KOMMER I SEPTEMBER: Ventetida er snart over. Lexus NX 300h er på vei til Norge.  Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK / DINSIDE.NO
KOMMER I SEPTEMBER: Ventetida er snart over. Lexus NX 300h er på vei til Norge. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK / DINSIDE.NOVis mer

Dette kommer til å bli en storselger

Ny Lexus-SUV på vei til Norge.

DinSide: Vi er i Brussel, og står utenfor et enormt industrilokale uten vinduer. På innsiden vet vi at det befinner seg biler. Spennende biler.

Sist vi var her, fikk vi se konseptbilen av en kommende SUV fra Lexus. Nå skal vi få se produksjonsversjonen.

Tidligere har vi også snakket med designeren av bilen, Nobuyuki Tomatsu, som har fortalt oss tanken bak nesten enhver vinkel på den nye NX, og dem er det mange av.

Kjente elementer NX kommer til å bli den mest solgte Lexusen her til lands. Importøren estimerer et sted rundt 700 biler i året.

PASS PÅ VINKLENE: Vinkler er det mange av på nye NX. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK / DINSIDE.NO
PASS PÅ VINKLENE: Vinkler er det mange av på nye NX. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK / DINSIDE.NO Vis mer

Typiske konkurrenter blir Audi Q5, BMW X3, og det er også vanskelig å ikke styre unna Mercedes-Benz GLK også. Men NX har noe spesielt å by på.

I Norge kommer bilen utelukkende til å bli solgt som hybrid. Den får samme drivlinje som IS 300h, så den naturlige betegnelsen blir da NX 300h.

Drift på alle fire IS 300h har drift på bare to av hjulene. Dette er også mulig med NX, men den kommer til å leveres med drift på alle fire i de fleste tilfeller.

I all hovedsak vil NX altså få drift på alle fire. Oppsettet i NX blir derfor veldig likt det vi finner i storebror RX, hvor bensinmotoren driver forhjulene, og elmotoren tar seg av bakhjulene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

LEKKERT SKINN: Stramme seter og sportslig uttrykk. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK / DINSIDE.NO
LEKKERT SKINN: Stramme seter og sportslig uttrykk. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK / DINSIDE.NO Vis mer

Bensinmotoren på 2,5 liters slagvolum vil i NX vil bli noe nedtunet i forhold til i sedanen IS 300h. Sammen med elmotoren - som alene yter 143 hk - vil den totale samlede effekten ligge på 194 hk.

Sikter mot konkurrentene Prisene er foreløpig ikke klare, men Jan Christian Holm fra Lexus Norge forteller at de har ønsket å legge NX 300h på samme prisnivå som vi finner Q5 og X3 med 2-liters dieselmotorer.

Lykkes han i dette, kan du få deg en NX 300h for et sted oppunder 600 000 kroner.

Etter hvert er det også mulig Lexus vil ta inn bilen med en 2-liters turbo under panseret. Det blir uansett på et seinere tidspunkt, ikke fra lanseringsstarten.

FØRERPLASS: Instrumentet har vi sett før. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK / DINSIDE.NO
FØRERPLASS: Instrumentet har vi sett før. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK / DINSIDE.NO Vis mer

Størrelsen på NX er, tilfeldig eller ikke, identisk med Audi Q5. Lengden er faktisk på millimeteren den samme.

Tre versjoner Lexus NX 300h blir å få i tre forskjellige utstyrsnivåer, men importøren ser ikke bort fra at det blir omtrent samme fordeling her som på IS, hvor nær halvparten av kundene velger F-Sport utgaven.

Denne har litt hissigere framtoning, mer sportslig understell, mer sidestøtte i setene, svart taktrekk innvendig, aluminiumspedaler, og framstår som noe mer maskulin.

De to andre er en innstegsmodell, samt en Executive, som skal tilfredsstille den mer komfortorienterte bilføreren.

Sobert indre Innvendig er det lett å kjenne seg igjen fra andre modeller fra Lexus. Også her har du skarpe linjer i et litt aggressivt design. Rattet er lite og sportslig, og instrumentene har vi sett før.

Trenger ikke kabel for å lade mobilen Midtkonsollen har fått en styreplate hvor du med fingertuppen styrer deg fram til det du ønsker å utføre på skjermen. I motsetning til andre forsøk vi har sett på dette, så ser det her ut til å virke bra, ut fra det lille vi har fått prøve.

Under midtarmlenet mellom forsetene finner vi en flat plate med plass til mobiltelefonen. Her har Lexus faktisk plassert en induksjonslader for mobiltelefoner, først sett hos Chrysler, så du trenger med andre ord ikke koble telefonen til via kabler for å få ladet den.

Legg telefonen på platen, og resten går av seg selv.

Alle NX blir for øvrig levert som femsetere, så det blir ingen rene firesetere eller sjuseters utgaver å finne i modellprogrammet.

De første kundene av NX vil få bilene levert i månedsskiftet september/oktober.

STYREPLATE: Styr med fingertuppen. Ikke bilen, men informasjonen på skjermen. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK / DINSIDE.NO
STYREPLATE: Styr med fingertuppen. Ikke bilen, men informasjonen på skjermen. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK / DINSIDE.NO Vis mer

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide. Les her.

FRONT: Kantete front og et stort gap møter deg. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK / DINSIDE.NO
FRONT: Kantete front og et stort gap møter deg. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK / DINSIDE.NO Vis mer