SÅNN KAN DET GJØRES: Mazda Hazumi er særdeles elegant innvendig, uten at det skal koste skjorta. Foto: MAZDA
SÅNN KAN DET GJØRES: Mazda Hazumi er særdeles elegant innvendig, uten at det skal koste skjorta. Foto: MAZDAVis mer

Dette er ikke innsiden på en luksusbil

Det er tro det eller ei en Mazda.

DinSide: Hazumi er navnet på Mazdas siste kreative krumspring. Det skal visst nok bety «sprette opp» på japansk, men det betyr ikke at bilen har spesielt elastisk fjæring - det betyr at den uttrykker energi gjennom sitt formspråk.

Mazda skal uansett ha for at de er gjennomførte når det gjelder linjeføring. Familielikheten går igjen fra CX-5 til Mazda 6 og Mazda 3, og nå altså Hazumi.

Den vil etter alle solemerker bli neste Mazda 2 om ikke så altfor lenge.

Fellesnevnere Designspråket «Kodo», teknologiene i SkyActiv-konseptet og det såkalte MZD Connect informasjons- og underholdningssystemet, er vesentlige elementer de nevnte Mazda-modellene har felles, så også denne nykommeren.

Mazda Hazumi. Foto: MAZDA
Mazda Hazumi. Foto: MAZDA
Mazda Hazumi. Foto: MAZDA
Mazda Hazumi. Foto: MAZDA
Mazda Hazumi. Foto: MAZDA
Mazda Hazumi. Foto: MAZDA
Mazda Hazumi. Foto: MAZDA
Mazda Hazumi. Foto: MAZDA
Mazda Hazumi. Foto: MAZDA
Mazda Hazumi. Foto: MAZDA
Mazda Hazumi. Foto: MAZDA
Mazda Hazumi. Foto: MAZDA
Mazda Hazumi. Foto: MAZDA
Mazda Hazumi. Foto: MAZDA
STRENGT OPPSYN: Det strenge ørneblikket gjør bilen umiddelbart gjenkjennelig som en Mazda. Neste Mazda 2 kommer til å se omtrent slik ut. Inntil videre heter den Hazumi. Foto: MAZDA
Mazda Hazumi. Foto: MAZDA
Mazda Hazumi. Foto: MAZDA
Mazda Hazumi. Foto: MAZDA
Mazda Hazumi. Foto: MAZDA
Mazda Hazumi. Foto: MAZDA
Mazda Hazumi. Foto: MAZDA
Mazda Hazumi. Foto: MAZDA
Mazda Hazumi. Foto: MAZDA
Mazda Hazumi. Foto: MAZDA
Mazda Hazumi. Foto: MAZDA
Mazda Hazumi. Foto: MAZDA

Motoren i den utstilte bilen er en 1,5-liters SkyActiv dieselmotor koblet til en sekstrinns-automat. Produksjonsbilen, når den kommer, vil også tilbys med mindre motorer. Ytelsen kjenner vi ikke.

Fiesta-størrelse Det er heller ikke så mye mer vi vet om bilen i skrivende stund, men den er dimensjonert omtrent som en Ford Fiesta, den har en akselavstand på 258 centimeter, er 407 centimeter lang, 173 bred og 145 høy. Det er realistiske dimensjoner i dagens småbilklasse.

Det som er mindre realistisk er at produksjonsbilen vil få hjul med de dimensjonene konseptbilen er utstyrt med - det dreier seg nemlig om 18-tommere ikledd dekk med dimensjonene 215/45-18.

Mazda Hazumi kan i disse dager beskues på bilmessen i Genève. Når Mazda 2 kommer, er vi ikke sikre på, men skal vi tippe, blir det på bilutstillingen i Paris til høsten.

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide. Les her.