Dette er en isbjørn i en verden full av pandaer

Familiebil med superkrefter.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): BMW kaller den M550d, og det er den råeste stasjonsvogna fra Bayern i salg i dag.

Fra du setter deg i førersetet til du ligger an til en solid fartsbot, tar det knappe 4,9 sekunder. Toppfarten er 250 kilometer i timen, med potensiale for mer om man fjerner den elektroniske fartsbegrensningen.

Det hele med et blandet forbruk på knappe 0,64 l/mil og et utslipp på 169 gram CO2 per kilometer.

En turbo per liter slagvolum, sørger for 381 hester ved 4000 omdreininger, og 740 newtonmeter dreiemoment.

Er det en miljørakett? Det er en M-performance bil. M-performance er den nye avdelingen til BMW som opererer under M-emblemet, men som lager biler i segmentet mellom de sportsligste M-modellene, og mer sedate BMW-er.

I likhet med morobilen M135i som vi testet for en tid tilbake.

PÅMINNELSE: Innstegslistene levner ingen tvil om hva du setter deg inn i. Det blir ikke råere enn dette på dieselfronten fra BMW. Foto: HÅKON EIKESDAL
PÅMINNELSE: Innstegslistene levner ingen tvil om hva du setter deg inn i. Det blir ikke råere enn dette på dieselfronten fra BMW. Foto: HÅKON EIKESDAL Vis mer

Forskjellen - eller en av forskjellene - er at dette er en dieseldrevet familierakett.

Sett med norske øyne er timingen dårlig. Dieselproblematikken i byene er fortsatt ikke avklart, men så er ikke lille Norge hovedmarkedet til BMW.

Koster Tatt i betraktning bloddopingen som har foregått under panseret, er utslippstallene ganske hyggelige.

Prisen er derimot på den uhyggelige siden av en million. 1 255 700 kroner koster BMWs hittil sterkeste dieselbil.

På den andre siden så er den betraktelig mye billigere enn storebror M5, som koster 1 825 200 kroner.

Sammenligningen med M5 er kanskje litt utpå viddene?

GROM: Dette er den heftigste dieselbilen i 5-serien. Foto: HÅKON EIKESDAL
GROM: Dette er den heftigste dieselbilen i 5-serien. Foto: HÅKON EIKESDAL Vis mer

Kanskje, men M5 sprinter til hundre bare seks tideler raskere enn en M550d, så det er i så fall tett på 100 000 kroner per tidel.

For pengene får du riktignok en faktisk M-modell, bensinmotor, 560 hester, og en bil som er raskere over hele fjøla, men er det virkelig verdt nær 600 000 kroner?

Vi har ikke hatt anledning til å prøve M5 foreløpig. De kildene vi har snakket med som har prøvd begge bilene sier at det er et mer brutalt skyv i M5-en. Turboene som er skrudd på V8-eren gjør at den er råsterk i toppen.

M550d på sin side, har en veldig lineær akselerasjon. Den er ikke voldsom, men råsterk helt fra bunnen av.

Testbilen er som en isbjørn på fire hjul: Hvit, rask og råsterk.

Overvektig M550d er en stor, og ganske tung bil. Vel to tonn sier badevekta.

Det merker man ikke noe særlig til ved vanlig kjøring, men da vi var innom Rudskogen i anledning Gatebil 2012, brukte vi den som følgebil da vi testet drømmebilen Ferrari F40.

Den understyrer litt når man går friskt inn i svingene. Tildels skyldes det vekta, men firehjulsdriften bidrar også til at den trekker litt utover i krappe svinger.

Klarer du å unngå å være for ivrig med gassen inn i svingene så kommer den til sin rett, og den har krefter nok til å ydmyke en del sportsbiler.

Tilbøyeligheten til å understyre sørger dessuten for at du slipper å bekymre deg for at den plutselig skal foreta en pinlig piruett når du gir litt på.

Kort oppsummert er det massive krefter i en ganske snill pakke. 

BMW M550xd

Motor: R6 diesel, 2993 cm3
Effekt: 381 hk ved 4000 0/min
Dreiemoment: 740 Nm ved 2000 o/min
0-100 km/t: 4,9 sekunder
Toppfart: 250 km/t (elektronisk begr.)
Egenvekt: 1990 kg
Pris fra: 1 255 700 kroner

Der den kommer litt til kort er lydbildet. For all del, den høres ikke så aller verst ut, men bensinsekserne til BMW høres en hel del bedre ut.

Vi testet en av dem i denne hybriden.

Hvem passer den for? Som familiebil er M550d det meste man kan ønske seg i en bil. Den har masser av plass og krefter, men så koster den også skjorta.

Nærmeste konkurrent er Audis A6 med den største dieselmotoren, som vi testet tidligere i år. Den begynner på 925 700 kroner, som er over 300 000 kroner billigere enn BMW-en.

Vi pinte monster-Audien for å se hvor billig vi kunne kjøre den.

Den har riktignok «bare» 313 hester og trenger hele 5,3 sekunder til hundre.

TIL FORVEKSLING: Den ser ut som en ordinær 5-serie, men doble potter bak og noen ganske solide bremser hinter til at dette er noe utover normalen. Foto: HÅKON EIKESDAL
TIL FORVEKSLING: Den ser ut som en ordinær 5-serie, men doble potter bak og noen ganske solide bremser hinter til at dette er noe utover normalen. Foto: HÅKON EIKESDAL Vis mer

Dessuten har BMW et alternativ til A6 som ligger i samme prisleie. 535d xDrive koster 955 700, har samme antall hester som Audien, men må se seg slått med et par tideler til hundre. Uansett ganske like biler på mange vis.

BMW kommer ikke til å selge M550d i store kvanta her i landet, men for deg som vil ha den heftigste stasjonsvogna fra Bayern: 

M550d er bilen.

AVMÅLT: M550d gjør det meste bedre enn de fleste, men lydbildet er ute av takt med superkreftene. Foto: HÅKON EIKESDAL
AVMÅLT: M550d gjør det meste bedre enn de fleste, men lydbildet er ute av takt med superkreftene. Foto: HÅKON EIKESDAL Vis mer

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer