CRUISESKIP: Mangyongbong er Nord-Koreas første cruiseskip. Det minst luksuriøse cruiset i verden, hevder britiske The Daily Mail. Du må dele de trange lugarene med ukjente medpassasjerer og skipet er rustent. Foto: GOH CHAI HIN/AFP/SCANPIX
CRUISESKIP: Mangyongbong er Nord-Koreas første cruiseskip. Det minst luksuriøse cruiset i verden, hevder britiske The Daily Mail. Du må dele de trange lugarene med ukjente medpassasjerer og skipet er rustent. Foto: GOH CHAI HIN/AFP/SCANPIXVis mer

Dette må være verdens minst luksuriøse cruise

Nord-Korea har fått sitt aller første cruiseskip.

(Dagbladet): Mangyongbong har både karaokebar og fersk kaffe. Men badene på nedre dekk mangler vann, og noen av gjestene må sove på gulvet.

Fartøyet minner lite om sine glamorøse søstre som trafikkerer Middelhavet og Karibia.

Like fullt - Mangyongbong er Nord-Koreas første cruiseskip.

BRASK OG BRAM: Tilskuerne vinket skipet av gårde på jomfruturen, mens det regnet fargerik konfetti.Foto: CARLOS BARRIA/REUTERS/SCANPIX
BRASK OG BRAM: Tilskuerne vinket skipet av gårde på jomfruturen, mens det regnet fargerik konfetti.Foto: CARLOS BARRIA/REUTERS/SCANPIX Vis mer

Det minst luksuriøse cruiset i verden, hevder britiske The Daily Mail: Man må dele de trange lugarene med ukjente medpassasjerer og skipet er rustent.

Selv når du spiser ved kapteinens bord, må du hente maten selv fra buffeten.

Ombygd ferge Noen av lugarene om bord på 39 år gamle og nyoppussede Mangyongbong har køysenger, andre madrasser på gulvet. De beste rommene har bord, stoler og egne bad.

Rommene er spartanske men rene, ifølge The Sydney Morning Herald (Smh).

KOS PÅ DEKK: Hvis du ikke vil sitte inne i spisesalen pyntet med nordkoreanske flagg, kan du få servering ved plastbord utendørs. Foto: CARLOS BARRIA/REUTERS/SCANPIX
KOS PÅ DEKK: Hvis du ikke vil sitte inne i spisesalen pyntet med nordkoreanske flagg, kan du få servering ved plastbord utendørs. Foto: CARLOS BARRIA/REUTERS/SCANPIX Vis mer

Skipet på 9 700 tonn ble brukt som ferge mellom Nord-Korea og Japan fram til 1992, og senere som lasteskip fram til de nordkoreanske atomprøvesprengningene i 2006, skriver Daily Mail.

Trenger penger Til tross for at skipet er alt annet enn glamorøst, håper Nord-Korea å havne på verdenskartet som cruisedestinasjon.

Sist uke ble cruiseskipet lansert med brask og bram da hun skled fra kai i havnebyen Rajin i nord, med kurs mot det naturskjønne feriestedet Mount Kumgang like ved grensen til Sør-Korea.

Ifølge Smh lanseres skipet i et forsøk på å øke turismen for å få inn sårt tiltrengt kapital.

SNACKS: Enkle måltider ble servert på kafeteriavis på brett, slik som øl og tørket fisk. Foto: CARLOS BARRIA/REUTERS/SANPIX
SNACKS: Enkle måltider ble servert på kafeteriavis på brett, slik som øl og tørket fisk. Foto: CARLOS BARRIA/REUTERS/SANPIX Vis mer

Det var likevel et høyst uventet trekk da det lukkede regimet i forrige uke inviterte mer enn 120 kinesiske journalister og turoperatører til en nesten ett døgn lang prøvetur.  

Seks millioner kan sulte Ideen til cruiseprosjektet har Nord-Koreas Teapung International Investment Group og myndighetene i Rason, som grenser både til Kina og Russland.

