Dette førte til to knekte ribbein og en løs tann

Innen år 2020 mener Volvo at bilene deres skal være så sikre at ingen skal komme til skade eller avgå med døden i en Volvo.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

||| GØTEBORG (Dagbladet) Volvos krasjtest-laboratorium er et gigantanlegg utenfor Gøteborg der teknikere, ingeniører, videofotografer og sikkerhetsansvarlige krasjer over 400 biler hvert år.

Selv om det før et smell går et forventningsfullt drag over alle som jobber på anlegget, er dette blodig alvor. Her rekonstrueres ekte hendelser for å bygge kunnskap om hvordan Volvos biler oppfører seg i ulykkessituasjoner.

- Vi samler inn data fra ekte bilkrasj og tar disse inn til evaluering, sier Thomas Broberg, som er sikkerhetskonsulent på anlegget.

KollisjonNår Dagbladet besøker laboratoriet, er en rekonstruksjon av en ekte ulykke i gang. I et nedfeldt rom, dekket av glass, stirrer 10-12 høyhastighets videokameraer opp. Det er på det kvadratiske glassgulvet bilkrasjet skal skje.

Hendelsen som rekonstrueres er fra en ulykke som inntraff i 2009. En Volvo V70, 2009-modell, møtte en en Volvo av samme type, men fra 1997, i en front mot front-kollisjon.

Bak rattet i den nyeste bilen satt en 39 år gammel mann. I passasjersetet, en 36 år gammel kvinne med en bærbar datamaskin i fanget. Barnet som satt fastspent i baksetet var ett år.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer