JOYSTICK: Airbus sverger til joystick på sine flymodeller forteller Dagbladets reiseekspert, flykaptein Knut Berger. Foto: EPA/AIRBUS/SCANPIX
JOYSTICK: Airbus sverger til joystick på sine flymodeller forteller Dagbladets reiseekspert, flykaptein Knut Berger. Foto: EPA/AIRBUS/SCANPIXVis mer

Dette flyet styrer du med en joystick

Og du kan fortsatt bli pilot om du er i slutten av trettiåra.

(Dagbladet): • Send inn dine spørsmål til Dagbladets reiseeksperter.

Har du en pilotdrøm i magen? Og visste du at dersom den blir en realitet kan det være at du får fly et Airbus-fly med joystick?

Dagbladets reiseekspert, flykaptein i SAS Knut Berger, får stadig nye spørsmål fra Dagbladets lesere.

Først ut denne gang er Solveig. Hun er 37 år, er gift, har tre barn og en stor drøm:

- Jeg ønsker å bli pilot! Vet du noe om jobbmuligheter for meg om jeg skulle satse og eventuelt bli ferdige med en utdannelse tre år fra nå? spør hun i en e-post til Dagbladets reiseeksperter.

Utfordringer Solveig vet at å sette seg på pilotskolebenken vil føre til mange utfordringer både for henne og familien, ikke minst økonomisk:

- Så jeg er naturligvis redd for å satse på noe jeg kanskje er for gammel til å få jobb innen, skriver hun.
 
Alle burde ha en slik drøm synes flykaptein Berger.

- Det er ikke for sent å bli pilot. Skal du gjøre det til et levebrød, må du imidlertid ikke kaste bort noe tid, sier han.

Han bekrefter utfordringene med familie, alder, økonomi og uforutsigbare arbeidstider.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Men min erfaring er at de som er fast bestemt på å lykkes, ja, de lykkes, sier Dagbladets reiseekspert.

Kan ta tid Det som er litt spesielt med pilotutdanning, er at man ikke automatisk kvalifiserer til en jobb i et litt større flyselskap når man er ferdig med utdanningen, forteller Berger.

Ofte må man gå via jobb i et litt mindre selskap for å samle jobberfaring til en større jobb:

- Noen samler denne erfaringen som instruktør på en flyskole, lik den man nettopp har gått på, sier han.

Man må derfor være forberedt på at det kan noe tid før man er i en stabil god jobb etter utdannelsen.

FLYEKSPERT: Knut Berger er flykaptein i flyselskapet SAS. Har jobbet som pilot siden 1986, og vært i SAS i ni år. Berger kan svare på spørsmål om alt som har med flyreisen å gjøre: Fra spesifikke flytekniske spørsmål, til råd og tips til dem som er redde eller bekymret for å fly. Foto: HANS ARNE VEDLOG
FLYEKSPERT: Knut Berger er flykaptein i flyselskapet SAS. Har jobbet som pilot siden 1986, og vært i SAS i ni år. Berger kan svare på spørsmål om alt som har med flyreisen å gjøre: Fra spesifikke flytekniske spørsmål, til råd og tips til dem som er redde eller bekymret for å fly. Foto: HANS ARNE VEDLOG Vis mer

- På den andre siden, kommer det jo stadig signaler om at verden vil ha underskudd på piloter i nær fremtid, presiserer Berger.

I inn og utland Berger har ikke oversikt over hvilke låne- og finansierings ordninger som finnes for de ulike skolene i dag, og anbefaler å ta en telefon til Lånekassen.

- Det finnes flyskoler i både Norge og utlandet. Bruk litt tid til å sette deg inn i de ulike tilbudene som finnes, sier han.
 
Flygerutddaning.com finnes lenker til en rekke skoler.

- Ta kontakt med dem og still mange spørsmål. Be for eksempel om referanser fra tidligere elever og finn ut hvor de er idag. kontakt også gjerne noen av de tidligere elevene og hør hvordan de opplevde skolen, sier Berger.

Mekaniske kontroller Neste Dagbladet-leser ut er Tor-Edgar. Han synes det ser ut som de nye flyene mangler stikke og ratt.

- Er det fordi all styring gjøres via datamaskiner og elektroniske signaler? skriver han.

Hva skjer isåfall om strømmen går eller datamaskinene krasjer, undrer han:

- Er pilotene da uten mulighet til å styre flyet ved hjelp av manuelle- eller mekaniske kontroller? spør Tor-Edgar.

Har styremekanismer Et observant spørsmål, mener Berger.

- Men ingen fly mangler styremekanismer. De har det enten i form av gammeldags stikke eller nymotens joystick - også kalt sidestikke, sier han.

Ifølge flykapteinen har Boeing 737 kontrollstikke, mens Airbus sverger til joystick på sine modeller.

Felles for de fleste nymoderne fly er at kapteinen ved hjelp av stikka eller joysticken, sender elektroniske signaler som påvirker flyets høyde, balanse, side- og trimror, forklarer han.

På en litt eldre utgave av for eksempel Boeing 737, er det ifølge Dagbladets reiseekspert derimot en ren mekanisk vaieroverføring fra stikka til alle ror på flyet.
  Testes i bakken og i lufta For å få et fly typegodkjent hos myndighetene, må flyprodusentene bevise at systemene er ekstremt robuste, forteller Berger.

Tusenvis av timer går med til testing, både på bakken og i lufta:

- Dagens fly er utstyrt med datamaskiner som foretar ulike utregninger, som deretter sendes via fire separate kanaler som overvåker hverandre, sier flykapteinen og fortsetter: 

- Strømforsyning til alle systemer ombord kommer også fra tre selvstendige generatorer, samt et eller to batterier som reserve.
 
Gjennom all testingen har flyprodusentene dokumentert at flysystemene er pålitelige, mener han:

- Flyene leverer denne kvaliteten hver dag, over hele verden, avslutter Berger.