- Båten ble ferdig renovert for en uke siden, sier Hwang Chol Nam, varaordføreren i provinsen Rason - en fri økonomisk sone som består av Rajin og Sunbong, og som ble opprettet på 1990-tallet for å trekke utenlandsk kapital til landet. 

Sonen har aldri fungert på grunn av dårlig infrastruktur, mangel på kraft, og ikke minst manglende tillit til landets regime.

SLAPPER AV: Et medlem av den kinesiske turistdelegasjonen sover under bildene av Nord-Koreas leder Kim Jong-II og hans avdøde far Kim II-Sung.  Foto: CARLOS BARRIA/REUTERS/SCANPIX
SLAPPER AV: Et medlem av den kinesiske turistdelegasjonen sover under bildene av Nord-Koreas leder Kim Jong-II og hans avdøde far Kim II-Sung. Foto: CARLOS BARRIA/REUTERS/SCANPIX Vis mer

Nord-Korea har istedet blitt møtt  med internasjonale sanksjoner. Ifølge Smh er landet nå utarmet etter tiår med skakkjørt politikk, og lider av vedvarende mangel på mat.
 
Seks millioner står i fare for å sulte i Nord-Korea, skriver The Telegraph.

Visumfritt Ingen turister skal trenge visum for å bli med. Turen må likevel være bestilt gjennom en godkjent turarrangør.

Blir du med, vil du bli strengt overvåket. Den eneste og kortvarige kontakten med lokalbefolkningen, vil skje i følge med guider, eiere av suvenirforretninger og hotellansatte.

Derfor kan cruisepassasjerene bare vente seg små og kortvarige innblikk i den nordkoreanske hverdagen.

UTSIKT: Du kan nyte avslappende timer fra lenestoler på dekk ombord på cruiseskipet Mangyongbong. Foto: CARLOS BARRIA/REUTERS/SCANPIX
UTSIKT: Du kan nyte avslappende timer fra lenestoler på dekk ombord på cruiseskipet Mangyongbong. Foto: CARLOS BARRIA/REUTERS/SCANPIX Vis mer

Det finnes ikke internett i området, og telefonlinjene er upålitelige og dyre.

Det skal etter planen komme internett i september, men non-business-reltaterte nettsteder, deriblant media, vil være strengt kontrollert.

Utenlandske mobiltelefoner vil ifølge Smh bli beslaglagt av turistguider med det samme de reisende ankommer fra den kinesiske grensa.
 
Turister fra Kina Ifølge Daily Mail tar stadig flere kinesere ferien utenfor landets grenser, som til Europa, Thailand, Japan og Sør-Korea.

Et lite, men økende, antall, finner også veien til Nord-Korea. I sommersesongen ankommer daglig rundt 150 reisende Rason fra Kina.

SOVESAL: Journalistene som deltok på jomfruturen med Nord-Koreas første cruiseskip Mangyongbong, lå i sovesaler. Foto: GOH CHAI HIN/AFP/SCANPIX
SOVESAL: Journalistene som deltok på jomfruturen med Nord-Koreas første cruiseskip Mangyongbong, lå i sovesaler. Foto: GOH CHAI HIN/AFP/SCANPIX Vis mer

Men prisen på cruise vil også være å betrakte som et røverkjøp for vestlige lommebøker: Ifølge Daily Mail vil en femdagers tur all inlusive koste cirka 2000 yuan - cirka 1700 kroner.

Målet er å frakte så mange som 4000 besøkende om dagen fra Rason til Mount Kumgang i sommersesongen, og rundt 500 pr. uke resten av året.

Grundig kontroll Nord-Korea har vært åpent for vestlige turister siden 1987, men besøkene blir nøye overvåket.

Enkelte områder har likevel blitt åpnet gradvis mer og mer, slik at turgrupper kan se landet på egenhånd.

