SPAR PÅ KREFTENE: Dersom du har trent for dårlig i sommer, ikke prøv å ta det igjen den siste uka før start. Foto: Birken AS /Geir Olsen
SPAR PÅ KREFTENE: Dersom du har trent for dårlig i sommer, ikke prøv å ta det igjen den siste uka før start. Foto: Birken AS /Geir OlsenVis mer

Dette må du huske den aller siste uka før Birken

Her er tipsene du trenger før start.


Neste fredag og lørdag avholdes årets varianter av Birkebeiner-rittet. Med så få dager igjen til start er det viktig at du ikke trår feil.

Truls Korsæth (22) er oppvokst i birkenløypene, og har en andreplass fra rittet. Han vet hvordan du bør angripe siste uka, og den store dagen.

BIRKEN-TOER: Truls Korsæth er lokalkjent i birkenløypene. Foto: Magnus Linnestad
BIRKEN-TOER: Truls Korsæth er lokalkjent i birkenløypene. Foto: Magnus Linnestad Vis mer

- Den siste uken handler om overskudd. Det er vanskelig å trene seg bedre på så kort tid, men lett å bryte seg ned, forteller Truls Korsæth til Dagbladet.

Lette økter

- Vær en gjerrigknark med energien din, og kjør lette økter. Det kan også være lurt å ha en gjennomkjøring eller to. Om konkurransen er lørdag liker jeg personlig å kjøre en lett hard økt onsdag, og noen enda lettere spurter eller utblåsninger fredag. Det siste døgnet før konkurranse er fint å kunne bruke til å samle seg mentalt.

- Gjør unna utstyrsforberedelsene, så kan du slappe av og stille deg inn på hva som skal skje, sier Korsæth.

At 90 kilometer krever energi er det ingen tvil om. Du bør derfor få i deg mer karbohydrater enn du pleier siste dagene.

- Det er ikke tilfeldig at erkesyklistens favorittmat er pasta. Karbohydrater er viktig for å ha fulle energilagre, så kok mer ris og spagetti enn du pleier. Pass også på væskeinntaket. Vann er kjempefint, men med Farris får du mineraler i tillegg.

- Spis og drikk som en robot

På spørsmål om hva du bør gjøre for å unngå å gå tom underveis, sier han:

- Trikset for å ikke gå tom handler om disiplin. Spis og drikk som en robot. Venter du til du kjenner at kroppen trenger noe, kan det allerede være for sent.

Fordi etterspørselen etter vann og næring under intensiv aktivitet er så stor som den er, rekker ikke kroppen å ta opp det den trenger dersom du venter på sulten. Drikk minst én stor flaske i timen, og spis tre enheter, for eksempel to gel-poser og en energibar.

Prøv å spre inntaket så godt du kan. Husk at kroppen må jobbe for å behandle det du putter inn.

Lettrullende dekk

Det er ikke bare kroppen som skal fungere. Sykkelutstyret og valg av dekk er også en del av Birkebeiner-rittet;

«Det er vanskelig å trene seg bedre på kort tid, men lett å bryte seg ned.» Truls Korsæth

- Traseen er godt utbedret, så et lettrullende dekk er å foretrekke. Schwalbe Racing Ralph 2.1 eller lignende gjør seg godt, anbefaler den tøffe rytteren fra Lillehammer.

• Tips: Skal du sykle ritt tett etter Birkebeinerrittet, må du passe ekstra på restitusjonen. Spis et rikt måltid innen 40 minutter etter målgang, og lytt til kroppen. Selv om du er slapp og sliten i dagene etterpå, er en kombinasjon av hvile og rolig kort trening populært blant idrettsutøvere.

Løypeprofilen: Det 90 km lange rittet avsluttes med utfor ned til Lillehammer.
Løypeprofilen: Det 90 km lange rittet avsluttes med utfor ned til Lillehammer. Vis mer