«SI MEG HVA DU KJØRER OG JEG SKAL SI HVEM DU ER»:  Tesla Model S (t.v.) er bilen som har greid å overbevise en av de mest kresne kjøpergruppene, ifølge undersøkelsen.  Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
«SI MEG HVA DU KJØRER OG JEG SKAL SI HVEM DU ER»: Tesla Model S (t.v.) er bilen som har greid å overbevise en av de mest kresne kjøpergruppene, ifølge undersøkelsen. Foto: Lars Eivind Bones / DagbladetVis mer

Dette styrer bilvalget ditt

Hvilke egenskaper ønsker du at bilen skal ha, og hva sier valget om deg som person? Her er svaret!

En ny undersøkelse viser hvilke bilmerker som passer deg.

- Det handler om å komme under skallet på nybilkjøperen. Vi fikk spørreobjektene til å avsløre detaljer ved seg selv som de ikke ville ha gjort ellers, sier Anders G. Hovde, seniorrådgiver ved TNS Gallup.

Den siste tida har han sett nærmere på hvilke følelser som knytter seg til nordmenns nybilkjøp. Nøkkelen til det unike grunnlaget var bruk av såkalt omvendt psykologi.

- Hvis vi stiller direkte spørsmål rundt folks følelser og preferanser, får vi ofte diffuse svar. Denne gangen gjorde vi det annerledes. Vi viste en rekke bilder og spurte 4200 mennesker om hvordan forskjellige bileiere framstår. Det de ikke visste, var at vi konsentrerte spørsmålene rundt de samme bilmodellene som de selv eier. På den måten fikk vi folk til å fortelle om seg selv gjennom andre, forteller Hovde.

Mange har fordommer knyttet til forskjellige bilmerker. Audi- og BMW-eierne blir ofte oppfattet som de mest hissige, mens elbilsjåføren flyter på en bølge av kunstig miljøsamvittighet der han suser forbi i kollektivfeltet.

Volkswagen-eieren er snusfornuftig og traust, mens Volvo-folket fremfor alt er opptatt av sikkerhet. Men stemmer oppfatningene med virkeligheten?

Takket være en denne meningsmålingen fra TNS Gallup, kan vi nå for første gang få svaret på en hel rekke spørsmål som tidligere ikke har vært adressert i særlig stor grad. Svarene gir oss en ny og spennende innsikt i hva nordmenn ser etter i biler. Kanskje blir du overrasket..!

Her er fjorårets resultater

Seks forskjellige mennesketyper
- For at en enklere skal finne ut hvor bileierne plasserer seg, har vi laget et system bestående av to akser. Den ene indikerer hvorvidt personen er individorientert eller fellesskapsorientert, den andre indikerer om en er innadvendt eller utadvendt. Med dette som grunnlag er det lettere å skille de forskjellige typene, forteller Hovde, som nylig publiserte de ferske dataene i samerbeid med Dagbladet BIL.

Under disse fire aksene er seks konkrete personlighetstyper definert: «Veikongen», «Kvalitetens fornuft», «Den hensynsfulle», «Hyggelig og sosial», «Aktiv og livsglad» og «Spenningssøkeren».

Dette irriterer oss mest i bilen

«Veikongen» - Et karrieremenneske med høy inntekt som vil vise at han/hun har peiling på bil. Vil framstå som et stilfullt og sofistikert individ og ønsker derfor at den luksuriøse bilen skal understreke selvsikkerheten hans/hennes og gi følelsen av å være både innflytelsesrik og vellykket.

Hva er viktigst for veikongen når han/hun velger bil?

- Her er det høyt fokus på teknologi, premium-utstyr, kvalitet, krefter, komfort og kjøreegenskaper. Gjerne med automatgir.

Hvilke bilmerker skiller seg ut?
- Dette er en kategori hvor vi vanligvis forventer å se BMW eller Audi på en klar førsteplass. De er riktignok godt representert, men både Jaguar, Lexus og Mercedes-Benz gir større utslag. Førstnevnte er kanskje ikke så overraskende, men både Lexus og Mercedes-Benz har tradisjonelt blitt oppfattet som trygge og noe sedate bilmodeller. Dette er altså i ferd med å endre seg.

