PØLSE I BIL: En urnorsk tradisjon, som dessverre gjør oss til farligere bilførere. Foto: Geir Svardal
PØLSE I BIL: En urnorsk tradisjon, som dessverre gjør oss til farligere bilførere. Foto: Geir SvardalVis mer

Dette kan være farligere enn promillekjøring

Spising er mer risikabelt enn å sende sms og noen øl, viser ny forskning.

En ny engelsk studie konkluderer med at det er farligere å spise mat mens man kjører, enn å sende sms eller å kjøre alkoholpåvirket.

Det er i rapporten «Two hands are better than one» - laget på bakgrunn av kjøresimulator-tester i regi av universitetet i Leeds, på vegne av forsikringsselskapet Esure - at den oppsiktsvekkende konklusjonen kommer.

BEDRE ENN VIN, MEN...: Vann er bra når du kjører langt, men det bør helst ikke oppstå en trafikkfarlig situasjon mens du bælmer. Illustrasjonsfoto: Colourbox.no
BEDRE ENN VIN, MEN...: Vann er bra når du kjører langt, men det bør helst ikke oppstå en trafikkfarlig situasjon mens du bælmer. Illustrasjonsfoto: Colourbox.no Vis mer

Bakgrunnen er at forskningen viser at reaksjonstida øker med 44 prosent når man har en hånd på rattet, og mat i den andre.

Et ganske skremmende tall, all den tid ikke så rent få av oss rett som det er kjører med ferske rosinboller og rykende kaffekopp, for ikke å snakke om hele bil-Norges favorittmat - ei pølse, neddynget i salat.

Å drikke er også farlig Hva så med å drikke mens man kjører?

Å drikke alkohol er selvsagt galskap, og mange av oss havner i bakrusfella.

Men hva med å leske seg med for eksempel vann?

Ifølge rapporten er det mindre farlig enn å spise, men likevel farligere enn å ha to hender på rattet.

22 prosent forsinkes reaksjonen med.

Muligens fordi det er enklere å håndtere for eksempel en vannflaske, enn ei vaklevoren pølse man er redd skal havne på skjorta.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I forhold til det å holde bilen i eget kjørefelt, fikk deltakerne i testen 18 prosent dårligere kontroll (mer vingling) når de drakk samtidig som de kjørte.

Men verdt å merke seg er at det å snakke i mobiltelefonen fikk enda større utslag på hvordan man holdt kontroll over bilen i eget kjørefelt.

En rapport som Transportøkonomisk Institutt publiserte i 2008, viste til at spising og drikking mens man kjørte bil først og fremst gikk utover den motoriske kapasiteten til sjåføren.

Det vil si at spiser man for eksempel en hamburger mens man kjører, reduseres evnen til hurtig unnamanøvrering fordi man bare har én hånd på rattet.

- Et betydelig straffeansvar - Man er pålagt å holde oppmerksomheten på veien når man kjører bil. Man skal verken ringe, sende sms-er, spise boller og pølser, sminke seg eller lese iPad når man kjører, sier UP-sjef Runar Karlsen.

- Bruk av mobiltelefon er det eneste som er regulert i lovgivningen, men spising og lignende aktivitet bak rattet er brudd på veitrafikklovens paragraf 3, og man påtar seg et betydelig straffeansvar dersom slik uoppmerksomhet blir oppdaget i forbindelse med en ulykke, sier Karlsen.

- Hva med de mange kaffeavtalene i farta?

- Kaffeavtaler er vel og bra, men den skal nytes når bilen står stille. En kan jo bare tenke seg hva som kan oppstå dersom man søler varm kaffe mens man kjører bil.

Mye bidrar til farlig kjøring Nå trenger man selvsagt ikke å være trafikkforsker eller UP-sjef for å skjønne at alt som distraherer oss under bilkjøring, gjør oss til farligere bilførere.

Mange av oss er generelt trafikkfarlige gjennom vår adferd som bilister, og en amerikansk undersøkelse konkluderte med at både de yngste og eldste bilførerne skilte seg ut som ekstra ulykkesbelastede, men av forskjellige årsaker.

Vi vet også at to hender på rattet er det beste, selv om mange av oss ofte nøyer oss med en hånd (47 prosent av de spurte britene innrømmet at de ofte kjørte med bare en hånd på rattet).

Over 36 prosent av de spurte i undersøkelsen svarte at de hadde brukt en hånd til å betjene touch screen-skjermen på navigasjonen mens de kjørte, og 20 prosent hadde røykt sigaretter under kjøringen.

8 prosent svarte at de hadde opplevd en nesten-ulykke mens de opererte radioen under kjøring.

Alt peker mot det som burde være en selvfølge når man sitter bak rattet, men som dessverre ikke er det for svært mange bilførere.

To hender på rattet, og øynene på veien!

Les også: Quiz: Hvilke biler ser du her?
Test: Mazda CX-5 - årets beste SUV-kjøp?
Disse bilene gjør deg livsfarlig trøtt

Saken ble opprinnelig skrevet av Vi Menn for Klikk.no. Les her.