Dette gjør du når ryggen svikter

Åtte av ti nordmenn opplever ryggplager én eller flere ganger i livet. Her er ekspertenes beste tips.

MYE VONDT: Nordmenn er i verdenstoppen på rapporterte tilfeller av ryggsmerter per innbygger. Ifølge forskerne lønner det seg ikke å legge seg ned for å hvile når ryggen svikter. Foto: Frederic Cirou
MYE VONDT: Nordmenn er i verdenstoppen på rapporterte tilfeller av ryggsmerter per innbygger. Ifølge forskerne lønner det seg ikke å legge seg ned for å hvile når ryggen svikter. Foto: Frederic CirouVis mer

Det er bedre å opprettholde et normalt fysisk aktivitetsnivå framfor å legge seg under dyna ved akutte smerter i korsryggen, ifølge en metaanalyse som ble publisert i det anerkjente Cochrane library i desember.

- For 15 år siden folk ble rådet til å holde senga når de fikk korsryggsmerter, men nå vet vi at man bør fortsette som normalt, sier professor ved Universitetet i Oslo, Kåre Birger Hagen.

Fysisk aktivitet Sammen med forskere fra Nederland og Norge har Hagen gått gjennom ti tidligere studier på effekten av sengeleie kontra effekten av fysisk aktivitet ved akutte korsryggsmerter.

Nær 90 prosent av alle ryggsmerter som ikke har noen klar årsak, er knyttet til korsryggen. Analysen konkluderer med at det er det er en liten, men signifikant forskjell på de to alternativene.

- Gjennomgangen er konsistent og viser at det aller beste er å opprettholde normal fysisk aktivitetsnivå ved akutte korsryggsmerter. Akutte korsryggplager er vanlig og ufarlig, og som regel er det ingen grunn til bekymring. Smertene bør forsvinne av seg selv innen tre uker, sier Hagen.

Åtte av ti nordmenn opplever forskjellige former ryggplager én eller flere ganger i livet. Halvparten av oss har ryggplager i løpet av et år.  
Variasjon - Ryggplagene kan begynne allerede i tenåra, og kan komme helt ut av det blå. Statistisk sett er det faktisk mer normalt å ha vondt i ryggen enn å ikke ha det, sier Even Lærum, professor i allmennmedisin og leder av Formidlingsenheten for muskel- og skjelettlidelser (FORMI) ved Oslo universitetssykehus, Ullevål.

Årsaken til at så mange er plaget med ryggen kan skyldes arvelig disposisjon, degenerering og slitt brusk. For å forebygge, anbefales veiledet trening og varierte øvelser.

- Variasjon er et viktig stikkord: Varier mellom normal aktivitet og hvile. På jobb bør du ta pauser, og reise deg opp iblant. Hvis du blir sittende for lenge får bruskskivene mellom ryggvirvlene for dårlig forsyning av næring og surstoff, sier Lærum.

I tillegg til å veksle mellom fysisk aktivitet og hvile, er det enkelte ting man kan gjøre for å lindre smerten:

- Ved akutte korsryggsmerter kan man med jevne mellomrom ta anbefalt dose med paracetamol kombinert med betennelsesdempende. Varmepose kan brukes i 20—30 minutter ved stramme muskler, og ispose kan brukes ved betennelse i den akutte fasen. Når man ligger kan man også legge en pute under leggene for å avlaste trykk i korsryggen, sier Lærum som understreker at dette ikke er dokumentert, men basert på egen klinisk erfaring.

- Ikke farlig Leder i Norsk Kiropraktorforening, Jakob Lothe, råder også ryggpasienter til å holde seg så aktive som mulig, og bevege seg litt og ofte.

BEVEGELSE VIKTIG: - Å holde senga virker ofte mot sin hensikt, sier leder i Norsk Kiropraktorforening, Jakob Lothe.  FOTO: TORBJØRN BERG / DAGBLADET
BEVEGELSE VIKTIG: - Å holde senga virker ofte mot sin hensikt, sier leder i Norsk Kiropraktorforening, Jakob Lothe. FOTO: TORBJØRN BERG / DAGBLADET Vis mer

- Å holde senga virker ofte mot sin hensikt. Ti korte turer er bedre enn én lang tur. Det er viktig å veksle mellom aktivitet og hvile. Da stivner man ikke for mye til og samtidig spennes ikke musklene unødig, sier han.

- Såkalte uspesifikke ryggsmerter er tilfeller hvor det ikke foreligger trykk på nervene eller underliggende sykdom. De fleste har «bare» vondt i ryggen. Det er ikke dermed sagt at smertene ikke har noen årsak og at det ikke finnes behandling, sier Lothe.

- Prøv å finne en smertefri stilling som du klarer å slappe av i, og beveg deg med den stillingen som utgangspunkt. Det kan kanskje løse opp i smertene til en viss grad, råder Lothe.

Fysioterapeut og manuellterapeut Hilde Stendal Robinson råder ryggpasienter til ikke å sitte for lenge om gangen:

- Det kan øke plagene, så derfor bør man variere mellom å stå/gå eller å ligge. Det er også viktig å finne gode hvilestillinger. Kjenn etter hva som er best for din kropp, råder Robinson.