EMBRAER 190: Norges nyeste flyselskap, Flynonstop, har et splitter nytt Embraer 190-fly, forteller eier Espen Hennig-Olsen. Foto: FLYNONSTOP
EMBRAER 190: Norges nyeste flyselskap, Flynonstop, har et splitter nytt Embraer 190-fly, forteller eier Espen Hennig-Olsen. Foto: FLYNONSTOPVis mer

Dette er Norges aller nyeste flyselskap

Is-konge vil fly deg raskest til flere europeiske storbyer.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

(Dagbladet): I dag lanserte Espen Hennig-Olsen Norges nyeste flyselskap Flynonstop.

Selskapet, et nasjonalt selskap med base i Kristiansand, vil ha sin aller første avgang 25. april 2013.

- Vi har kalt oss et regionalt selskap og begynner pent og pyntelig her på Sørlandet med full fokus på Kjevik lufthavn, sier Hennig-Olsen til Dagbladet.

Embraer 190 Selskapets ene Embraer 190-fly vil fra start ha fem ukentlige avganger til London, i tillegg til både to og tre avganger ukentlig til de europeiske byene Barcelona, Berlin, Dubrovnik, Nice, Palma, Paris og Parma.

- Vi blir landets raskeste operatør til disse stedene. Til Parma, som er lengst unna, bruker vi bare tre timer. Og til London flyr vi til flyplassen London City, midt i byen, sier Hennig-Olsen fornøyd.

Hennig-Olsen har de siste 20 årene jobbet som markedsdirektør og vært eier i Hennig-Olsen is. Når har han solgt seg ut av familiebedriften, som broren fortsatt driver, og satser på fly for alle penga.

Bølgen og Moi Flynonstops administrerende direktør Daniel Lundberg, fortalte under tirsdagens pressekonferanse at selskapet vil ha to prisklasser: Best pris, og flex pris.

Den laveste billettprisen vil være på 1798 kroner tur-retur, og da inngår alle skatter og avgifter, skriver Fædrelandsvennen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Maten du kan kjøpe om bord, er det Bølgen og Moi som står bak, komponert og utviklet av kjendiskokk Trond Moi selv.

- Det blir ordentlig mat. Småretter som smaker godt, sier Hennig-Olsen.

Kan lære av Norwegian Selv om flyselskapet er regionalt, innrømmer den ferske flyselskapseieren at Flynonstop kan løfte blikket etter hvert, uten at Norwegian-sjef Bjørn Kjos har noen grunn til å skjelve i buksene av den grunn:

- Det tviler jeg på. Jeg imponert over det de gjør, men vi har ikke så heftige ambisjoner, sier Flynonstop-eieren.

Men for å klare å stable et flunka nytt selskap på beina i en tøff flybransje, kan Flynonstop både lære av hva Norwegian har gjort og hva de ikke har gjort, forklarer han.

Ti direkteruter Grunnen til at Hennig-Olsen nå satser på fly er at det i dag bare finnes to direkteruter til utlandet fra Sørlandet, henholdsvis til København og Amsterdam, forteller han. Med Flynonstop blir det åtte nye direkteruter:

- Alternativet har vært å dra til Stavanger, Torp eller Oslo, sier han.

Derfor har det tatt lang tid for sørlendingene å komme seg ut på tur:

- Det tar tid og det er mye «hassle», sier Hennig-Olsen, som mener markedet absolutt er til stede for det nye selskapet.