- Dette vil vanligvis ikke skje, hvis du ikke er helt amatør

Slik gikk det da sjåføren av en Lamborghini til 1,5 millioner skulle tøffe seg.

(Dagbladet): Når du ligger bak en Lamborghini Gallardo og venter på grønt lys, forventer du å se en skikkelig akselerasjon. Det fikk vennegjengen fra Chicago oppleve da de lå bak monsterbilen som kommer opp i 100 km/t på 4,2 sekunder, takket være 500 utålmodige hestekrefter under panseret.

Det vennegjengen imidlertid ikke hadde forventet, var at bak rattet på Gallardoen satt en reinspikka amatør.

Gjennom den svært enkle svingen, mister nemlig sjåføren kontrollen over den spreke sportsbilen og legger seg som ei gul osteskive mellom to hamburgerbrød på to biler som kommer i motgående kjørefelt.

Vennegjengen som filmet det hele holder ikke tilbake på skadefryden og skoggler av hendelsen, mens de tar en u-sving og tar Gallardoen i nærmere øyesyn.

- Helt amatør Lederen av Lamborghini-klubben i Norge, Harald Skjøldt, er ikke videre imponert av kjøringen i videoen som ligger øverst i denne saken.

- Det virker som om det er en som har lånt bilen. Dette vil vanligvis ikke skje, hvis du ikke er helt amatør, sier Skjøldt, mens han ler godt av den utrolige ulykka.

Enda mer utrolig for Skjøldt er at Gallardoen er relativt lettkjørt. Den tisylindra motoren har riktignok 500 hk og bilen er god for over 300 km/t, men som fører har du god hjelp.

- Den har firehjulstrekk og det er vanskelig å miste styringen så voldsomt, sier Lamborghini-eksperten, som selv er innehaver av hele seks eksemplarer av den italienske sportsbilen.

1,5 mill. Skjøldt mener bilen i videoen er en 2004-modell og at den i Norge vil koste mellom 1,3 og 1,5 millioner kroner. En ny Gallardo i dag vil koste nærmere tre millioner kroner. Bilprisene er naturligvis lavere i USA, men det å krasje en Lamborghini er aldri billig, spesielt ikke når man påfører to andre biler skader i tillegg.

- Har du noen råd hvis man en dag befinner seg bak rattet til en sportsbil av dette kaliberet?

- Setter du deg bak rattet på en bil med 500 hk og oppover, trår du ikke til sånn ut av en sving. Da er du temmelig dum, sier Harald Skjøldt i den norske Lamborghini-klubben.