Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Tema

Mer
Min side Logg ut

Dette er nye takter fra Volvo - gode takter

En av de flinkeste i klassen til mye, men ikke alt.

MODERNE DESIGN: Volvo V40 D2 ser betraktelig mye bedre ut enn de andre bilene i Volvo-garasjen. Foto: VOLVO
MODERNE DESIGN: Volvo V40 D2 ser betraktelig mye bedre ut enn de andre bilene i Volvo-garasjen. Foto: VOLVO Vis mer

(Dagbladet): Volvo er på plass i Norge med V40, og Dagbladet fikk låne nøklene noen dager for å se hva den nye småbilen hadde å fare med. Det skulle vise seg å være litt.

Bilen vi testet er en D2, den Volvo selv regner med at kommer til å selge best her til lands. Under panseret finner man en 115 hesters dieselmotor som i tillegg kan skilte med 270 newtonmeter dreiemoment ved 1750 omdreininger.

Svensk tilbakeholdenhet V40 er en moderne bil, også fra et designperspektiv. Den ser betraktelig mye bedre ut enn de andre bilene i Volvo-garasjen, og klarer seg faktisk ganske bra i en hvilken som helst sammenligning.

Den er fortsatt ingen Giulietta.

Inntrykket fortsetter på innsiden. Det er et ryddig og stilig interiør, med den «flytende» midtkonsollen som Volvo er blitt kjent for. 

Liten og nett V40 er en liten bil. Og som de sa hos Volvo:

- Den vekker litt oppmerksomhet, folk forventer at Volvoer skal være større.

VOLVO V40: Vi har testet en D2, som er den Volvo selv regner med at kommer til å selge best her til lands. Foto: VOLVO
VOLVO V40: Vi har testet en D2, som er den Volvo selv regner med at kommer til å selge best her til lands. Foto: VOLVO Vis mer

Med unntak av C30 da selvfølgelig, som nå fases ut. V40 står på egne bein, som en ny modell som kan utfordre i Golf-klassen.

Den sikter seg for øvrig inn på konkurrenter i premiumklassen, som BMW 1-serie og Audi A3.

Ingen gatelys-racer Null til hundre på 12,3 sekunder er ikke fort, Knausgård kunne skrevet minst et kapittel på den tida.

Dette er en bil der man setter seg til rette i de svært komfortable setene, kjører rolig og flyter med trafikken. Det er noe beroligende med det å vite at de eneste man kan utfordre i lyskryss, er syklister - og Buddy-sjåfører.

Denne Toyotaen derimot er en råtass.

Toppfarten hever heller ingen øyebryn. 185 kilometer i timen er maks, men det holder jo lenge her hjemme.

Med unntak av de smålåtne ytelsene så er dette faktisk en ganske god bil. Den ligger godt på veien, og har en lett, men presis styrefølelse gjennom det svært gode rattet. 

Ellers går V40 som den skal, verken mer eller mindre, men litt mer krefter hadde ikke skadet. 

Kompakt Proporsjonene er også som man skulle kunne forvente av en bil i denne klassen. 335 liters bagasjerom og 1032 liter med baksetene nedfelt er akseptable volum.

En Golf skilter riktignok med respektive 350 og 1350 liter.

Bakseteplassen skiller seg heller ikke ut fra konkurrentene. Det er intimt for tre, og helt greit for to. 

Fokus på sikkerhet Den kommer med et radarsystem som holder øye med kryssende trafikk bak, varsel om trafikk som nærmer seg hurtig bakfra i en annen fil, og autobrems og kollisjonvarsling er også standard.

Den har dessuten airbag til fotgjengerne.

Opplever du marerittet og treffer en fotgjenger, spretter en airbag opp over frontruten og demper fallet til vedkommende. Samtidig hever panseret seg slik at området som treffes, er mer plant og trykket fordeles så mye som mulig.

God startpris D2 som vi testet, er innstegsmodellen i V40-serien. Den begynner på 256 800 kroner. Derfra klatrer prisene til tett på 400 000 for de dyreste bensin- og dieselmodellene. 

Det betyr at det er en V40 for et vidt spekter av lommebøker. Volvo er ganske sikre på at D2 blir den mest populære modellen, og det får de nok rett i. Så mye surr som det har vært rundt dieselproblematikken, vil nok mange likevel ønske å gå for bensin. 

Det betyr et prishopp på 50 000 kroner i forhold til D2. For de pengene får du riktignok 150 hester, og dermed en ganske mye sprekere bil. Kan være verdt å vurdere. 

FOKUSERT: På sikkerhet. Denne er ment å dempe fallet for fotgjengere. Foto: GEIR SVARDAL
FOKUSERT: På sikkerhet. Denne er ment å dempe fallet for fotgjengere. Foto: GEIR SVARDAL Vis mer
VELBEHAG: Et ryddig og komfortabelt interiør. Setene burde skrives ut på resept til folk med ryggproblemer. Du kunne brukt det som godstol i stua. Foto: Volvo
VELBEHAG: Et ryddig og komfortabelt interiør. Setene burde skrives ut på resept til folk med ryggproblemer. Du kunne brukt det som godstol i stua. Foto: Volvo Vis mer
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media