Dette er drifting

Showfaktor og dekkrøyk som teller.

• Les mer på db.no/drifting

(Dagbladet): Stikkordene er dekkrøyk, kontrollerte sladder, høy fart og publikumsfrieri. Men hvordan settes dette i system?

Drifting er verdens raskest voksende bilsportgren, og det er ikke uten grunn.

Føreren skal sladde gjennom en serie svinger på spektakulært vis, der kriterier som hastighet, hjulvinkel, sporvalg og showfaktor vektlegges.

I motsetning til annen motorsport, handler det ikke om å krysse målstreken først, men derimot hvordan man gjør det.

Fra gata Det hele startet på japanske fjellveier for flere tiår siden, der ungdommer i bakhjulsdrevne biler sladdet illegalt rundt og konkurrerte mot hverandre.

PUBLIKUMSVENNLIG: Den spektakulære og actionfylte kjørestilen har gjort drifting enormt populært på verdensbasis - og det på relativt få år. Foto: MARCO ARASAKI/CREATIVE COMMONS
PUBLIKUMSVENNLIG: Den spektakulære og actionfylte kjørestilen har gjort drifting enormt populært på verdensbasis - og det på relativt få år. Foto: MARCO ARASAKI/CREATIVE COMMONS Vis mer

Etter hvert forplantet kjørestilen seg inn i motorsportens verden.

Den japanske racerkjøreren Kunimitsu Takahashi fant ut at han, ved hjelp av å treffe apex perfekt, kunne sladde ut av svingen og samtidig opprettholde høy hastighet.

I tillegg til å oppleve stor sportslig suksess, ble han raskt en publikumsfavoritt.

Folk elsket den ekstreme kjørestilen og lukten av rykende dekk.

Verdensomspennende Kontrasten til dagens drifting er enorm. De beste førerne i verden er superstjerner som lever godt av kjøringen, og det finnes profesjonelle serier over hele verden.

De beste av de beste på verdensbasis samles til dyst i D1 Grand Prix All-Star World Championship.

Også i Norge har interessen økt betraktelig siden den første norske driftingserien så dagens lys i 2007.

Den største serien heter Powerdrift, men det arrangeres også flere enkeltstående løp i regi av motorsportklubber rundt om.

Norges Bilsport Forbund kan fortelle at antallet lisensierte førere øker fra år til år, og at man nå kan delta allerede som 15-åring i en egen ungdomsklasse.

Det er vanskelig å anslå nøyaktig hvor mange som driver med drifting, siden man ikke må ha driftinglisens for å konkurrere. Lisens fra en annen motorsport, som rally, rallycross eller racing, holder til å delta.

Slik bedømmes utdøverne Selv om førerne for et utrent øye kanskje ser ut til å miste kontrollen over kjøretøyet sitt, er drifting snakk om det helt motsatte: En ferdighetskonkurranse i ekstrem bilkontroll.

Norges Bilsport Forbund har eget konkurranseregelverk for drifting, og der står det at et jurypanel av fagdommere ser etter følgende:

ACTIONFYLT: Når to og to kjører i en såkalt twin battle, ligger bilene ofte bare få centimetre unna hverandre. Da er det ikke rom for feil. Foto: K4CAY
/CREATIVE COMMONS
ACTIONFYLT: Når to og to kjører i en såkalt twin battle, ligger bilene ofte bare få centimetre unna hverandre. Da er det ikke rom for feil. Foto: K4CAY /CREATIVE COMMONS Vis mer

Hastighet: Deltakerne skal til enhver tid presse sitt kjøretøy til det ytterste og til enhver tid ha så høy hastighet som mulig. Spesielt legges det vekt på at deltakerne har høy inngangshastighet.

Sporvalg: I alle konkurranser bør det markeres tangeringspunkter basert på idealspor. Dersom man ikke klarer å tangere innenfor  50 cm av tangeringspunktene vil man få trekk i poeng. Tangeringspunktene kan være permanente banemarkeringer eller kjegler.

Vinkel: Med vinkel menes kjøretøyets vinkel i forhold til fartsretningen. Jo større vinkel, jo flere poeng. Dog må ikke vinkelen bli så stor at hastigheten blir urimelig lav. Det gjelder å finne den perfekte balansen mellom vinkel og hastighet. Derfor er det vanlig at deltakerne demonstrerer hvilken vinkel de er i stand til å oppnå i inngangen til svingene, for deretter å justere den noe mot utgangen.

Showfaktor: Showfaktor er den ubestemmelige faktoren som gjør at noen deltakere skiller seg ut fra mengden. Det være seg ekstreme vinkler, store mengder dekkrøyk eller høy fart. Det er ikke tillatt å føre armer eller ben ut av vinduet under kjøring.

I alle runder fra og med åttendedelsfinaler til og med finalen kjøres det én mot én, i såkalte «twin battles».

Her er det vinn eller forsvinn som gjelder, og disse løpene blir som regel spektakulære med høy temperatur og mye action.

Lederbilen må forsøke etter beste evne å kjøre feilfritt, men spektakulært, samtidig som bilen bak presser på for å ødelegge flyten.

Da er det ikke rom for feil, marginene er små og adrenalinet koker.