IS: Ro ned skaden og legg gjerne is på når du har pådratt deg en belastningsskade. Foto: NTB Scanpix / Microstock
IS: Ro ned skaden og legg gjerne is på når du har pådratt deg en belastningsskade. Foto: NTB Scanpix / MicrostockVis mer

Dette gjør du når skadene dukker opp

Reager kjapt og unngå langvarige problemer.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

«Jaja, det går vel over.»

Kjenner du deg igjen? Det er ikke unormalt å trosse smerter, og dra på trening som vanlig.

Men hvis du ønsker å redusere risikoen for langvarige skader, er dette noe av det første du bør legge fra deg.  Det er nemlig svært viktig å ta tak i skadene tidlig.

Her bør du ta grep raskt

- En skade er en forandring i vevet i en bestemt del av en kroppsregion, forteller Asle Birkeland Kjellsen, spesialist i ortopedisk kirurgi og idrettsmedisin, og overlege ved ortopedisk avdeling, Haukeland Universitetssykehus. Slike «vevsskader» oppstår som oftest ved en akutt hendelse eller som følge av overbelastning.

Ved akutte hendelser er det vanligvis bruddskader, en sene eller et leddbånd som helt eller delvis har røket av, eller knokler som går ut av ledd.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Alle abonnement fornyes automatisk når perioden utløper, men det er ingen bindingstid.
  • Fornyelse skjer til ordinære priser.(*Ukepris er 55 kr/uke)
  • Du kan si det opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn