GOD SENG: Norske hotellgjester verdsetter en god natts søvn. Illustrasjonsfoto: COLOURBOX
GOD SENG: Norske hotellgjester verdsetter en god natts søvn. Illustrasjonsfoto: COLOURBOXVis mer

Dette er nordmenns hotellkrav

Norske hotellgjester er ikke som andre europeere.

(Dagbladet): Nordmenn stiller høyest krav til beliggenhet, komfort og en god frokost når reisens hotell skal velges.

Skiller seg ut En ny undersøkelse utført av Norges største reisebyrå, Via Travel, viser at nordmenn på forretningsreise mener hotellets beliggenhet er det aller viktigste når det gjelder opphold.

Norske hotellgjester ønsker helst å bo sentralt på tur.

Dermed skiller den nordmenn seg ut fra reisende i resten av Europa.

Gratis internett En undersøkelse, utført av JD Power & Associates, viser nemlig at europeere setter gratis internettilgang som det viktigste under et hotellopphold.

Tidligere har hotellfrokosten vært vinneren for europeere.

- Vår undersøkelse viser at nordmenn prioriterer annerledes. Det har nok å gjøre med at nordmenn er vant til å spise en solid frokost, samtidig som at gratis internett tas litt for gitt, sier administrerende direktør i VIA Travel Norge, Rune Feltman, i en pressemelding.

Nordmenn på forretningsreise setter kravet til en god natts søvn i en komfortabel seng høyt.

God frokost En god og tilfredsstillende hotellfrokost havner på tredjeplassen, foran gratis internettilgang.

- Hotellene har de siste årene satset stort på frokosten. Og den gjennomsnittlige norske hotellfrokosten er blitt meget bra. Kanskje er tiden moden for å satse mer og snakke mer om sengen, sier Feltman.

Artikkelen fortsetter under annonsen

For norske forretningsreisende har ikke prisen like mye å si. Den lander på en femteplass.

Totalverdi I følge Via Travel skyldes det at de reisende er opptatt av totalverdien, og ikke bare prisen på selve hotellrommet.

- Det hjelper lite med en lav pris på selv hotellrommet dersom det medfører ekstra høye drosjeregninger. Eller hvis sengen har tatt fra deg nattesøvnen. Det dreier seg tross alt om å ha det beste utgangspunktet for en god arbeidsdag, sier Feltman.

Årlig undersøkelse Via Travel gjennomfører hvert år en stor undersøkelse om reisendes vaner og preferanser, og i år har hele 12 500 forretningsreisende svart på undersøkelsen.

De øvrige alternativene i undersøkelsen var om hotellet hadde møte- og treningsfasiliteter, miljøsertifisering, lojalitetsprogram og høy standard.

Det ble også spurt om hvor viktig det var om det var om hotellet tilhører en velkjent kjede og hvor mye en anbefaling fra venner og kollegaer hadde å si.

Men ingen av disse alternativene ble altså sett på som like viktig når hotellet skal velges.