Dette tårnet skal utfordre Eiffeltårnet

Det 244 meter høye bygget splitter den historiske byen.

Flere reisesaker på db.no/reise.

(Dagbladet): Det er moteskaper Pierre Cardin som står bak bygningen, som har fått navnet Palas de Lumiere, Lysets Palass.  

Tårnet skal rave 244 meter over bakken, og vil koste nærmere 11 milliarder kroner å bygge. Det er likevel ikke prislappen som får innbyggerne til å rase - det er det uvanlige designet. Tårnet skal lages i glass og stål og ha hele 60 etasjer.

Ødelegger bybildet Venezia er kjent for kanaler, arkitektur, karneval og historie, og innbyggerne mener at det moderne designet til tårnet ikke vil passe inn i bybildet.

KAN STOPPE FLY: Det høyreiste bygget kan skape problemer for flytrafikken nordøst i Italia. Foto: Pierre Cardin / Palaislumiere.
KAN STOPPE FLY: Det høyreiste bygget kan skape problemer for flytrafikken nordøst i Italia. Foto: Pierre Cardin / Palaislumiere. Vis mer

Det er ingen tvil om at en bygning laget av glass og stål vil stå i sterk kontrast til Dogepalasset, Rialtobroen og Markusplassen, som er noen av Venezias mest kjente landemerker.

Da prosjektet ble lansert tidligere i år ble det hyllet av Luca Zaia, leder av Veneto-regionen. Cardin fikk grønt lys for utbygging, men siden den gang har planene blitt tynget av kontrovers.

Skaper arbeidsplasser Tårnet skal bygges i Porto Marghera, som ligger noen kilometer utenfor Venezia sentrum.

Det tidligere industriområdet har blitt hardt rammet av nedleggelser av kjemiske anlegg og oljeraffinerier, og det nye bygget vil skape sårt tiltrengte arbeidsplasser.

- Vi valgte dette tilsynelatende stygge og vanskelige området, fordi vi håper at det vil overbevise folk om at Porto Marghera er på vei inn i en ny tid. Vi vil skape fire til fem tusen arbeidsplasser, sier Rodrigo Basilcati, medarkitekt og Cardins nevø, i følge dnaindia.

Problem for flytrafikken For kritikerne hjelper det imidlertid lite at bygget vil generere arbeidsplasser. De mener at det vil ødelegge bybildet og de liker heller ikke at tårnet vil bli høyere enn klokketårnet på Markusplassen - som blir sett på som «symbolet på Venezia», skriver News.com.

Nå har også Italias Luftfartstilsyn, ENAC, kommet på banen. De sier at tårnet, på grunn av høyden, kan skape problemer for flyene ved Marco Polo lufthavn. Flyplassen er inngangsporten til Venezia for flere millioner turister.