Dette er Linn (26) fire måneder etter fødselen

Linn (26) trente opptil seks dager i uka, i tillegg til å gå turer i skog og mark, mens hun gikk gravid.

ETTER FØDSELEN: Linn har flatere mage enn de fleste nybakte mødre kan skilte med. Dette bildet er tatt bare fire måneder etter fødselen. Foto: Privat
ETTER FØDSELEN: Linn har flatere mage enn de fleste nybakte mødre kan skilte med. Dette bildet er tatt bare fire måneder etter fødselen. Foto: PrivatVis mer

Før Linn Berget Hansen (26) ble gravid, kunne hun trene opptil to ganger daglig.

Mens hun gikk gravid med lille Nathalie (11 måneder) fortsatte hun å trene fem til seks dager i uken, i tillegg til å dra på gå- og sykkelturer ute i naturen.

Dette gjorde hun fordi hun blant annet ønsket å få mer overskudd til en liten baby, samt å komme seg raskere etter fødselen.

Er du gravid og vurderer å trene? Da kan det være greit å vite hva trening gjør med fosteret.

Trente to ganger daglig - Før jeg ble gravid trente jeg veldig mye. Litt for mye, har jeg innsett nå i ettertid. Da jeg studerte i Stavanger tok det meg ett minutt å gå til treningssenteret, så det var liksom ikke noe tiltak å komme seg på trening, forteller Linn til Foreldre.no.

Hun forteller at hun trente veldig mye kondisjon i starten, og at hun var på en del gruppetimer på treningssenteret som for eksempel «step», spinning og «bodypump».

- Da jeg startet hadde jeg egentlig ikke noe annet mål enn å holde meg i form, men plutselig fikk jeg veldig sansen for muskler. Nå ville jeg bli bedre trent og mer markert, forteller Mjøndalen-jenta, som nå har en datter på 11 måneder sammen med forloveden Jostein.

Med hjelp fra forloveden fikk hun satt opp en treningsprogram, en såkalt fire-split, hvor hun trente maks to muskelgrupper per gang med tre runder på åtte repetisjoner.

Fire-splitten så slik ut: bryst og triceps, bein og mage, rygg og biceps, triceps og mage.

DIPS: var bare en av styrkeøvelsene Linn gjorde for å holde kroppen og formen ved like. Gravidmagen var ingen hinder. Foto: Privat
DIPS: var bare en av styrkeøvelsene Linn gjorde for å holde kroppen og formen ved like. Gravidmagen var ingen hinder. Foto: Privat Vis mer

Hun kunne trene så mye som to ganger daglig på denne tiden.

Linn er ikke den eneste som kom seg kjapt tilbake i form etter fødselen. Line stilte i fitnesskonkurranse kun fem måneder etter sin andre fødsel.

Knebøy og biceps curl Linn fortsatte å trene da hun ble gravid, og så ikke på gravidmagen som en unnskyldning for å ligge på latsiden.

- Jeg hadde fem til seks økter i uken i tillegg til turer ute. Det som drev meg var den gode følelsen etter en treningsøkt. All den energien man får og fordi jeg synes det er gøy. Men også fordi det er fordeler som at svangerskapet kan gå lettere og man kommer seg raskere etter en fødsel. Noe som er et stort pluss når man skal seg av en baby, sier hun.

Under hele svangerskapet fortsatte Linn å trene styrke og kondisjon.

- Jeg trente det samme som før, men gikk ned på antall kilo og opp på repetisjoner (12x3). Fra fjerde måned kuttet jeg ut øvelser på de rette magemusklene, etter tips fra jordmor, og kjørte kun planken, forteller hun.

I tillegg til styrketrening hadde hun også innspill av kondisjonstrening i form av rask gange, lett jogging på tredemølle eller ute i skogen, og gruppetimer som spinning og aerobic.

Visste du at trening kan gi raskere fødsel?

Hadde utskeielser Til tross for at Linn trente veldig mye, tok hun seg dager med treningsfri med veldig god samvittighet.

- Å lytte til kroppen er kjempeviktig. Jeg ble mye flinkere til å ta meg treningsfri og lytte til kroppen da jeg ble gravid. Trening skal være gøy, ikke et ork, forteller hun.

EN UKE ETTER FØDSEL: så magen til Linn slik ut. Uken etter var hun tilbake på treningssenteret i full gang med styrketrening. Foto: Privat
EN UKE ETTER FØDSEL: så magen til Linn slik ut. Uken etter var hun tilbake på treningssenteret i full gang med styrketrening. Foto: Privat Vis mer

Linn fortsatte å trene og spise sunt til dagen før fødselen, selv om det ble tyngre og tyngre. På trening skulle hun uansett.

Til tross for at hun spiste sunt og variert i tillegg til treningen, kjørte hun ikke et naziregime.

- Jeg er veldig glad i smågodt og sjokolade, men klarte som regel å holde det til lørdagene. Men det hendte jeg skeiet ut av og til. Hadde jeg lyst på en sjokolade på en tirsdag så kjøpte jeg det. Det viktigste er at man klarer å hente seg inn igjen, sier hun.

Videre forteller hun at motivasjonen ikke ble borte da hun ble gravid.