SKAL LOKKE TURISTER: Gjester tar bilder av skipet Mangyongbong før ombordstigning. Nord-Korea har vært åpent for vestlige turister siden 1987, men besøkene er både strengt kontrollert og nøye overvåket. Enkelte områder har likevel blitt åpnet gradvis mer og mer, så turgrupper kan se landet på egenhånd. Foto: CARLOS BARRIA/REUTERS/SCANPIX
SKAL LOKKE TURISTER: Gjester tar bilder av skipet Mangyongbong før ombordstigning. Nord-Korea har vært åpent for vestlige turister siden 1987, men besøkene er både strengt kontrollert og nøye overvåket. Enkelte områder har likevel blitt åpnet gradvis mer og mer, så turgrupper kan se landet på egenhånd. Foto: CARLOS BARRIA/REUTERS/SCANPIX Vis mer

Park Chol Su, som er visepresident i Taepung, vil ifølge smh, invitere mer enn 100 reisebyråer fra Europa i oktober for å forsøke å tiltrekke seg cruisegjester langveisfra.

Konfliktområde Lanseringen av cruiset er imidlertid ikke problemfritt. Mount Kumgang der cruiset legger til, er sentral i nord-sør-konflikten.

Allerede i 1998 samarbeidet Nord- og Sør-Korea om et felles turistprogram for Mount Kumpgang, noe som ga turister fra Sør-Korea muligheten til å besøk det vakre Diamantfjellet.

Men for tre år siden ble en 58 år gammel kvinnelig sørkoreansk turist skutt og drept av en nordkoreansk soldat mens hun gikk på turistanleggets strand.

KORTE GLIMT: Den eneste og kortvarige kontakten med lokalbefolkningen, vil skje i følge med guider, eiere av suvenirforretninger og hotellansatte. Foto: CARLOS BARRIA/REUTERS/SCANPIX
KORTE GLIMT: Den eneste og kortvarige kontakten med lokalbefolkningen, vil skje i følge med guider, eiere av suvenirforretninger og hotellansatte. Foto: CARLOS BARRIA/REUTERS/SCANPIX Vis mer

Siden den gang har forholdet vært på et bunnivå, og de to landene har ikke klart å komme til enighet om å restarte prosjektet.

Vil boikotte Det er derfor har Nord-Korea vendt seg til Kina, mens Sør-Korea vil boikotte planene.

Ifølge Daily Mail har naboene i sør allerede varslet at de planlegger å henvende seg til utenlandske ambassader og be dem om ikke å samarbeide  om nye turer til Diamantfjellet i regi av Nord-Korea.

Nord-Koreanerne ser likevel litt annerledes på det:

HØYTIDELIG FEIRING: Med nordkoreanske flagg og kunstige blomster, ønsket de vel 500 frammøtte fra lokalbefolkningen cruiset en god reise. Foto: CARLOS BARRIA/REUTERS/SCANPIX
HØYTIDELIG FEIRING: Med nordkoreanske flagg og kunstige blomster, ønsket de vel 500 frammøtte fra lokalbefolkningen cruiset en god reise. Foto: CARLOS BARRIA/REUTERS/SCANPIX Vis mer

- Vi har åpnet en dør, og den er åpen for hele verden, sier Park Chol Su ifølge The Telegraph.

STRAM GIV AKT: Turene vil bli strengt overvåket. I tillegg til myndighetsorganer i Nord-Korea, samarbeider Nord-Koreas statlige turistbyrå og kinesiske reiseselskaper for å få kinesiske turister til landet.  Foto: CARLOS BARRIA/REUTERS/SCANPIX
STRAM GIV AKT: Turene vil bli strengt overvåket. I tillegg til myndighetsorganer i Nord-Korea, samarbeider Nord-Koreas statlige turistbyrå og kinesiske reiseselskaper for å få kinesiske turister til landet. Foto: CARLOS BARRIA/REUTERS/SCANPIX Vis mer