SMERTER I LEGGEN: Beinhinnebetennelse kan oppstå når løpere øker treningsmengden, eller har feil sko. Foto: NTB Scanpix
SMERTER I LEGGEN: Beinhinnebetennelse kan oppstå når løpere øker treningsmengden, eller har feil sko. Foto: NTB ScanpixVis mer

Dette er skaden som plager aller flest løpere

Slik unngår du beinhinnebetennelse, og slik blir du kvitt den.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Du kjenner det murrer på forsiden av leggen under trening. Når økten er over er det fortsatt ømt og vondt. Morgenen etter har ikke smertene gitt slipp, og de forverres under treningsøkten.

Da er det beinhinnebetennelse som mest sannsynlig har angrepet deg. Hvorfor tenker du, og hva skal jeg gjøre?

Tips for å unngå skaden: • Vi anbefaler alle å varme godt opp før intervaller og lignende trening. Ta deg også tid til å roe ned etterpå. Dette kan forebygge beinhinnebetennelse, og andre typer skader. Dette er dessverre ikke dokumentert, men vi ser at det hjelper svært mange.• Bruk skotøy som gir den støtten du trenger. Noen bør ha spesial lagede såler i tillegg.• Løp minst mulig på hardt underlag, asfalt og lignende.• Oppsøk fysioterapeut eller lignende hvis du får smerter under løp. En rask vurdering kan kanskje spare deg for mye tid senere.

Stressreaksjon

Det begynner ofte med lette smerter på innsiden av skinnebenet, også kalt tibia. Fortsetter du å trene som før vil smertene antakelig forverres over tid.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn