SJEKKES: Et velkjent syn for flypassasjerer; under ombordstigningen blir hver eneste passasjer ønsket velkommen av et medlem av kabinbesetningen. Personalets oppgave er også å monitorere den enkelte passasjer, slik at for eksempel berusede og syke passasjerer ikke kommer ombord uten videre. Arkivfoto: EIVIND PEDERSEN
SJEKKES: Et velkjent syn for flypassasjerer; under ombordstigningen blir hver eneste passasjer ønsket velkommen av et medlem av kabinbesetningen. Personalets oppgave er også å monitorere den enkelte passasjer, slik at for eksempel berusede og syke passasjerer ikke kommer ombord uten videre. Arkivfoto: EIVIND PEDERSENVis mer

Dette skjer rett foran øynene dine på hver eneste flygning i Norge

Er ute etter noe mer når du ønskes «velkommen om bord».

• Flere reisesaker på db.no/reise.

(Dagbladet): Tror du kabinbesetningen står i døra og hilser velkommen uten grunn? Eller er det tilfeldig at det plinger to ganger i «fasten seatbelt»-signalet rett før takeoff?

Svarene på begge spørsmål er nei.

Nå skal du få vite mer om hva som skjer i kulissene, nesten rett foran øynene dine, på hver eneste flygning i Norge.

Ingen passasjerfly går på vingene uten at det ligger et omfattende og velprøvd arbeid bak, og neste gang du flyr kan det være spennende å observere hva som gjøres for at du skal komme trygt fram.

Ikke bare «velkommen» Når smilende flymannskap står i døra og sier «velkommen til oss» til hver eneste passasjer, så er det to grunner til dette.

Flyselskapene ønsker selvsagt å framstå som imøtekommende og serviceinnstilt. Den andre grunnen er at dette er siste mulighet til å luke ut uønskede passasjerer, enten de er beruset, i mental ubalanse eller på annen måte oppfører seg slik at de kan utgjøre en fare for sikkerheten oppe i skyene.

De flinkeste kabinansatte sørger også for å merke seg hvor det sitter passasjerer som de kan alliere seg med i en nødssituasjon, eller dersom noen slår seg vrang.

Dette kan også gjelde flypersonell som reiser utenom tjenesten.

Gode observatører - Vi synes det er en hyggelig gest å ønske velkommen. Våre kabinansatte møter hver dag ulike typer mennesker. De er flinke til å observere om passasjerene trenger noe ekstra, som oppfølging ved sykdom eller flyskrekk, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian.

NØKKELPERSON: De kabinansatte har egentlig langt viktigere oppgaver enn å servere kaffe. Kabinbesetningen har for eksempel ansvar for at den enkelte passasjer er optimalt sikret ved avgang og landing. Arkivfoto: EIVIND PEDERSEN
NØKKELPERSON: De kabinansatte har egentlig langt viktigere oppgaver enn å servere kaffe. Kabinbesetningen har for eksempel ansvar for at den enkelte passasjer er optimalt sikret ved avgang og landing. Arkivfoto: EIVIND PEDERSEN Vis mer

Også informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS, bekrefter at den hyggelige velkomsten også har et annet formål:

- I forbindelse med hilsenen foregår det også en monitorering av passasjerene, sier han.

Det kan være passasjerer med spesielle behov, som det av service- og omsorgsmessige grunner kan være fint å innlede en kontakt med. Besetningen merker seg hvor i kabinen disse sitter, ifølge Johansen.

- Men det viktigste av alt er det sikkerhetsmessige aspektet knyttet til å identifisere om noen er beruset og eventuelt er i en slik tilstand at vedkommende ikke kan bli med i flyet, sier han.

Tallrike punkter Undersøkelsen i flydøra er bare en liten del av sikkerhetsprosedyrene.

- Før ombordstigning av passasjerer blir det holdt crew-briefing og mannskapet får tildelt sine posisjoner i flyet, sier Sandaker-Nielsen.

Deretter blir det undersøkt om nødutstyr og førstehjelpsskrin er på plass, sjekk av dører, klargjøring av sklier i tilfelle evakuering og ønsket velkommen om bord over høyttaleranlegget. Så telles passasjerer for å sikre at antall stemmer med passasjermanifestet.

Deretter skal det sjekkes at passasjerer har setebeltet på, gis sikkerhetsbrief til passasjerer som sitter ved nødutgang, gjennomføre sikkerhetsdemonstrasjon enten manuelt eller via video, og så si ifra til pilotene at kabinen er klargjort for avgang.

Klarsignal - Mange har sikkert sett at kabinsjefen, som jobber foran i flyet, gir «tommel opp» til kollegene bak i flyet. Det betyr at alt er klart for avgang, forteller Sandaker-Nielsen.

