PÅ GOODWOOD: Denne «stasjonsvogna» kommer nå i ADHD-variant fra AMG. En skikkelig M5-killer med bagasjeplass. Foto: HÅKON EIKESDAL
PÅ GOODWOOD: Denne «stasjonsvogna» kommer nå i ADHD-variant fra AMG. En skikkelig M5-killer med bagasjeplass. Foto: HÅKON EIKESDALVis mer

Dette er en gave til deg som ikke vil være som alle andre

Sladdeglad «supermodell» fra galemannsavdelinga.

(Dagbladet): Riktig, den er en stasjonsvogn.

Eller er den det?

For noen måneder siden testet min tidligere kollega Andreas Handeland Mercedes sin blodtrimmede CLS 63 AMG. 

Han argumenterte for at den oppfyller tre ønsker på en gang: Luksus-, familie- og verstingbil i en og samme pakke.

Nå har de kommet med et fjerde argument: Bagasjeplass.

Shooting Brake Den er ikke en stasjonsvogn ifølge Mercedes, men den ser jo unektelig ut som en stasjonsvogn.

UVANLIG: Synd det ikke er flere biler som blir seende slik ut. Denne pynter opp gatebildet. Foto: MERCEDES
UVANLIG: Synd det ikke er flere biler som blir seende slik ut. Denne pynter opp gatebildet. Foto: MERCEDES Vis mer

De kaller den en firedørs kupé.

- Den representerer en enestående versjon av en sportsbil, med fem seter og en stor bakluke, ifølge konserndirektør i Mercedes, Dr. Dieter Zetsche.

Det høres mistenkelig ut som en stasjonsvogn.

- Den er for mennesker som søker å skille seg ut fra det tradisjonelle, og som ikke ønsker å inngå kompromiss, verken på sportslighet eller plass. 
Under panseret sitter en 5,5 liters V8-motor med 525, eller 557 hester (557 i edition 1 utgave), og den har 1550 liter bagasjeplass.

Ok, en råtass av en stasjonsvogn. 

Slående vakker CLS Shooting Brake  ble vist for første gang på Goodwood festivalen i månedsskiftet juni/juli. 

Sedanvarianten av CLS er allerede en nakkevrenger, det er ingen grunn til å tro at Shooting Brake kommer til å vekke mindre oppmerksomhet.

Spesielt dersom det er en buldrende V8-er under panseret. 

Artikkelen fortsetter under annonsen

Luksus-versting-familiebørse Stillestående til hundre på 4,3 sekunder.

I en familiebil!

Toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/t, hadde den ikke hatt det kunne man sikkert kjørt fort nok til å pådra seg livstid i fengsel. 

Hvordan kjører den?

Aner ikke, har ikke kjørt den.

Man skulle likevel kunne anta med en viss trygghet at den ikke er helt fjern fra CLS 63 AMG som Handeland testet. Og han sa dette om den; 

- I komfortmodus blir den nesten like behagelig på dårlig vei som en Mercedes «skal», og girkassa likeså. I sportsmodus, som blir en midt på treet-greie i denne bilen, blir det hele litt intetsigende.

- I «Sport+» og i AMG-modus skifter bilen imidlertid helt karakter. Styrefølelsen blir millimeterskarp, understellet langt stivere og mer potent, og motoren får respons og temperament som et hissig lemen.

- Det smeller i eksosen, og mellomgass kommer som et kontant bjeff hver gang et nytt gir legges inn. Herlig!

- Skarpe svinger slukes i en hastighet man ikke tror er mulig i en bil som med sjåfør fort bikker 1950 kilo. Og nevnte jeg sladdene som er mulig å framkalle dersom ESP-systemet deaktiveres?

Det høres ikke så aller verst ut.

Med Tommy Rustad bak rattet for Autofil, slo den 535-hesters sedanvarianten BMWs 560-hesters M5 med noen tideler på Rudskogen.

Og de fanget det på film.

Og prisen på en CLS 63 AMG Shooting Brake?

Sedanen koster rett i underkant av to millioner kroner. Denne blir neppe billigere. 

Klarer du deg med litt mindre krefter under panseret begynner billigste CLS sedan på 750 000 kroner. Regn med at Shooting Brake kommer i en variant i samme prisleie litt etterhvert.

LUKSUS-RÅTASS: Bak dette ratter kan du komfortabelt parkere alt på denne siden av en Porsche 911 Carrera S.
LUKSUS-RÅTASS: Bak dette ratter kan du komfortabelt parkere alt på denne siden av en Porsche 911 Carrera S. Vis mer