LØPER DU FOR FORT? Ved å måle pulsen finner du ut underveis i treninga om tempoet er for høyt eller lavt, slik at du unngår feiltrening. Foto: NTB Scanpix
LØPER DU FOR FORT? Ved å måle pulsen finner du ut underveis i treninga om tempoet er for høyt eller lavt, slik at du unngår feiltrening. Foto: NTB ScanpixVis mer

Dette gjør du feil når du måler pulsen under trening

Stadig flere har pulsmålere. Ikke alle bruker den riktig.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

En pulsmåler kan være et veldig nyttig verktøy under trening.

Det gjelder bare å unngå de mest vanlige fellene mosjonister går i, når de måler treningsintensiteten ut ifra hjerteslag per minutt.

Dette er de mest vanlige puls-feilene: • Du regner ut makspuls med 220-formelen:Det er store avvik ved å bruke den tradisjonelle metoden for å finne makspuls (220 minus alder). Varm heller godt opp, kjør et hardt drag for å få opp pulsen og forberede kroppen. Løp et drag i motbakke som varer mellom tre og fire minutt, gi alt på slutten og les av resultatet på klokka. • Du sammenlikner pulstall med andre:Du kan bare sammenligne pulsverdier med dine egne tidligere registreringer. Grunnen til dette er at vi har forskjellig anatomi, dermed kan vi ikke ikke sammenlikne individuelle pulsverdier. Din makspuls er korrelert til din alder, men det betyr ikke at vi alle passe inn i 220-alder formelen. Det er et stort standardavvik.• Du er ikke obs på faktorer som påvirker hjertefrekvensen:Pulstallene endres fra dag til dag, ettersom det påvirkes av mange faktorer, inkludert koffein, vannbalanse, temperatur, fysisk stress, psykisk stress. Derfor bør du vite hvordan disse tingene påvirker hjerterytmen, hvis du ønsker å bruke din nåværende hjertefrekvens som pulsmåling under trening. • Du sammenlikner pulsen på tvers av idretter:Hjertefrekvensverdiene varierer fra idrett til idrett, fordi du bruker ulike muskelgrupper på forskjellige måter. En annen faktor er hvor god du er i idretten du utøver. For eksempel kan en syklist i god form under tøff løping oppleve at beina ikke orker mer, lenge før pulsen er nær et maksimalt nivå. Derfor: Ikke sammenlign pulstall i ulike idretter.

- Ta en test som er mest mulig relevant til din aktivitet, lær å kjenne din egen kropp og ikke sammenlign deg med andre.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: Uke kr 45,- Måned kr 79,- Kvartal kr 199,- År kr 729.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn