BRA TOTALT : Volkswagen Tiguan tar teten i SUV-klassen både hva gjelder kvalitet og annenhåndsverdi. Foto: EGIL NORDLIEN / HM FOTO
BRA TOTALT : Volkswagen Tiguan tar teten i SUV-klassen både hva gjelder kvalitet og annenhåndsverdi. Foto: EGIL NORDLIEN / HM FOTOVis mer

Dette er de beste bruktbilkjøpene

Og så mye faller prisene på fem år.

• Se bilene med minst feil, pluss tabell over forventet verdifall og NAF-ekspertens sjekkliste nederst i saken.

(Dagbladet): Uansett hva man måtte mene om avgifter, veistandard, og den rødgrønne regjeringen, så kan nok de aller fleste enes om en ting:

STORSELGEREN: Forrige generasjon av Norges mest populære bil scoret godt på kvalitet. Forventningen er at generasjon sju følger opp på den fronten. Foto: TORMOD BRENNA
STORSELGEREN: Forrige generasjon av Norges mest populære bil scoret godt på kvalitet. Forventningen er at generasjon sju følger opp på den fronten. Foto: TORMOD BRENNA Vis mer

Bil koster.

Mellom forsikring, veiavgift, service, drivstoff - og muligens noen bøter - så gjør bilhold gjerne et solid innhugg i økonomien. For å minimere skaden kan det dermed være lurt å velge en bil som har få feil, og som ikke faller for mye i pris.

GOD PÅ PRIS: Og god på kvalitet. V70 er en av bilene som tilbyr i både pose og sekk. Foto: VOLVO
GOD PÅ PRIS: Og god på kvalitet. V70 er en av bilene som tilbyr i både pose og sekk. Foto: VOLVO Vis mer

Dagbladet har sett på hvilke det er.

Norges mest populære biler Bilkjøp gjør man av fri vilje, så man må kunne regne med at Norges 20 mest solgte nybiler er de bilene folk flest helst vil ha. Dermed vil de nok være blant de mest populære på annenhåndsmarkedet også.

LeasePlan, den største aktøren innen biladministrasjon i Norge, har gjort noen anslag på forventet verdifall på noen av Norges mest solgte biler.  Listen er per september i fjor, og viser forventet verdifall fem år fram i tid.

HOLDER SEG I PRIS: Både Subaru XV og Mitsubishi ASX spås å holde seg godt i pris i årene som kommer.
HOLDER SEG I PRIS: Både Subaru XV og Mitsubishi ASX spås å holde seg godt i pris i årene som kommer. Vis mer

Noen biler forventes å komme 10 prosent bedre ut enn de øvrige, noe som kan bety titusenvis av kroner spart den dagen den selges.

Penger å spare på kvalitet Annenhåndsverdien er én ting, men den dagen garantien er utløpt, vil man gjerne også være eier av en bil av god kvalitet.

Bilen er en hardt prøvet bruksgjenstand. I løpet av en dag skal den frakte oss fra A til B, så til C, og utpå ettermiddagen tilbake til A igjen. Det skal den gjøre dag etter dag - helst uten plunder av noe slag.

I FOCUS: Ford Focus er en av Norges mest solgte biler, om enn ikke i denne ST-varianten. Den tåler godt sammenligningens lys på kvalitetsfronten. Foto: TORMOD BRENNA
I FOCUS: Ford Focus er en av Norges mest solgte biler, om enn ikke i denne ST-varianten. Den tåler godt sammenligningens lys på kvalitetsfronten. Foto: TORMOD BRENNA Vis mer

Plunder er dessverre uunngåelig. Slitedeler kalles dét, nettopp fordi de blir slites. Kulelager ryker, bremseskiver og klosser blir utslitt, stag knekker, og så videre.

Som med alle ting så finnes det best og verst i klassen, og serviceorganisasjonen Dekra har ganske god kontroll på hvem som havner hvor.

Best i «Dekra-klassen» Dekra eksisterer i dag i over 50 land, hvorav brorparten i Europa. De har utført kvalitetssjekk på intet mindre enn 15 millioner biler i løpet av de siste par årene, og for at en bil skal bli med i utvalget, må de ha testet minst 1000 eksemplarer av gjeldende modell. 

SOLID A4: Med god score i alle Dekras kategorier, stikker Audi A4 av med seieren sammenlagt. Likevel er den ikke blant dem som holder seg antatt best i pris. Foto: TORMOD BRENNA
SOLID A4: Med god score i alle Dekras kategorier, stikker Audi A4 av med seieren sammenlagt. Likevel er den ikke blant dem som holder seg antatt best i pris. Foto: TORMOD BRENNA Vis mer

Istedenfor å dele dem inn etter alder, vektlegger Dekra kjørelengde, som normalt sett har større betydning for bilens stand. De har tre intervaller. 0 - 50 000 km, 50 000 - 100 000 km, og 100 000 - 150 000 km.

Bilene sjekkes for feil, men feil som følge av dårlig vedlikehold lukes ut. Det er kvaliteten på produktet - ikke ordenssansen til eieren - som skal vurderes.

KVALITETSHYBRID: Prius tar teten blant kompaktbilene Dekra har testet. Foto: BREDE LIE REIME
KVALITETSHYBRID: Prius tar teten blant kompaktbilene Dekra har testet. Foto: BREDE LIE REIME Vis mer

Vi velger å ta med kategorien 50 000 - 100 000 km. Vil man sjekke en modell som ikke er med på lista, eller som har flere/færre, kilometer på telleren, kan man bruke søkemotoren på Dekras hjemmesider, eventuelt laste ned appen deres.

Det er en del biler som ikke er med på listene som kommer godt ut, så vurderer man en annen bil, er det et godt sted å starte. Jo høyere score, jo bedre.

Tysk topper tysk ranking Tar man snittet av alle kjørelengder, havner Audi A4 på toppen av pallen.

EKSPERTEN: - Bruk hodet like mye som hjertet når du kjøper bruktbil, sier Jan Ivar Engebretsen i NAF. Foto: JOHN T. PEDERSEN
EKSPERTEN: - Bruk hodet like mye som hjertet når du kjøper bruktbil, sier Jan Ivar Engebretsen i NAF. Foto: JOHN T. PEDERSEN Vis mer

I intervallet vi konsentrerte oss om, må den se seg slått av Audi A5, men holder hovedkonkurrentene Mercedes C-klasse og BMW 3-serie bak seg med noe margin.

Flere alvorlige feil I pressemeldingen som følger med undersøkelsen, skriver Dekra at antall feil funnet har økt med 2,3 prosent i forhold til fjorårets rapport.

Småfeil har holdt seg på det jevne, men dessverre har mer alvorlige feil økt. Elektriske feil er det vanligste, med 19,7 prosent av totalen.

Det som svir mest på pungen, er likevel feil på bremseskiver, på chassis, styreenhet og motorfeil. Disse representerer henholdsvis 11,8, 9,6 og 8,3 prosent av totalt antall feil.  

Egeninnsats avgjør til slutt SUV-en som kommer best ut hos Dekra, er Volkswagen Tiguan, den er også på LeasePlans liste over biler med forventet tap i størrelsesorden 45 - 50 prosent.

Blant LeasePlans biler med lavest forventet verdifall finner vi også Volvo V70/XC70, som kommer på andreplass blant luksusbilene hos Dekra.

Likevel er det ikke bare statistikken som bør avgjøre hvilken bil man ender opp med. Man må gjøre en innsats selv, og her er NAF-ekspertens sjekkliste en god pekepinn på veien.