Dette førte til to knekte ribbein og en løs tann

Innen år 2020 mener Volvo at bilene deres skal være så sikre at ingen skal komme til skade eller avgå med døden i en Volvo.

||| GØTEBORG (Dagbladet) Volvos krasjtest-laboratorium er et gigantanlegg utenfor Gøteborg der teknikere, ingeniører, videofotografer og sikkerhetsansvarlige krasjer over 400 biler hvert år.

Selv om det før et smell går et forventningsfullt drag over alle som jobber på anlegget, er dette blodig alvor. Her rekonstrueres ekte hendelser for å bygge kunnskap om hvordan Volvos biler oppfører seg i ulykkessituasjoner.

- Vi samler inn data fra ekte bilkrasj og tar disse inn til evaluering, sier Thomas Broberg, som er sikkerhetskonsulent på anlegget.

KollisjonNår Dagbladet besøker laboratoriet, er en rekonstruksjon av en ekte ulykke i gang. I et nedfeldt rom, dekket av glass, stirrer 10-12 høyhastighets videokameraer opp. Det er på det kvadratiske glassgulvet bilkrasjet skal skje.

Hendelsen som rekonstrueres er fra en ulykke som inntraff i 2009. En Volvo V70, 2009-modell, møtte en en Volvo av samme type, men fra 1997, i en front mot front-kollisjon.

Bak rattet i den nyeste bilen satt en 39 år gammel mann. I passasjersetet, en 36 år gammel kvinne med en bærbar datamaskin i fanget. Barnet som satt fastspent i baksetet var ett år.

I den eldre bilen; en 42 år gammel mann og hans 20 år gamle sønn.

Hendelsesforløpet beskrives som at den eldre bilen kom over i feil kjøreretning og traff den nyeste Volvoen fra venstre i en vinkel på 10-15 grader. Hastigheten skal ha vært mellom 60 og 70 km/t.

I auditoriet senkes lysene, kraftige lyskastere fra en rigg i taket flombelyser krasjstedet. Nedtellingen begynner. To Volvoer kjører mot hverandre i 60 km/t og krasjer, front mot front. Glassbiter og bildeler flyr rundt i lokalet. Det hele er over på et par sekunder. Tilbake står to tilsynelatende totalvrakede biler. Men et nærmere ettersyn avslører at testdukkene sitter i sine respektive kupeer, så å si uten skader.

Skader- Bortsett fra skrubbsår, en tannskade og en hjernerystelse ble det ikke registrert alvorlige skader på personene i den nyeste bilen. I den eldre Volvoen hadde føreren knekt to ribbein og pådratt seg skader på venstre fot, sier senioringeniør og ansvarlig for feltdata, John-Fredrik Grönvall. Han mener at sikkerhetsopplegget i begge bilene fungerte perfekt.

- Det som er interessant for oss er at vi i laboratoriet kan gjenskape denne situasjonen. Vi måler skadene på menneskene og dukker og jamfører dette med deformasjonene på bilene, sier Grönvall til Dagbladet.

Ingen skal døOver 3000 fullskala krasjtester er gjennomført i laboratoriet siden åpningen i 2000.

Hvert år gjennomføres omtrent 400 kollisjoner. Gjennomsnittsprisen per kollisjon; 350 000 kroner.

- Innen 2020 skal ingen skades eller drepes i en Volvo. Vi satser på å lage biler som unngår kollisjoner fullstendig. En av våre største utfordringer er sjåførens oppførsel, derfor utvikler vi stadig nye systemer som skal hjelpe føreren med å holde konsentrasjonen på veien, sier Thomas Broberg som håper at sikkerhetssenteret en gang vil bli overflødig.

EKTE KRASJ: Dette er et bilde av den ekte ulykken der to Volvoer frontet i over 80 km/t.  Ulykke skjedde 13. oktober 2009. Foto: Volvo.
EKTE KRASJ: Dette er et bilde av den ekte ulykken der to Volvoer frontet i over 80 km/t. Ulykke skjedde 13. oktober 2009. Foto: Volvo. Vis mer