SJEKKLISTE: Før hver eneste flybevegelse, må pilotene gjennomgå en rekke sjekklister. Den enkleste står permanent festet på flystikkene. Foto: EIVIND PEDERSEN
SJEKKLISTE: Før hver eneste flybevegelse, må pilotene gjennomgå en rekke sjekklister. Den enkleste står permanent festet på flystikkene. Foto: EIVIND PEDERSEN Vis mer

Erfarne passasjerer lytter også etter det doble plinget i høyttaleranlegget. Dette er et signal til kabinbesetningen om at tårnet har gitt klarering til snarlig takeoff.

- Ja, det er fast rutine at pilotene plinger to ganger med fasten seatbelt-bryteren idet de er klare til å gi gass på motorene ved takeoff, sier Knut Morten Johansen i SAS.

- Dette er et internt signal til personalet om å ha full oppmerksomhet til de sikkerhetsmessige prosedyrene, slik at de best mulig kan håndtere en eventuell krisesituasjon, forteller han.

Også i Norwegian-fly plinger det to ganger rett før takeoff.

- Da må alt kabinpersonale sitte fastspent på sine posisjoner, sier informasjonssjef Sandaker-Nielsen.

Pling ved hjulslipp Hva betyr det når det bare plinges én gang? Det kan faktisk bety noe helt annet enn at passasjeren på 7F er tørst og vil ha påfyll:

- Det plinges én gang idet hjulene tas ut før landing, forteller informasjonssjefen i SAS.

Dette skjer ofte i forbindelse med at skiltet for fest setebeltet slås på.

Urolig luft kan være en av flere faktorer som gjør at setebelte-skiltet flås på langt tidligere, forteller Johansen.

Pilotene varsler I Norwegian bruker pilotene høyttaleranlegget for å varsle kabinpersonalet om å innta sine posisjoner.

SIGNAL: Når flyene fra SAS og Norwegian har fått startklarering fra flytårnet, er det fast prosedyre at pilotene plinger to ganger med fasten seatbelt-knappen. Arkivfoto: EIVIND PEDERSEN
SIGNAL: Når flyene fra SAS og Norwegian har fått startklarering fra flytårnet, er det fast prosedyre at pilotene plinger to ganger med fasten seatbelt-knappen. Arkivfoto: EIVIND PEDERSEN Vis mer

Ordren lyder «cabin crew, be seated for landing!»

- Et pling kan også bety at kabinpersonalet ønsker å komme i kontakt med kolleger i kabinen, for eksempel via intern telefonlinje, forteller informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen.

Flyr saktere Så er spørsmålet hvorfor flyene i våre dager enkelte ganger bruker lengre tid mellom flyplassene enn de gjorde for bare få år siden?

Er forklaringen at flyselskapene vil bruke mindre fuel, eller andre forhold knyttet til trafikkavviklingen, for eksempel «grønne innflygninger»?

- Det kan være ulike årsaker til dette. I noen tilfeller stemmer det nok, mens i andre ikke, sier Lasse Sandaker-Nielsen.

Generelt sett handler det om å gi en så korrekt flytid som mulig, ifølge informasjonssjefen.

Hvis man oppgir lengre rutetider enn det man faktisk bruker på å fly strekningen, kan det medføre at man ikke får utnyttet flyene godt nok.

Altså, det blir for mye luft i flyprogrammet og dermed også for mye bakketid, forteller han.

Miljøhensyn - Rutetidene vil normalt reflektere tida det tar for et fly å taxe langs bakken og å være i lufta mellom to destinasjoner, sier Knut Morten Johansen i SAS.

Man kan oppleve av flytida en vei er lengre enn om man flyr den andre veien. Vindretning og trafikktettheten i lufta påvirker hvilke innflygningsmønstre som følges.

Noen av disse mønstrene tar også miljømessige hensyn.

Større trafikktetthet de siste åra har ført til justering av flytidene på enkelte strekninger til noen bestemte destinasjoner, og skyldes i hovedsak hvordan infrastrukturen i lufta administreres.

Bruker lang tid - Det er ikke slik at romsligere rutetider har å gjøre med EU-bestemmelsene, der grensa på to eller tre timers forsinkelse avgjør om passasjerene har krav til erstatning?

- Tvilsomt, sier Johansen.

- Men noen flyselskaper har mye lengre flytider i rutetabellene enn andre på samme strekning, medgir han.

FORBEREDELSE: Kabinbesetningens viktigste oppgaver er knyttet til sikkerheten for fly og passasjerer. Arkivfoto: EIVIND PEDERSEN
FORBEREDELSE: Kabinbesetningens viktigste oppgaver er knyttet til sikkerheten for fly og passasjerer. Arkivfoto: EIVIND PEDERSEN Vis mer