Dette har du ikke oversikt over

Derfor må du lære deg den smarte måten å takle barnas mobilbruk på.

TROLIG UTE AV KONTROLL: Rådville foreldre kommer lenger med god kommunikasjon enn med forbud og sperrer, tror medieekspertene. FOTO: Thinkstock
TROLIG UTE AV KONTROLL: Rådville foreldre kommer lenger med god kommunikasjon enn med forbud og sperrer, tror medieekspertene. FOTO: Thinkstock Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Tiden er definitivt over da familien samlet seg rundt husets ene pc - eller, har det noensinne har vært sånn?

Trådløsnettets allemannseiestatus betyr fort at familiemedlemmene har hver sin nettdings - det være seg pc, mobil, nettbrett eller spillkonsoll.

Lommedingsene tar helt over, og alle nye mobiler er smartmobiler. Dette får konsekvenser også for foreldrene

- I praksis betyr det at ungene alltid kan drive med noe du ikke ser. Det er fort gjort å skru på hjemknappen.

Det sier Per Kristian Bjørkeng, mangeårig spillekspert, kulturjournalist i Aftenposten og forfatter av boka Nettkidsa.

Ingenting er gratis En viktig del av den nye trenden er at spillene og mobiltjenestene er gratis. Men det er bare på overflaten:

- Ingenting er gratis. Med gratis-appene følger et enormt reklametrøkk. Så kostnaden for en gratis-app er å utsette barnet for massiv markedsføring og reklame.

Trenden med massiv markedsføring virker spesielt ille på Android-markedet, synes Bjørkeng, som slår et slag for appene som heller koster noen kroner.

- Det er slående hvor gniene noen foreldre er. Mange kvier seg for å bruke noen tiere på en app.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer