- Dette må være verdens mest imponerende bil

Superportsbil, familiebil, luksusbil og firehjulstrekker i ett. Se video fra prøvekjøringen!

FØLG DAGBLADET BIL PÅ FACEBOOK!

(Dagbladet): Enten elsker du den, eller så hater du den - Porsches svære luksusbil Panamera.

Det som uansett er sikkert, er at det omdiskuterte utseendet skjuler det som er verdens mest imponerende bil.

Panamera byr på det beste fra flere verdener, og med tilnavnet Turbo S får du også krefter få andre kan hamle opp med.

ZUFFENHAUSEN: Grom bil fortjener gromme kulisser. Vår prøvekjøring tok utgangspunkt i Porsche-museet i Zuffenhausen. Har du et snev av interesse for bil, motorsport og historie, bør du absolutt ta en tur. Foto: HÅKON EIKESDAL
ZUFFENHAUSEN: Grom bil fortjener gromme kulisser. Vår prøvekjøring tok utgangspunkt i Porsche-museet i Zuffenhausen. Har du et snev av interesse for bil, motorsport og historie, bør du absolutt ta en tur. Foto: HÅKON EIKESDAL Vis mer

Nøkkeltallene er 550 bjørnesterke hester og inntil 800 Nm med dreiemoment!

Luksus i overflod Panamera er laget fordi Porsche vil skaffe seg nye kunder. Med sportsbilene 911, Cayman og Boxster har merket sin faste tilhengerskare, som får servert kjøreglede i bøtter og i spann.

Panamera er kanskje ikke like lettbeint og racingorientert av seg, men samtidig byr den på så enormt mye mer.

Med unntak av et noe merkelig utseende, virker det som om det er Porsches måte å vise verden at de har laget bilen ingen trodde var mulig å framstille.

Plassen for fire voksne passasjerer er helt utmerket, og bagasjerommet med sine 321 liter er ikke verst det heller.

STOPP: De keramiske bremsene i kumlokk-format stopper den to tonn tunge Panameraen som om den skulle ha veid halvparten. Foto: HÅKON EIKESDAL
STOPP: De keramiske bremsene i kumlokk-format stopper den to tonn tunge Panameraen som om den skulle ha veid halvparten. Foto: HÅKON EIKESDAL Vis mer

Men det er først og fremst følelsen av luksus, og aller mest tysk ingeniørkunst, som stjeler oppmerksomheten.

Sittekomforten er bra, men setene er harde som i en sportsbil. Likevel har de den støtten du trenger, og ser akkurat så tøffe ut som man forventer i en luksus-familie-superbil.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ekstremt rask Porsche nærmest opphever fysiske lover med Panamera Turbo S.

At to tonn skal kunne flytte så fort på seg som denne gjør, er absurd - og må nesten oppleves i praksis.

Bilen nærmest spretter til 100 km/t på fattige 3,8 sekunder. Og 200 passeres etter 12,9.

MÅLER RUNDETID: Denne tidtakeren er en del av Sport Chrono-pakken. Nødvendig er klokka neppe, men hvem vet? Kanskje du som eier en Turbo S vil prøve deg på racerbanen? Foto: HÅKON EIKESDAL
MÅLER RUNDETID: Denne tidtakeren er en del av Sport Chrono-pakken. Nødvendig er klokka neppe, men hvem vet? Kanskje du som eier en Turbo S vil prøve deg på racerbanen? Foto: HÅKON EIKESDAL Vis mer

Superbilen Mercedes SLS AMG, som vi her testkjører i dragrace mot verdens raskeste elbil Tesla, er like rask, men det massive dreiemomentet Porscha leverer overgår det meste.

I en overboost-funksjon leverer twinturbo-V8-eren 800 Nm fra 2250 o/min. Det er helt sykt.

Derfor er draget nesten like vanvittig uansett hastighetsområde og turtall. Toppfarten er oppgitt til 306 km/t - noe de fleste vet er sterkt underdrevet fra Porsches side.

Lyden er like ekstrem som den er herlig.

Pådrag i tunnel med åpne vinduer gir en berusende opplevelse som fort blir sterkt vanedannende.

Samtidig er den stille som et lam når du ønsker det. I Porscha er det nemlig en egen knapp som styrer volumet på eksosen.

Egenskaper i toppklasse Like kjapp i vendingen som Cayman og 911 er Panamera Turbo S selvsagt ikke - men det er ikke langt unna.

Veien skal bli ekstremt krokete før noen klarer å dra nytte av at Panameraen bærer på noen ekstra kilo.

De kiloene virker nemlig som forduftet i praksis. To tonn? Er det sant?

DET GODE LIV: Er du interessert i bil, skal det godt gjøres å komme nærmere himmelriket enn du gjør med Panamera Turbo S. Men herligheten koster. Foto: HÅKON EIKESDAL
DET GODE LIV: Er du interessert i bil, skal det godt gjøres å komme nærmere himmelriket enn du gjør med Panamera Turbo S. Men herligheten koster. Foto: HÅKON EIKESDAL Vis mer

Vekten kamufleres av styrefølelse med millimeterpresisjon, balanse som en linedanser og et perfekt understell.

Resultatet er en bil så effektiv at man forbauses hver gang en sving er forsert. Og hver gang man tråkker på gassen. Og hver gang man snur seg og ser at det er plass til to voksne i baksetet. For en bil!

Blodpris Ok, superbil, nesten-familiebil, firehjulstrekker og luksusbil i én og samme pakke.

Som du sikkert har gjettet, er det ikke gratis å smykke seg med tittelen «Panamera S-kunde».

Fraprisen på snaut 2,7 millioner kroner er for de aller fleste av oss avskrekkende nok - prisen på ekstrautstyret det samme.

VOLDSOM: Bak dette emblemet skjuler det seg 550 hester og opptil 800 Nm i dreiemoment. Nok til å sende to tonn imponerende ingeniørkunst til 100 km/t på 3,8 sekunder. Noen mener den i virkeligheten gjør spurten enda fortere... Foto: HÅKON EIKESDAL
VOLDSOM: Bak dette emblemet skjuler det seg 550 hester og opptil 800 Nm i dreiemoment. Nok til å sende to tonn imponerende ingeniørkunst til 100 km/t på 3,8 sekunder. Noen mener den i virkeligheten gjør spurten enda fortere... Foto: HÅKON EIKESDAL Vis mer

Men så var det dette med å sette ting i perspektiv, og ikke tro at man hadde vært så mye mer nøktern enn andre dersom finansene hadde strukket til.

Dette er en «alt-i-ett-bil» med omtrent ubegrensede bruksområder.

Utseendet til tross: Porsche Panamera Turbo S er verdens mest imponerende bil!