Stadig flere kjøper bilen på nett

«Kvalitetens fornuft» - Dette er «revisoren»; et kunnskapsrikt menneske som vil framstå som reflektert og intelligent. Bilvalget skal gjenspeile dette og gi følelsen av at han/hun er smart og kompetent. I tillegg har han /hun et underliggende trygghetsbehov; bilen må være pålitelig, driftssikker og ha god annenhåndsverdi.

Hva er viktigst for «revisoren» når han/hun velger bil?

- Høy kvalitet i alle ledd er gjennomgangsfaktoren. Han/hun vil ha den «smarte trygghetsfølelsen», noe som oppfylles i biler med høy aktiv og passiv sikkerhet, pålitelighet og komfort, samt lavt drivstoff-forbruk. God oppfølging fra forhandleren spiller også inn på avgjørelsen.

EKSPERT: Seniorrådgiver i TNS Gallup, Anders G. Hovde. Her under finalen i Årets Bil-kåringen i fjor. Foto: Benjamin A. Ward / Dagbladet
EKSPERT: Seniorrådgiver i TNS Gallup, Anders G. Hovde. Her under finalen i Årets Bil-kåringen i fjor. Foto: Benjamin A. Ward / Dagbladet Vis mer

Hvilke bilmerker skiller seg ut?

- Historisk sett er dette kategorien hvor Volvo og Mercedes-Benz briljerer. Det gjør de riktignok fortsatt, selv om begge på hver sin side spriker litt mot andre kategorier i tillegg. Den som utpeker seg tydeligst her, er kanskje noe overraskende Tesla. Den plasserer seg midt i segmentet, riktignok med noe helling mot sentrum takket være en utadvendt profil som skiller seg litt fra "revisorens" preferanser.

Dette holder vi på med i bilen, i følge undersøkelse

«Den hensynsfulle» - Dette er Ola og Kari Nordmann. Et jordnært og omtenksomt menneske som setter familie og venner høyt. Han/hun er opptatt av miljøet og/eller engasjerer seg i samfunnsrelaterte saker. Bilen skal reflektere empatiske verdier og varm personlighet.

Hva er viktigst for den hensynsfulle når han/hun kjøper bil?

- Her er det ikke snakk om jåleri og unødvendig ekstrautstyr. Den sentrale tankegangen er «mye for pengene», både på kort og lang sikt. Lave driftskostnader og gode garantiordninger, sikkerhetsutstyr, miljøvennlige løsninger og god plass står også høyt i verdi.

Hvilke bilmerker skiller seg ut?

- Her er vi inne i det mest konkurransefylte segmentet. Volkswagen, Toyota, Nissan, Ford, Hyundai, Peugeot, Mazda, Honda og Subaru er alle sterkt representert her. Men tydeligst av alle er Skoda. Et rimelig, fornuftig og praktisk bilmerke som passer den hensynsfulle perfekt.

«Hyggelig og sosial» - Dette er en kategori som på mange måter minner om den hensynsfulle, men hvor kjøperen legger mer vekt på praktiske egenskaper. Bilen skal gjøre livet lettere og være enklest mulig å ha med å gjøre. Et ukomplisert bilhold som ikke distraherer de for mye fra livets øvrige oppgaver.

Hva er viktigst for den hyggelige og sosiale når han/hun kjøper bil?

- Dette er ikke kunden som lar seg friste av moderne teknologiske nyvinninger, men ting som parkerings- og ryggeassistent står høyt i verdi. Lave vedlikeholds- og driftskostnader og designmessige fordeler som enkel inn- og utstigning og god plass er viktig. Dette er ikke nødvendigvis den yngste sjåføren i trafikken...

Hvilke bilmerker skiller seg ut?

- Mange bilmerker har litt flytende overganger mellom kategorien «den hensynsfulle» og denne. Verdiene er mye de samme, kundegruppen også — selv om den hyggelige og sosiale gjerne er noe eldre. Kanskje er dette den hensynsfulles foreldre? Volkswagen, Nissan, Kia, Renault, Suzuki og Opel er de vanligste merkene her.

«Aktiv og livsglad» - Ung, sporty og urban — sosialt aktiv og oppdatert på trendfronten. Dette er et menneske som ikke orker å kjøre rundt i en traust Toyota eller en Nissan Leaf med miljøalibi — her er det andre verdier som står i fokus.

Hva er viktigst for den aktive og livsglade når han/hun kjøper bil?

