KOMMER: Sportsbil-hybriden Vision EfficientDynamics. Alle foto: PRODUSENT
KOMMER: Sportsbil-hybriden Vision EfficientDynamics. Alle foto: PRODUSENTVis mer

Dette er en BMW

Endelig en sportsbil med god miljøsamvittighet.

Bli med å stemme på Årets bil

I september i fjor lettet BMW for første gang på sløret til den spesielle sportsbil-hydriden.

Heftig design, rå ytelser og ikke minst miljøalibiet gjorde at den fikk masse medieoppmerksomhet.

Både da de første bildene lekket ut, og ikke minst da BMW viste den for publikum på Frankfurt Motor Show.

I ettertid har vi ikke hørt så mye om den, derfor trodde mange at det dreide seg om nok en heftig prototype som aldri ville komme. Inntil nå.

BMW melder nå at bilen vil bli satt i produksjon i 2013, på BMW-fabrikken i Leipzig. Dermed blir dette en spennende konkurrent Audi e-tron, som er Audis miljøvennlige supersportsbil.

Miljøteknologi BMW har samlet alt de kan om sportslighet og miljøteknologi i Vision EfficientDynamics Concept.

FORBI KONSEPTSTADIET: Mange trodde at Vision EfficientDynamics var nok en konseptbil, myntet for å imponere journalister og resten av bransjen på bilutstillingene. BMW gjør nå alvor av denne bilen.
FORBI KONSEPTSTADIET: Mange trodde at Vision EfficientDynamics var nok en konseptbil, myntet for å imponere journalister og resten av bransjen på bilutstillingene. BMW gjør nå alvor av denne bilen. Vis mer

Måkevinge-coupeen er en 2+2-seter som veier 1385 kg og bare ruver 1,24 meter over bakken.

Interiøret er kanskje det mest ekstreme, men også drivlinjen er særdeles spennende.

Karosseriet er formet for å være så aerodynamisk som mulig, noe som har resultert i svært lav luftmotstand (0,22 cw).

BMW har klart å kombinere aerodynamikk og sportslig design på en mesterlig måte.

Med dens skarpe linjer og kraftfulle former ser den ut som en skikkelig supersportsbil.

Artikkelen fortsetter under annonsen

NEPPE NOE FOR ALLE: Til tross for sin miljøvennlige profil, kommer nok denne bilen til å koste for mye til å bli allemannseie.
NEPPE NOE FOR ALLE: Til tross for sin miljøvennlige profil, kommer nok denne bilen til å koste for mye til å bli allemannseie. Vis mer

En tresylindret, 1,5-liters diesel og en elmotor driver bakhjulene, mens en større elmotor driver forhjulene.

Totalt gir dette 328 hk og heftige 800 Nm, noe som gir en 0-100-sprinttid på 4,8 sekunder og 250 km/t i toppfart.

Gjerrig
Men den er likevel særdeles gjerrig når batteriet er fulladet - noe som tar 2,5 timer fra stikkontakteten.

Snittforbruket blir 0,376 l/mil, CO2-utslippet 99 g/km og rekkevidden 70 mil.

Og det med en dieseltank med volum på bare 24 liter.

FORMFULL: Vision EfficientDynamics skal produseres ved i Europa fra 2013.
FORMFULL: Vision EfficientDynamics skal produseres ved i Europa fra 2013. Vis mer

Ønsker man å kjøre bare på strøm holder batteriet til en rekkevidde på 50 kilometer.

Lavt utslipp fører som kjent med seg lave avgifter, så sånn sett ser dette lyst ut for framtida.

Men vi vil tro at når bilen kommer, om et par-tre år, så vil prisen uansett være såpass høy at den neppe blir noen volumselger her i Norge.

Les også:
Her er de grønne sportsbilene

Elbilen måtte slepes med tau

Her er BMWs nye 6-serie