PÅVIRKER: Lavt forbruk gir lavt utslipp, som igjen gir lavere avgifter og lavere bilpriser. Hva nå?  Foto: Per Ervland
PÅVIRKER: Lavt forbruk gir lavt utslipp, som igjen gir lavere avgifter og lavere bilpriser. Hva nå? Foto: Per ErvlandVis mer

Dette kan endre bilprisene dramatisk

EU jobber med nye målemetoder som kan gi oss langt dyrere biler, hevder EU-kilde.

Dinside Er du blant dem som sliter med å komme ned i samme drivstofforbruk på bilen din som det produsentene oppgir? I så fall er du ikke alene.

Nå har EU sett seg lei på oppgitte forbrukstall som det er nær umulig å oppnå, og det jobbes derfor med nye målemetoder som skal gi et riktigere bilde av reelt forbruk. Dette kan få dramatiske følger.

Nye måleformer Ifølge en anonym kilde er EU allerede i gang med utarbeidelsen av det nye regelverket. Dette skal blant annet tvinge bilprodusentene til å gjøre testene ute på veien i stedet for i et simulert kjøremønster i et laboratorium, slik det gjøres i dag.

Målet er utelukkende at det oppgitte forbruket skal samsvare bedre med virkeligheten. Ifølge Reuters' kilde skal regelsettet være ferdig, og annonseres allerede mot slutten av inneværende år. I de nye måleformene skal det også tas mer hensyn til andre utslipp enn bare CO2, deriblant NOx.

- I den virkelige verden har vi sett at NOx-utslippene har vært langt høyere enn testene oppgir, i enkelte tilfeller så mye som fire-fem ganger høyere, sier en representant for EU til Reuters.

Vi har tidligere fortalt at særlig hybridbilene har stort avvik mellom oppgitt forbruk og reelt forbruk.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men er det bra? I utgangspunktet er dette en gladnyhet som gjør det lettere for oss forbrukere å velge bil etter faktiske opplysninger, som igjen gjør det lettere å budsjettere bilholdet.

Høyere forbruk er derimot synonymt med høyere utslipp. Dette er to ting som følger hverandre parallelt. Dersom de nye måleformene viser til et høyere forbruk, så viser de samtidig til et høyere utslipp.

Høyere utslipp har en direkte påvirkning på bilens avgift, og dermed også den prisen du må betale. Avgiftene er nemlig i stor grad et resultat av blant annet CO2-utslippet.

Spørsmålet er da, vil du ha et reelt oppgitt forbruk, og dermed en høyere bilpris, eller kan du leve med et oppgitt forbruk som er i snilleste laget, og dermed spare en slant eller to?

MER REALISTISKE TALL: De nye målemetodene kan få dramatiske følger. Foto: COLOURBOX.COM
MER REALISTISKE TALL: De nye målemetodene kan få dramatiske følger. Foto: COLOURBOX.COM Vis mer

Riktig forbruk, feil opplysninger

Svar på tiltale Bilbransjen selv er fullstendig klar over situasjonen, men maner til tålmodighet. Gjennom VDA, som representerer den tyske bilbransjen, forteller de at de er selv er i ferd med å lage et forslag til en testform som gir et riktigere og mer rettferdig resultat.

Det er også politiske årsaker til at en brå og plutselig endring i forbruks-, og dermed også utslippstallene, kommer ubeleilig. Da vil også myndighetenes tidsfestede målsetninger og visjoner om senking av det totale utslippet gå på en skikkelig sprekk.

Sjekk denne forbruksfella

Dette kan være den lille hjelpen til pusterom bilbransjen ber om, for kanskje bilprodusentene ikke er de eneste som ber om større tålmodighet?

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide Les her.