Hun var fast bestemt på å være sunn og sprek, selv med kul på magen.

- Hadde jeg stoppet å trene og begynt å fråtse i søtsaker bare fordi jeg var gravid hadde jeg blitt deprimert. Jeg ville ha energi, og den fikk jeg med sunn mat og en aktiv hverdag.

Usikker på hva du kan spise når du er gravid? Du kan faktisk spise sushi.

Ingen unnskyldning To uker etter fødselen var Linn tilbake på treningssenteret.

Hun startet smått med styrke av hele kroppen og bygget den opp igjen, samt kjørte intervaller på mølla.

STYRKE: Kort tid etter fødselen var Linn i gang med styrketreningen igjen. Foto: Privat
STYRKE: Kort tid etter fødselen var Linn i gang med styrketreningen igjen. Foto: Privat Vis mer

Hun mener at man alltids får tid til trening.

- Det handler bare om prioritering. Dette året jeg har gått hjemme har det ikke vært noe problem, men når jeg snart skal begynne å jobbe igjen skal jeg alltids klare å presse inn tre styrkeøkter i uken - i tillegg til trilleturer, sier hun.

Linn råder vordende mødre, som ikke har trent spesielt mye før graviditeten, om å starte å trene selv om man har blitt gravid.

- Er det å gå gravid en unnskyldning for å ikke trene?

- Nei, det er ikke en unnskyldning, med mindre man er sengeliggende og har plager som gjør at man ikke kan trene. Jeg var veldig kvalm de første tre månedene, men jeg kom meg likevel på trening. Å være gravid er ikke en sykdom. Jeg var fast bestemt på å fortsette min aktive hverdag, forteller hun.

Trening hjelper på kvalmen Treningsekspert og forfatter av «Trening for kule mager», Jill Jahrmann, er enig med Linn om at det å være gravid ikke er en unnskyldning.

Kvalme er noe folk forbinder som et sykdomstegn, men når du er gravid er det å være kvalm et friskt tegn.

- I et svangerskap er mange slappe og kvalme, og føler seg rett og slett ganske kleine. Man har ikke så lyst til å trene, og mange velger å bruke kvalmen som en unnskyldning, sier hun til Foreldre.no.

- Ut i fra hva jeg selv har erfart og hørt av mange andre, så gå kvalmen over når man trener. Trening er den eneste måten å unnslippe den kleine følelsen på. Det er min egen erfaring, og jeg har vært fryktelig kvalm gjennom de første tre månedene av mitt svangerskap, forteller hun.

Hun forklarer videre at man ved å trene kan håndtere de emosjonelle svingningene mye bedre, samtidig som det gir deg mer overskudd.

Og så holder det disse ekstra graviditetskiloene unna.

Usikker på hvor mye du kan legge på deg under graviditeten? Her får du svaret.

- Tren på et hyggelig nivå Jahrmann råder ikke utrente kvinner som er gravide om å begynne å trene for fullt.

- Det å være gravid er en påkjenning på kroppen, og det å begynne å trene er også en påkjenning på kroppen. Det kan bli litt mye på en gang, sier hun.

Hun anbefaler mindre trente, gravide kvinner til å ha en time med personlig trener eller å begynne veldig forsiktig dersom man ønsker å begynne å trene under graviditeten. For eksempel gåturer.

En middels til vanlig trent jente kan bare fortsette som før.

- Dropp de mest intensive øktene. Tren på et hyggelig nivå. Graviditet er ikke en tid for hard intervalltrening.

Hvor ofte burde man trene under graviditeten?

- Gjerne to til tre ganger i uken der du får pulsen litt opp og blir varm. Få inn mest mulig turer og bevegelse i dagliglivet. Noen dager sier kroppen i fra om at «i dag skal jeg ikke trene», så ok, da skal jeg ikke det da, sier hun.

Planer om å begynne å trene? Slik kommer du i mammaform.

Lettere for å komme tilbake i form Jahrmann mener det er mye sannhet i at man kommer seg fortere tilbake til den kroppen man hadde før man fikk barn, der som man trener jevnlig før og under graviditeten.

Hun forteller at det har blitt gjort mye forskning på dette temaet i Danmark for en liten stund tilbake.

- Disse store studiene viser at de som ligger dårligst an for å komme seg tilbake, er de som legger mest på seg under graviditeten og de som ikke har gått ned betraktelig det første året, sier hun.

For de fleste «treningsjentene» går det veldig greit. Kiloene går fort av igjen.

- Det å gå inn i graviditeten når man er i god form er veldig bra, da har man også størst forutsetning for å komme seg lettere tilbake i form etterpå, sier hun.

Les også:
- Du kan trene frem til du ligger på fødestua
Trening for gravide: tren som før.
Slik trener du ute med babyen i snø og i 10 minusgrader.

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.

TOMMEL OPP: Linn (26) fortsatte å trene under svangerskapet, og var tilbake på treningssenteret to uker etter fødselen. Slik ser Linn ut i dag, 11 måneder etter fødselen. Foto: Privat
TOMMEL OPP: Linn (26) fortsatte å trene under svangerskapet, og var tilbake på treningssenteret to uker etter fødselen. Slik ser Linn ut i dag, 11 måneder etter fødselen. Foto: Privat Vis mer