• Flere reisesaker på db.no/reise.
(Dagbladet) En spørreundersøkelse utført av nettstedet Hotels.com viser at Italia er landet du bør reise til dersom mat er viktig for deg når du skal på ferie.
Suveren vinner 27 000 reisende har svart på spørreundersøkelsen, og med hele 32 prosent av stemmene er Italia den suverene vinneren.
Kanskje ikke så rart, ettersom landet er kjent for familievennlige matretter som pasta, pizza og ikke minst iskrem.
På annen plass med 24 prosent av stemmene ligger bagett-landet Frankrike, mens Japan får tredjeplassen med 18 prosent.
Asia dominerer I tillegg til Japan, kommer også Kina, Thailand, Taiwan og India med på topp ti lista.

Asia er med andre ord den beste delen av verden å reise til når det kommer til mat.
I undersøkelsen har deltakerne kategorisert maten i fem kategorier; formel bespisning, best valuta for pengene, familievennlig mat, autentisk lokal mat og gatemat, såkalt «street-food».
Dersom du reiser med familien er Australia og USA stedene du bør reise til.
Valuta for pengene Vil du derimot ha valuta for pengene i matveien eller best gatemat, er Thailand det beste stedet å besøke.
Italia, og spesielt byen Roma, er stedet for deg som er glad i autentisk lokal mat. Over halvparten av de spurte i undersøkelsen svarer at mat er en viktig faktor for ferien.

Og dersom du lurer på hvordan du finner de beste restaurantene har Katherine Birck, markedsdirektør i Hotels.com Australia, et godt råd:
- Prøv den lokale maten når du er ute og reiser. Spør familie eller venner som har vært på stedet før om hvor de spiste og hva de syntes om maten der. Eller bli med i grupper i sosiale nettverk og spør hvor du finner de lokale godbitene, sier hun til News.com.
Værst i Storbritannia Undersøkelsen viste også at 74 prosent av britene som svarte mener de som besøker landet bør prøve den nasjonale retten fish and chips.
Til tross for at retten er en gjenganger hos de besøkende fikk Storbritannia første plass for dårligst lokal mat, skriver Huffington Post.
Det kan dermed virke som at nasjonalretten ikke går helt hjem hos turistene.