HandelandVis mer

Dette er BMWs bestselger

Gjennomsnittsprisen er over 700 000 kroner.

BMW X3 har blitt en stor salgssuksess for BMW i Norge.

I 2012 kom den på 3. plass blant SUV-modeller med 4WD.

De nærmeste direkte konkurrentene på bestselgerlista er Volvo XC60 på 4. plass og Audi Q5 på 8. plass.

Selv om BMW X1 er en rimeligere modell enn BMW X3, klarer storebror å holde minstemann på god avstand. I 2012 solgte BMW over dobbelt så mange av X3 som av X1.

MÅ HA DET: Vår testbil var lastet med utstyr for 200 000 kroner. Fullt så mye trenger du ikke å bruke for å få det trivelig i en BMW X3. Men 100 000 går fort unna i ekstrautstyrslista. Foto: Petter Handeland
MÅ HA DET: Vår testbil var lastet med utstyr for 200 000 kroner. Fullt så mye trenger du ikke å bruke for å få det trivelig i en BMW X3. Men 100 000 går fort unna i ekstrautstyrslista. Foto: Petter Handeland Vis mer

Selv om snittprisen på en ny X3 ligger over 700 000 kroner, ifølge BMW Norge.

Kjøreegenskaper: 5 BMW X3 xDrive 20d er den sportsligste og mest underholdende av de rimelige premium-SUV-ene. Du har godt bitt i forhjulene, noe som gir en trygg følelse når du styrer inn i glatte svinger.

xDrive-systemet fordeler kraften mellom for- og bakhjul slik at balansen i bilen er mest mulig nøytral. Derfor er det svært sjelden du opplever understyring (bilen tar en lengre sving enn rattutslaget tilsier).

Styringen er også presis med god tilbakemelding på hva som skjer under hjulene. Og det skal ikke mye arbeid med gass og ratt for å lokke fram en liten sladd. Det setter deg fort i godlune.

Vil du kjøre mer aktivt eller bedre framkommeligheten, trykker du en gang på DSC-knappen. Da tillater systemet 12-14 % slipp på hjulene, og stabilitetskontrollen slår mer kontant inn når det først trengs.

TAKHØYDE: Som vanlig er SUV-lasterommet best i høyden. Det skylder noen centimeter i lengderetning i forhold til en stor stasjonsvogn. Foto: Petter Handeland
TAKHØYDE: Som vanlig er SUV-lasterommet best i høyden. Det skylder noen centimeter i lengderetning i forhold til en stor stasjonsvogn. Foto: Petter Handeland Vis mer

Et langt trykk på knappen slår systemet helt av, og det er bare ABS-bremsene av de elektroniske hjelpesystemene som trer inn. Moro på en stor, snødekt parkeringsplass, men ikke noe å satse på i det daglige.

Motor: 3 BMWs toliters dieselmotor synger på siste verset. Ifølge ryktene skal en ny dieselmotor dukke opp i løpet av 2. halvår i 2013. Den deler mange av komponentene med den fine, nye toliters bensinturbomotoren vi har skrevet mye pent om det siste året.

Mens vi venter, er det fortsatt gamlefar i effektversjoner på 163 eller 184 hk som gjelder. Dreiemomentet ligger på solide 380 Nm.

Det åttetrinns automatgiret gjør sitt beste for å få det beste ut av en motor der kraftutvikling, gange og støykarakter ikke lenger henger med i toppen. Spesielt blir det en del diesellyd ved pådrag og kjøring opp til 40-50 km/t.

Ytelser: 4 Med 163 hk går BMW X3 omtrent som forventet. Du har krefter nok, men følelsen av det store overskuddet kommer aldri.

Bilens styrke er et bra dreiemoment. Det sørger for at girkassen ikke jobber seg i hjel, og at du har det trykket du trenger i normale situasjoner.

POPULÆR: X3 solgte bra i 2012 og er fortsatt den mest solgte premium-SUV-en per februar 2013. Foto: Petter Handeland
POPULÆR: X3 solgte bra i 2012 og er fortsatt den mest solgte premium-SUV-en per februar 2013. Foto: Petter Handeland Vis mer

Den rene forbikjøringsakselerasjonen er på det jevne - litt bedre enn Audi Q5 2,0 TDI med 177 hk og litt langsommere enn Mercedes-Benz GLK 220 CDI med 170 hk.

Eksteriør: 4 BMW X3 kom i ny versjon høsten 2010 og fikk en skarpere front og mer X5-aktig tyngde i utseendet enn forgjengeren.

