HER ER CITROËNS NESTE DS: En sedan med det snodige navnet DS 5LS. Den innebærer samtidig lanseringen av DS som eget bilmerke - merket Citroën brukes ikke på denne bilen. Foto: CITROËN
HER ER CITROËNS NESTE DS: En sedan med det snodige navnet DS 5LS. Den innebærer samtidig lanseringen av DS som eget bilmerke - merket Citroën brukes ikke på denne bilen. Foto: CITROËNVis mer

Dette kan kalles storsatsing

Lanserer eget premiummerke med ny modell.

• Flere bilsaker på db.no/bil.

DinSide.no: Citroën slåss for å gjenerobre en plass i premium-rampelyset, og våpenet er DS-serien.

Bilmerket DS En ny etappe er allerede påbegynt med lanseringen av DS som eget merke, og da i første omgang i verdens største bilmarked.

Vi snakker selvsagt om Kina, som nok en gang har hatt et bilsalg i kraftig vekst i 2013.

Og for å sette det i perspektiv: I Kina selges det like mange biler på to dager som det gjøres i Norge på et helt år!

Her produseres allerede DS5, som var først ut som modell av det nye bilmerket DS. Vi har for øvrig kjørt den europeiske utgaven av DS5 og likte den så godt at vi omtalte den som et smykke av en bil.

Satser tungt Den nye 5LS presenteres av Citroën som en luksussedan, og den skal produseres i Shenzhen, nettopp i Kina.

I tillegg til denne sedanen, som med vilje posisjoneres som premium, kommer en tilsvarende plassert SUV (i tilsvarende klasse som BMW X3 eller Audi Q5) - som også skal produseres i Kina og lanseres der i løpet av 2014.

Raffinert Formgivningen av DS 5LS kjennetegnes ved den nye fronten, som er direkte inspirert av konseptbilene Numéro 9 og Wild Rubis.

Artikkelen fortsetter under annonsen

CITROËN DS 5LS. Foto: CITROËN
CITROËN DS 5LS. Foto: CITROËN
CITROËN DS 5LS. Foto: CITROËN
CITROËN DS 5LS. Foto: CITROËN
CITROËN DS 5LS. Foto: CITROËN

Den skulpturelle fronten kalles også «DS Wings», på grunn av de to vingene i krom som glir over i frontlyktene og sørger for bilens visuelle uttrykk.

De får et slags ekko i de boomerang-formede baklyktene.

Samme mål som Mercedes Den nye modellen er 470 centimeter lang, 184 meter bred og 150 m høy.

Dette er «tilfeldigvis» omtrent dimensjonene til den nye Mercedes C-klasse, og det er da også denne typen bil DS-merket tar mål av seg å konkurrere med.

Turbo og automat DS 5SL vil bli utstyrt med blant annet bensinmotorene THP160 og THP200, der tallene står for antall hestekrefter.

Bilene har ellers direkte sekvensiell innsprøytning og Twin Scroll turbo, og motorene er koblet til en 6-trinns automatgirkasse.

I Kina forhandles DS i 50 DS Stores fordelt på de største byene i landet, men hvorvidt det i framtida blir aktuelt å ta DS-modellene som lanseres i Kina til Europa og Norge, er i skrivende stund i det blå.

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide. Les her.

Her er flere bilnyheter:

Endelig har norgesfavoritten fått motoren den fortjener

Test av to råskinn: Audi og Mercedes i duell
Blir dette Volvos beste?