- Siden dette er en person som lever mer gjennom følelser enn folk i de foregående kategoriene, må bilvalget også gjenspeile dette. Den må være morsom å kjøre, gjerne med spreke ytelser. Moderne ekstrautstyr som head-up display og app-kompatibilitet, samt et hipt og trendy utseende kommer godt med.

Hvilke bilmerker skiller seg ut?

- Her er det få overraskelser: Fiat og Mini står ut, takket være sine individualistiske og artige småbiler myntet på et ungt og urbant publikum. Opel, Citroën og Alfa Romeo ligger i periferien.

«Spenningssøkeren» - Han eller hun er opptatt av å tøye strikken litt lenger enn alle andre. Personen er gjerne kjøpesterk og bruker litt ekstra midler på å skaffe seg noe som reflekterer sportslige og tøffe egenskaper. Eventyrlysten er høy, fart og spenning er sterkt prioritert.

Hva er viktigst for spenningssøkeren?

VALGETS KVAL: Det er vanskelig å navigere i biljungelen. Undersøkelsen viser at de aller fleste merkene konkurrerer om de samme kunderpersonlighetene. Foto: Stein Inge Stølen / Autofil
VALGETS KVAL: Det er vanskelig å navigere i biljungelen. Undersøkelsen viser at de aller fleste merkene konkurrerer om de samme kunderpersonlighetene. Foto: Stein Inge Stølen / Autofil Vis mer

- At kjøretøyet gir det lille ekstra på følelsesfronten; enten gjennom sportslige ytelser eller ekstra god fremkommelighet, gjerne kombinert med et luksuriøst image. Spenningssøkeren foretrekker merker med høy status blant bilkjennere.

Hvilke bilmerker skiller seg ut?

- Her er det heller ingen enorme overraskelser. Porsche og Land Rover er de dominerende merkene, mens Alfa Romeo og Jeep snuser ute i utkanten. BMW ligger overraskende nok lenger unna denne kategorien enn Alfa og Jeep.

Vanskelig å definere I denne undersøkelsen er det mange bilmerker som skiller seg ut og lar seg enkelt plassere i en av de definerte kategoriene. Merker som Jaguar, Mercedes-Benz, Porsche, Land Rover, Alfa Romeo, Jeep, Fiat, Mini, Skoda og Volvo har en krystallklar profil og deretter kundemasse. Det som derimot er svært interessant, er at merker som vi vanligvis pålegger stemplene klysete og selvhøytidelige, derav Audi, BMW og Tesla, faktisk ikke skiller seg ut i så stor grad. De har en fot i flere leire, akkurat som Honda, Mitsubishi, Citroën og Subaru — merker med relativt bred appell.

Dette trenger absolutt ikke være negativt: Når det gjelder premium-merker som Audi, BMW og Tesla, er det faktisk veldig positivt at modellene har flere ben å stå på. Slik kan de være på ønskelisten hos folk med forskjellige personlighetstyper.

Det er to bilmerker som skiller seg ut som «kategoriløse» i denne undersøkelsen. Det første er Tesla.

- Jeg ble overrasket over hvordan Tesla plasserte seg. De typiske bilfolkene har ikke falt for bilen, derimot kan det virke som om den har appellert til de mer rasjonelle og fornuftige av oss. Tesla har greid å overbevise en av de mest kresne kjøpergruppene, sier Hovde.

Det andre er Citroën, et merke som ifølge Hovde sliter litt med å kommunisere et tydelig standpunkt.

- De siste årene har det vært vanskelig å plassere Citroën, men den nye Cactus-modellen viser spennende tendenser. De vil åpenbart gå mot en mer tydelig retning i fremtiden, mener han.

- Hvilket merke kommer best ut av undersøkelsen?

- Skoda, uten tvil. De har greid å markere seg i et segment som er preget av ekstrem konkurranse. De er i ferd med å bli et skikkelig folkemerke i Norge, sier Hovde.

OVERRASKER: - Skoda har greid å markere seg i et segment som er preget av ekstrem konkurranse. De er i ferd med å bli et skikkelig folkemerke i Norge, sier seniorrådgiver Anders G. Hovde i TNS Gallup. Foto: Jamison Pothecary / Autofil
OVERRASKER: - Skoda har greid å markere seg i et segment som er preget av ekstrem konkurranse. De er i ferd med å bli et skikkelig folkemerke i Norge, sier seniorrådgiver Anders G. Hovde i TNS Gallup. Foto: Jamison Pothecary / Autofil Vis mer