LOVLIG LADING: Dette kan du ikke gjøre i andre norske byer, men i Oslo kan du nå lade hybriden din, og parkere gratis i samme slengen. Foto: KRISTIN SVORTE
LOVLIG LADING: Dette kan du ikke gjøre i andre norske byer, men i Oslo kan du nå lade hybriden din, og parkere gratis i samme slengen. Foto: KRISTIN SVORTEVis mer

Dette er miljøpolitikk i revers

Men det er praktisk miljøpolitikk.

(Dagbladet): Velger du å kjøpe deg en elbil, velger du i praksis å kjøpe deg en begrenset bil.

Elbiler har dreiemoment fra bunn, akselererer som et uvær, og blir generelt stadig bedre.

Her har du den morsomste elbilen.

Problemet er rekkevidden.

Hybrider løser den floka. De går på strøm til det er tomt, så lades batteriene av bensin- eller dieselmotoren.

Denne hybriden ble årets bil i fjor.

Slik fungerer systemet i for eksempel Opels Ampera, Fiskers Karma, og Toyotas Plug-in Hybrid, som kommer i høst.

Problemet med disse bilene er at gjeldende regelverk har forhindret eierne i å lade dem, og dermed i å kjøre dem så miljøvennlig som mulig.

Parkeringsplassene forbeholdt elbiler har tidligere ekskludert hybridfolket.

Slik er det ikke lenger - noen steder.

«Ladbar motorvogn» - I år skal vi endre skiltingen ved Munchmuseet og i Kirkegårdsgata til å bli maks 16 timer og for «Ladbar motorvogn». For øvrig vil alle nye plasser i år bli skiltet for «Ladbar motorvogn» ...  Ladbare hybridbiler vil kunne benytte alle plassene, selv de som ikke er omskiltet.

Det skriver førstekonsulent i Trafikkplanseksjonen Bymiljøetaten i Oslo kommune, Marianne Mølmen, på elbil.no sine sider.

I praksis betyr det at alle som kjører en ladbar hybrid, kan parkere gratis flere steder over hele Oslo. I alle fall foreløpig.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er viktig å få med seg at man faktisk må lade for å vise trafikkbetjenten at man står parkert med en ladbar bil.

Hva skjer dersom salget av plug-in hybrider tar av? Da kan det bli mange utladede Buddyer som må vente på plass.

- Vi har diskutert det med blant annet Elbilforeningen, foreløpig lar vi de ladbare hybridene stå. Så får vi heller se dersom det blir et problem, sier Mølmen.

Bellona skeptisk Faglig leder Frederic Hauge i Bellona er ikke udelt positiv til utviklingen.

- Det forutsetter i så fall ti ganger raskere utbygging av ladestasjoner. Det er fullt på ladestasjonene med elbiler som det er. Dessuten har ikke plug-in hybrider de samme utfordringene som elbiler, og trenger ikke de samme incentivene, sier Hauge.

Denne elbilen løser på noe vei rekkevidde-problematikken.

Nei i Bergen, ja i Trondheim, vet ikke i Stavanger - Slik det er skiltet på gateplan i dag, står det «Gratis for elbil», så der kan ikke hybridene stå, sier arbeidsleder Trond Søreide i samferdselsetaten i Bergen.

I parkeringshus kan man lade hybrider, men da mot betaling. Hvorvidt det er enden på gratisparkeringsvisa for plug-in hybrider i Bergen vites ikke.

I Trondheim kan man parkere plug-in hybrider på elbil-parkering.

I Stavanger vet de ikke hva som er lov.

Ikke en lovfestet rett I «Forskrift om endring av forskrift om offentlig parkeringsregulering og parkeringsgebyr», lyder paragraf 8a første punktum som følger:

§ 8a. Avgiftsfri parkering for elektrisk og hydrogendrevet motorvogn
Elektrisk og hydrogendrevet motorvogn kan, på plass der det er innført avgiftsparkering etter § 2, parkeres uten at det betales avgift.

Der står det ingenting om ladbare hybrider.

Hvorfor miljøpolitikk i revers? Dersom man gir alle rettigheter til alle, blir det få insentiver igjen til å skille seg ut.

Hadde alle fått parkere gratis, hadde vi fått parkeringskaos. Hadde alle hatt elbiler, kunne ikke alle kjørt i kollektivfeltet.

Det man som «miljøbilkjøper» bør forvente, er at godene sakte, men sikkert forsvinner. I dette tilfellet har plug-in hybridene fått et gode, i stedet for å miste et. Det tilhører sjeldenhetene, men er selvsagt fornuftig.

Tenker man på CO2-reduksjon, er det fornuftig å la folk lade ladbare biler. Om det er en elbil eller en hybrid, bør ikke gjøre noen forskjell, men som Hauge sier:

- Da må vi ha raskere utbygging.

SKEPTISK: Frederic Hauge i Bellona er ikke bare fornøyd med at man nå kan parkere ladbare hybrider på elbilplass.
SKEPTISK: Frederic Hauge i Bellona er ikke bare fornøyd med at man nå kan parkere ladbare hybrider på elbilplass. Vis mer