Dette er maten du skal spise før trening

Eksperten advarer mot for mye fett og fiber.

<strong>LETT OG METT:</strong> Maten du inntar før trening bør helst ikke være for tung. Her en porsjon frukt med yoghurt. Foto: NTB Scanpix / Microstock
LETT OG METT: Maten du inntar før trening bør helst ikke være for tung. Her en porsjon frukt med yoghurt. Foto: NTB Scanpix / Microstock Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Hva spiser du før trening? Mens enkelte holder seg til en banan, er det andre som sverger til havregryn, cottage cheese eller energibarer.

Men hva har det å si for utholdenheten og ytelsen din på trening, og hva er egentlig best?

Ikke for mye fett eller fiber

- Mat før trening bør generelt sett bestå av et moderat til høyt innhold av karbohydrater, et lavt innhold av fett og et moderat innhold av fiber - dette for at det skal være lett fordøyelig og redusere risikoen for magetrøbbel under trening, sier Egil André Bjørgen, ernæringsfysiolog og idrettspedagog ved Godthaab Helse og Rehabilitering.Han anbefaler deg å innta måltidet 1-4 timer før trening, der målet er å:

Du kan nå betale med

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer