LANDING: Widerøes første jetfly lander på Flesland i Bergen. Widerøe er lanseringskunde av Embraers andre generasjone E-jet, E190-E2. Som første flyselskap i verden skal Widerøe ta i bruk dette nyproduserte flyet som flyselskapet selv omtaler som det mest miljøvennlige i sin klasse. Video: NTB Scanpix Vis mer

Luftfart

Dette har du aldri sett på et Widerøe-fly før. Og nå vil de fly deg til Middelhavet.

Starter Tyrkia-flyvninger i juni.

BERGEN (Dagbladet) Med inntoget i jet-klassen, ser Widerøe nye muligheter, og markeder.

STØYSVAKT: Dagbladet var med da Widerøe for første gang landet sitt nye jetfly i Norge. Vi kan underskrive på at det er forbløffende lite støy i kabinen. Foto: Tormod Brenna
STØYSVAKT: Dagbladet var med da Widerøe for første gang landet sitt nye jetfly i Norge. Vi kan underskrive på at det er forbløffende lite støy i kabinen. Foto: Tormod Brenna Vis mer

- Chartermarkedet er interessant for oss. Med denne maskinen kan vi fly til Sør-Spania, Hellas og Tyrkia. Vi kan gjøre ting vi ikke har vært i nærheten av tidligere, sier administrerende direktør Stein Nilsen der han sitter på sete 1C i flymaskinen som markerer en ny epoke for Norges eldste flyselskap.

Selskapets første jetfly noensinne, en splitter ny Embraer 190-E2, ble hentet på fabrikken utenfor Sao Paulo i Brasil i forrige uke, og landet torsdag ettermiddag i strålende solskinn på Flesland. Dagbladet var med på det siste strekket fra Aberdeen til Bergen, og kan melde om heftig applaus både ved take-off i Skottland og ikke minst da hjulene før første gang tok bakken på Flesland.

Stolt, og alvorlig

Og den hørtes langt bedre den applausen, enn den ville gjort i Widerøes tradisjonelle propellfly. Embraer-maskinen er nemlig et helt nyutviklet fly, med imponerende spesifikasjoner - til flymaskin å være.

I følge både fabrikken og Widerøe er maskinen det mest drivstoffgjerrige, det mest utslippsvennlige og det mest støysvake flyet i sin klasse.

HØYTIDELIG: Å tre inn i jet-alderen etter 84 år med propelldrift, markerer en ny æra for Widerøe. Det ble behørig feiret med festmiddag og taler i Bergen torsdag kveld. Foto: Tormod Brenna
HØYTIDELIG: Å tre inn i jet-alderen etter 84 år med propelldrift, markerer en ny æra for Widerøe. Det ble behørig feiret med festmiddag og taler i Bergen torsdag kveld. Foto: Tormod Brenna Vis mer

- Og ikke minst er det langt billigere å vedlikeholde, sier Widerøes administrerende direktør Stein Nilsen om det moderne flyet med kapasitet på 114 passasjerer.

STOLTE: STOLTE: Mannskapet som fraktet Widerøes aller første jetfly fra fabrikken i Brasil til basen i Bergen.
STOLTE: STOLTE: Mannskapet som fraktet Widerøes aller første jetfly fra fabrikken i Brasil til basen i Bergen. Vis mer

- Jeg er utrolig stolt i dag. Dette er en stor dag for Widerøe. Med denne maskinen får vi flere ben å stå på, nå er det opp til oss å drifte disse flyene på riktig måte. Vi må vise at vi kan operere dem fornuftig og utnytte fordelene de gir, sier en stolt, men også alvorstynget direktør.

Det første flyet kom altså til Norge denne uka. De to neste kommer i mai og juni. Widerøe har opsjon på ytterligere 12.

- Vi skal jobbe beinhardt for å realisere den opsjonen og kjøpe alle 15, sier Nilsen.

Charter, fjord og nordlys

I første omgang skal jetflyene brukes mellom Bergen og Tromsø og Bodø i Nord-Norge. De skal også fly til Helsinki for å hente asiatiske Finnair-passasjerer til norske fjorder og magisk nordlys. De skal fly til Hamburg og München, og i tillegg håper - og tror - Widerøe på flere charter-oppdrag.

GØY PÅ JOBB: Pilotene Endre Berntzen (t.v.) og Celso Fonseca er fulle av lovord over egenskapene til det nye medlemmet i Widerøe-familien. Foto: Tormod Brenna
GØY PÅ JOBB: Pilotene Endre Berntzen (t.v.) og Celso Fonseca er fulle av lovord over egenskapene til det nye medlemmet i Widerøe-familien. Foto: Tormod Brenna Vis mer

Den første kontrakten er allerede signert. I juni begynner Widerøe å fly charterturister for Tyrkiareiser til Antalya.

- Widerøe er en pioner-bedrift, og har alltid vært det gjennom våre 84 år i norsk luftfart. Vi må utvikle oss, og med disse flyene får vi nye muligheter. Vi blir enda mer regionale, vi blir en mer effektiv tilbringer mellom større og mindre flyplasser.

- Og ikke minst håper vi på en mer viktig rolle i business-til-business-markedet, sier Nilsen, som ikke legger skjul på at lave marginer, sterk priskonkurranse og norske skatter og avgifter er en utfordring for selskapet.

Saken fortsetter under bildet.

VEL BLÅST: Widerøes aller første jetfly fikk mye oppmerksomhet under sin ferd fra fabrikken i Brasil og til basen i Bergen. I Aberdeen i Skottland, før det siste strekket hjem, ble passasjerene ønsket god tur med sekkepipe-musikk. Foto: Tormod Brenna
VEL BLÅST: Widerøes aller første jetfly fikk mye oppmerksomhet under sin ferd fra fabrikken i Brasil og til basen i Bergen. I Aberdeen i Skottland, før det siste strekket hjem, ble passasjerene ønsket god tur med sekkepipe-musikk. Foto: Tormod Brenna Vis mer

- Disse flyene, med over 100 seter, er en perfekt match for oss. De gir oss mange muligheter, og vi har allerede mange ideer, sier han.

- Betyr dette mer konkurranse med Norwegian og SAS?

- Nei. Snarere mer samarbeid. SAS og Norwegian kjøper fly med 180 seter. Vi skal utvikle vår nisje som et regionalt selskap. Men disse flyene gir oss selvsagt nye muligheter også internasjonalt. Vi får nå en rekkevidde Widerøe aldri har vært i nærheten av tidligere, sier Nilsen til Dagbladet.

En drøm å fly

Pilotene Endre Berntzen og Espen Bergsland er foreløpig de to eneste Widerøe-pilotene med sertifisering for den nye Embraer-maskinen, men nye flygere kurses fortløpende.

Berntzen og Bergsland førte flyet fra Brasil til Bergen, og begge humrer som guttunger når vi ber dem beskrive det.

- Det er rett og slett et fantastisk fly. Helt ny motorteknologi gir mer kraft, men mindre forbruk, utslipp og støy. Vi skal ikke nekte på at vi har hatt det gøy på turen hit til Bergen. Dette flyet representerer ikke bare noe helt nytt for passasjerene våre, det gjør det virkelig for oss som jobber om bord også, sier Berntzen til Dagbladet.