TRANGE KÅR: Da Airbus denne uka viste fram en alternativ seteløsning for økonomiklassen på sin A380 Superjumbo, var det mange som reagerte. Foto: Airbus / Twitter
TRANGE KÅR: Da Airbus denne uka viste fram en alternativ seteløsning for økonomiklassen på sin A380 Superjumbo, var det mange som reagerte. Foto: Airbus / TwitterVis mer

Dette klaustrofobiske setet kan bli framtidens flyhverdag: - Jeg vil ALDRI fly med det selskapet

Men ikke hos SAS.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

(Dagbladet): Franske Airbus er en av flyprodusentene som etter at finanskrisen satte inn har måttet endre tankegang. Flyselskapene vil ha mer effektive og plasseffektive fly, og det ser man nå resultatene av.

På en messe i Hamburg denne uka presenterte Airbus setemodellen som vil være et alternativ for økonomiklassen på deres A380 superjumbo fra 2017. Et design som har vekket både oppsikt og harme. Det skriver Quartz.

- ALDRI Flyene har ikke blitt bredere, men på magisk vis har de nå fått plass til ytterligere ett sete uten at avstanden mellom armlenene har blitt mindre, 45,7 centimeter.

Det Airbus har gjort er at de har hevet de to ytterste setene på hver rad. I tillegg er armlenene veldig smale.

John Walton, en freelance-journalist med luftfart som spesialfelt, var til stede på messen i Hamburg, og illustrerte hvor trangt det kan bli på vindusplass med et bilde på Twitter.

Det tok ikke lang tid før reaksjonene begynte å renne inn.

- Jeg vil ALDRI fly med det selskapet som velger den løsningen, sier @flightreportchc.

- Det der kan ikke være virkelig, sier @alextranslantic.

- Jeg kan ikke engang kalle det et problem. Det ser umenneskelig ut, sier @klimchuk.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mindre standard Men det er ikke bare i bredden det ser ut til å bli stadig trangere kår for den gjennomsnittlige passasjer. Også i lengderetningen snører det seg til.

Industristandarden for avstand fra sete til sete har tradisjonelt sett vært omlag 84 centimeter. I dag er denne nærmere 77 centimeter, skriver LA Times.

I de nye Boeing- og Airubus-flyene kan avstanden bli så liten som 68 centimeter. Det er med andre ord slik at man i praksis får seteryggen i nesa dersom passasjeren foran deg velger å lene seg helt tilbake.

Denne trenden ser man samtidig som flyselskapene på verdensbasis kan vise til voldsomme overskudd. LA Times skriver at dette kommer som en følge av mindre konkurranse og lave oljepriser.

Billettprisene på den andre siden, som har gått opp som en følge av økte oljepriser i de senere årene, forblir høye.

Ikke på SAS Verken Norwegian eller SAS har den aktuelle A380 Superjumbo i sin flåte, men SAS har flere A330 og A340, og har bestilt både A320, flere A330 og A350 XWB fra den franske leverandøren. Sistnevnte vil bli selskapets fly med størst kapasitet da det kan ta 308 passasjerer.

Informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen, sier til Dagbladet at de neppe kommer til å benytte seg av det tidligere nevnte setealternativet på sine fly. Snarere tvert imot - han peker på at de vil ha bedre plass enn noen gang på samtlige klasser med omlag 80 centimeter mellom setene på SAS Go (Økonomiklasse).

Han peker spesielt på de nye A330 Enhanced-maskinene som vil bli faset inn veldig snart.

- Fra høsten av kommer det nye A330 Enhanced, som er den nye versjonen av 330. De kabinene der har vi begynt å introdusere, og med de stolene vi har fer føler vi oss svært trygge på at de vil gi en funksjonalitet og bekvemmelighet kundene vil sette pris på, sier han.

- Vi har fått meget gode tilbakemeldinger. Det er bedre plass i alle klasser.