Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Tema

Mer
Min side Logg ut

Dette er den nye Golfen

Syvende generasjon har flere ess i ermet.

SPARER VEKT: Bruk av varmsmidd stål i ulike tykkelser sparer rundt 23 kilo i forhold til utgående modell. Den letteste varianten av nye Golf skal veie kun 1050 kilo. Foto: VOLKSWAGEN
SPARER VEKT: Bruk av varmsmidd stål i ulike tykkelser sparer rundt 23 kilo i forhold til utgående modell. Den letteste varianten av nye Golf skal veie kun 1050 kilo. Foto: VOLKSWAGEN Vis mer

(Dagbladet): Syvende generasjon av Golf er rett rundt hjørnet, og de få detaljene som er tilgjengelige foreløpig tilsier at ventetiden har vært verdt det.

For det første er bilen større. Dersom du ser litt nærmere på bildet over ser du at bilen vokser i alle retninger. Bagasjerommet blir større, akselavstanden lengre, og plassen i kupeen større. Samtidig blir sporvidden bredere, og bilen lavere.

Det tegner med andre ord på at nye Golf kommer til å bli en ganske mye romsligere, men også stiligere bil.

Nå er Porsche for alvor blitt en folkevogn.

Samtidig som den vokser blir den også lettere, rundt 100 kilo lettere for å være nøyaktig.

Vektbesparelsen skyldes tildels bruk av sterkere varmsmidd stål. Bare det sparer rundt 23 kilo. Den kommer også med lettere motorer, den 1,4 liters bensinmotoren skal være 22 kilo lettere enn utgående modell. Understellet som får en mer utstrakt bruk av aluminium kutter ytterligere 26 kilo. Resten av besparelsene kommer i form av lettere utstyr, blant annet skal setene spare rundt 7 kilo.

Lavere vekt betyr som vanlig lavere forbruk og utslipp, det bør i tur resultere i gunstigere biler for deg og meg.

Ny plattform Den nye MQB-plattformen skal åpne nye dører for Volkswagen. Den er svært fleksibel og skal kunne strekkes i alle retninger, slik at den kan brukes til flere modeller i tiden som kommer. De utvidede proporsjonene skal også bidra til økt kollisjonssikkerhet.

STØRRE: Den vokser i alle retninger, med unntak av høyden. Illustrasjon: VOLKSWAGEN
STØRRE: Den vokser i alle retninger, med unntak av høyden. Illustrasjon: VOLKSWAGEN Vis mer

I tillegg kan diesel- og bensinmotorer heretter monteres i de samme festene og med samme helning på motoren. Det kommer til å forenkle produksjonen, og senke kostnadene.

Og kutting av kostnader er en av de viktigste virkemidlene i kampen om kundene. Volkswagen forventer å kunne korte ned både produksjonstiden og produksjonskostnadene.

Når det er snakk om en bil som har blitt solgt i nærmere 30 millioner eksemplarer siden generasjon en for snart førti år siden, snakker vi store besparelser.

Eier du en av disse har du noen millioner likesinnede.

Syvende generasjon av Golf vises for offentligheten 4 september.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media