LETT OG METT: Maten du inntar før trening bør helst ikke være for tung. Her en porsjon frukt med yoghurt. Foto: NTB Scanpix / Microstock
LETT OG METT: Maten du inntar før trening bør helst ikke være for tung. Her en porsjon frukt med yoghurt. Foto: NTB Scanpix / MicrostockVis mer

Dette er maten du skal spise før trening

Eksperten advarer mot for mye fett og fiber.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Hva spiser du før trening? Mens enkelte holder seg til en banan, er det andre som sverger til havregryn, cottage cheese eller energibarer.

Men hva har det å si for utholdenheten og ytelsen din på trening, og hva er egentlig best?

Ikke for mye fett eller fiber

- Mat før trening bør generelt sett bestå av et moderat til høyt innhold av karbohydrater, et lavt innhold av fett og et moderat innhold av fiber - dette for at det skal være lett fordøyelig og redusere risikoen for magetrøbbel under trening, sier Egil André Bjørgen, ernæringsfysiolog og idrettspedagog ved Godthaab Helse og Rehabilitering.Han anbefaler deg å innta måltidet 1-4 timer før trening, der målet er å:

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: Uke kr 45,- Måned kr 79,- Kvartal kr 199,- År kr 729.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn