Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Tema

Mer
Min side Logg ut

Dette er resultatet av et tysk-italiensk samarbeid

Ta det med ro, de går ikke til krig igjen.

VAKKER? Den er definitivt ikke vond å se på, men er den så mye penere enn en vanlig Z4? Foto: BMW
VAKKER? Den er definitivt ikke vond å se på, men er den så mye penere enn en vanlig Z4? Foto: BMW Vis mer

(Dagbladet): BMW Zagato Roadster heter bilen, og den er bygget spesielt for utstillingen Pebble Beach Concours d'Elegance.

For en stund tilbake viste BMW/Zagato kupé-varianten av bilen, og den svei ikke akkurat hull i netthinnen. Den klassiske høyreiste hekken er det beste hintet til at designen er ført i pennen av Zagato, den tradisjonsrike italienske karosserimakeren.

Kupéen: Resten av verden går neppe i svart-hvit om du får en slik i garasjen, men du kommer til å vekke din velfortjente mengde oppmerksomhet. Foto: BMW
Kupéen: Resten av verden går neppe i svart-hvit om du får en slik i garasjen, men du kommer til å vekke din velfortjente mengde oppmerksomhet. Foto: BMW Vis mer

Zagato har for øvrig biler som Ferrari 250 GTZ, Aston Martin DB4 GT Zagato og fjorårets Aston Martin V12 Zagato på samvittigheten. Med andre ord har de bidratt til å forskjønne verden, riktignok i små steg om gangen.

Bilene er sjeldnere enn solskinnsdager en norgessommer, og BMW Zagato Roadster er ikke noe unntak. Det finnes bare en.

Friskere ytelser Bilen er basert på en BMW Z4 sDrive35is. De, har i utgangspunktet en 340 hesters rekkesekser, som i denne bilen er skremt opp i over 400.

I MILANO: Sjefsdesigner Norihiko Harada i Zagato og Jürgen Greil fra BMW Design, hos Zagato i Milano. Foto: BMW
I MILANO: Sjefsdesigner Norihiko Harada i Zagato og Jürgen Greil fra BMW Design, hos Zagato i Milano. Foto: BMW Vis mer

Det bør gi ganske friske ytelser. Null til hundre på rundt 4,5 sekunder, og en toppfart i overkant av 270 kilometer i timen bør man kunne forvente. Bilen den er basert på når hundre på 4,8 sekunder og er begrenset til 250 kilometer i timen.

Zagato har med andre ord ikke bare banket litt metall, og de har gjort noen andre vesentlige endringer også: Metaltoppen er ersattet med stofftak, noe som sannsynligvis sparer noen kilo i forhold til donorbilens 1600.

Laget i rekordfart BMW Zagato Roadster gikk fra konsept til ferdig bil på bare seks uker. Halvannen måned er ganske kjapt jobbet, selv om de hadde en ferdig bil å ta utgangspunkt i.

Kommer vi til å se den på veien? Det skal du ikke se helt bort fra, men den blir neppe et vanlig syn, og neppe billig.

En Z4 sDrive35is koster rett over en million - før du begynner på ekstrautstyrslista.

DOLCE VITA: Z4 med et tilskudd italiensk design, det er ikke vondt å se på. Foto: BMW
DOLCE VITA: Z4 med et tilskudd italiensk design, det er ikke vondt å se på. Foto: BMW Vis mer
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media