Noen designbombe er likevel ikke BMW X3. Her framheves tradisjonelle SUV-verdier; robust, traust og konservativ dukker opp i tankene når du skal beskrive utseendet til BMW X3.

Interiør: 4 BMW X3 har fin plass i baksetet for to voksne på langtur. Du kan strekke beina godt ut og takhøyden er bra. Det er først om du skal ha plass til tre i baksetet at det kniper, for bredden er ikke mer enn gjennomsnittlig.

Bagasjerommet er ganske kvadratisk med normal karakter for en SUV, der bredde og høyde er bedre enn lengde. Frakter du lange gjenstander, er det kanskje bedre å vurdere en BMW 5-serie Touring.

Betjeningen holder den sedvanlige BMW-standarden; nøktern, ryddig og oversiktlig. Kvalitetsinntrykket er solid uten at designavdelingen i München har følt behov for å bevise det med overdådige designtriks.

Komfort: 4 I normalversjon er BMW X3 relativt stivt satt opp. Da merker du godt alle mindre ujevnheter, men oppe i landeveisfart setter den seg fint og er forholdsvis behagelig å kjøre.

Med unntak av diesellyd under akselerasjon og i lav hastighet, er lydbildet avdempet i BMW X3. Særlig når bilen ruller på piggfri vinterdekk i normaldimensjon 225/60-17.

Som vanlig har BMW utstyrt vår testbil med sportsseter. Det er et av de tilvalgene vi vil anbefale deg, siden sittekomfort, reguleringsmuligheter og støtte er av første klasse.

Sikkerhet: 5 BMW X3 ble testet av EuroNCAP i 2011 med godt resultat. Bilen fikk fem av fem stjerner i totalkarakter, 88 % score for beskyttelse av voksne, 83 % for beskyttelse av barn, 53 % for fotgjengere og 71 % for sikkerhetssystemer.

I kommentarene til testen er EuroNCAP godt fornøyd med sikkerhetsnivået for beskyttelse av voksne. Det er to områder med forbedringspotensial: I sidekollisjon med stolpe betegnes beskyttelse av brystregionen som svak, mens beskyttelse mot whiplash ved påkjørsel bakfra blir omtalt som marginal.

Pris/utstyr: 3 Med 163 hk koster BMW X3 sammen med automatgir fra 559 900 kroner. Vil du ha versjonen med 184 hk, legger du på 17 000 kroner til. Det er konkurransedyktig opp mot de viktigste klassekameratene, men også betydelig dyrere enn en folkelig kompakt-SUV.

Særlig fordi du bør legge på minimum 50 000 kroner for å få en brukbart utstyrt bil, og opp mot 100 000 om du er noe mer kravstor.

Den største fordelen i X3-økonomien er en tradisjonelt god annenhåndsverdi. En riktig utstyrt X3 blir du raskt kvitt til en god pris.

Forbruk: 5 Ifølge EU-normen skal BMW X3 xDrive 20d bruke ved blandet kjøring 0,56 l/mil. Det gir et CO2-utslipp på 147 g/km.

I vår testrunde legger bilen seg pent til blant de mest nøysomme SUV-modellene med automatgir.

Et testforbruk på 0,63 l/mil lar seg høre. Under gunstige forhold kan du kjøre bilen ned på 0,5-tallet, og under mer krevende betingelser ser du neppe mer enn 0,8 l/mil.

Konklusjon: 4 Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

BMW X3 xDrive 20d henger fortsatt godt med i toppen av SUV-klassen, selv om Mercedes og Audi har fornyet sine modeller.

Som vanlig har BMW sin styrke i sportslighet, dynamikk og kjøreglede, mens ingen blir spesielt lei seg når BMW kommer med nye firesylindrete dieselmotorer i nær framtid.

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.

FINT DRIV: Ett trykk på DSC-knappen og BMW X3 får lov til å slippe seg mer løs i sideretning. Moro på en stor og tom parkeringsplass. Foto: Petter Handeland
FINT DRIV: Ett trykk på DSC-knappen og BMW X3 får lov til å slippe seg mer løs i sideretning. Moro på en stor og tom parkeringsplass. Foto: Petter Handeland Vis mer
BEST: Automatgiret er blant de beste i SUV-klassen. Det samme kan ikke sies om den toliters dieselmotoren. Foto: Petter Handeland
BEST: Automatgiret er blant de beste i SUV-klassen. Det samme kan ikke sies om den toliters dieselmotoren. Foto: Petter Handeland Vis mer