MEST IRRITERENDE: Forsinkelser er det nordmenn irriterer seg klart mest over på reise. Illustrasjonsfoto: GREG BOWKER/NEW ZEALAND HERALD/AP/SCANPIX
MEST IRRITERENDE: Forsinkelser er det nordmenn irriterer seg klart mest over på reise. Illustrasjonsfoto: GREG BOWKER/NEW ZEALAND HERALD/AP/SCANPIXVis mer

Dette irriterer nordmenn mest på reise

Hva irriterer du deg mest over på tur?

(Dagbladet): Forsinkelser er det nordmenn irriterer seg mest over på reise.

Norges største reisebyrå, VIA Travel, har nemlig bedt sine reisende om følgende: «Ranger de tre tingene som irriterer deg mest under jobbreisen».

Totalt 3627 personer var med på å rangere irritasjonsmomenter ut fra hva som irriterer mest, nest mest og tredje mest.

Irriterer over halvparten Så mange som 3063, nesten 85 prosent, hadde «forsinkelser» i en av de tre kategoriene.

54 prosent mener at forsinkelser er det mest irriterende av alt, mens 14,5 prosent svarer dette er det nest mest irriterende.

Også køer gjør at 60 prosent av respondentene ser rødt på reise i en eller annen grad.

Ifølge undersøkelsen mener 12 prosent at det er det mest irriterende de kan oppleve på reisen, mens 32 prosent mener dette er det nest mest irriterende.

Gjengangere - Forsinkelser og kø har vært det som irriterer mest hver gang vi har gjennomført disse undersøkelsene. Forsinkelser reduserer effektiviteten og har en negativ innvirkning på hele formålet med reisen, sier administrerende direktør i VIA Travel Norge, Rune Feltman i en pressemelding.

Men heller ikke sikkerhetskontrollen slipper unna.

Totalt 12 prosent mener det å gå igjennom sikkerhetskontrollen på reisen er det mest irriterende av alt, mens nesten 14 prosent har svart at dette er det nest mest irriterende på hele turen.

Dårlig informasjon 3 prosent av de spurte nordmennene svarer at dårlig informasjon på flyplassen er det som irriterer aller mest når de reiser, mens 11 prosent synes dette er det nest mest irriterende.

Andre ting som også får mange til å telle til ti, er høylytt prat i mobilen, uhøflige medpassasjerer, og manglende internettdekning på flyplassen.

Lengst ned på lista kommer ventetid på bagasje, bråkete barn og dårlig mattilbud om bord på flyene.