PÅ GARDERMOEN:  Du har mange rettigheter du kanskje ikke vet om hvis Norwegian-flyene blir stående på bakken neste mandag. Foto: HANS ARNE VEDLOG.
PÅ GARDERMOEN: Du har mange rettigheter du kanskje ikke vet om hvis Norwegian-flyene blir stående på bakken neste mandag. Foto: HANS ARNE VEDLOG.Vis mer

Dette har du krav på om flyene står på bakken

Mulig streik i Norwegian fra mandag 4. november.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

(Dagbladet): Du har mange rettigheter du knapt vet om. Men det gjelder å forholde seg riktig om det blir flystreik.

Det er meldt mulig om streik i Norwegian fra mandag 4. november hvis partene ikke blir enig før det.

Derfor har Forbrukerrådet sendt ut en oversikt over dine rettigheter som flypassasjer.

Det kan være nyttig informasjon å få med seg enten du har planlagt å reise ut eller er på vei hjem. Fra utlandet gjelder andre regler.

Godt å vite Du skal bli tatt hånd om.

- Passasjerene kan enten få pengene tilbake, eller kreve alternativ transport, hvis flyavgangen blir forsinket over fem timer, eller kansellert som følge av streiken, sier direktør for forbrukerservice Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet.

- Hvis du fortsatt ønsker å fly kan du kreve å få billett på en annen flyvning så snart som mulig, eller på et senere tidspunkt.

 FORT AVBLÅST:  Forbrukerrådet anbefaler deg å møte opp på flyplassen som vanlig hvis du ikke har fått beskjed om at flyet er innstilt.En flystreik kan fort bli avblåst. Foto: HANS ARNE VEDLOG.
FORT AVBLÅST: Forbrukerrådet anbefaler deg å møte opp på flyplassen som vanlig hvis du ikke har fått beskjed om at flyet er innstilt.En flystreik kan fort bli avblåst. Foto: HANS ARNE VEDLOG. Vis mer

Reisen skal være av samme kvalitet som den du opprinnelig kjøpte, kjører du business har du rett på samme standarden.

Pengene tilbake Velger du å få pengene tilbake, skal du få pengene innen sju dager, sier Flønes.

- Passasjerene har krav på mat og drikke, eller overnattingsmuligheter med transport, hvis forsinkelsen på reiseruten blir over to timer eller avgangen blir kansellert.

Artikkelen fortsetter under annonsen

På lengre reiser vil flyselskapet først måtte tilby dette overfor passasjerene ved forsinkelser over tre eller fire timer avhengig av reisens lengde.

Du har også rett til å få dekket utgifter til to telefonsamtaler, men det er mer kuriosa i dagens mobiltelefonsamfunn, legger hun til.  

- En streik kan fort bli avblåst. Har du ikke fått beskjed om at flyet ditt er innstilt anbefaler Forbrukerrådet deg å møte opp på flyplassen som vanlig.  

Klag i vei Får du ikke det du har krav på må du klage til flyselskapet.

Fører ikke din klage fram må du klage der forsinkelsen eller kanselleringen skjedde.

Har hendelsen skjedd i Norge går du til Transportklagenemnda.

I Europa Strander du på en flyplass i Europa må klagen i utgangspunktet behandles der.

Du får mer informasjon om hvor du skal henvende deg hos Forbruker Europa som hjelper deg når du har kjøpt en vare eller tjeneste i EØS-området.

Reiser du i Norge finner informasjon om flyreisen din på avinor.no, eller sjekk ut flyplassens hjemmeside.