Tabubelagt: - De siste årene har jeg vært mer åpen om det. Det tar fremdeles stor plass i livet mitt, men smertene går heldigvis mer opp og ned nå, sier Hanna (29). Foto: Hans Arne Vedlog  / Dagbladet
Tabubelagt: - De siste årene har jeg vært mer åpen om det. Det tar fremdeles stor plass i livet mitt, men smertene går heldigvis mer opp og ned nå, sier Hanna (29). Foto: Hans Arne Vedlog / DagbladetVis mer

Underlivssmerter:

Diagnosen er mer utbredt enn migrene: Hanna (29) kan ikke ha sex uten å få vondt

Den er ukjent for mange, men mellom 10 og 20 prosent fertile kvinner rammes av vestibulitt. 

Har du allerede abonnement?   Logg inn

- Jeg har pleid å si at det er som om noen stikker nåler i deg. Eller at du har falt på sykkel og fått et skikkelig skrubbsår på kneet og så gnir noen på det. Det kjennes litt sånn å ha sex, sier Hanna (29).

Hun har hatt vestibulitt, eller provosert vestibulodyni, i 10 år. Vestibulitt er en langvarig smertetilstand som gir store smerter i området rundt skjedeinngangen.

For mange innebærer det at de får problemer med å gjøre dagligdagse ting, som å bruke tampong, sykle eller ha på stramme bukser.

Vestibulitt Langvarig smertetilstand som først og fremst rammer unge kvinner.Gir store smerter i området rundt skjedeinngangen, og smerten utløses ved berøring, som samleie og bruk av tamping.Det smertefulle området har økt mengde overflatiske nervefibre som er overfølsomme for berøring, og smerten kan blant annet føles som svie og brenning.Kan føre til smertefull spenningstilstand i bekkebunnsmuskulaturen, også kalt partiell vaginisme, som følge av muskelforsvar etter gjentatte smertefulle samleier (som ved vestibulitt).Årsaken til vestibulitt er ikke kjent. Mange har blitt behandlet for gjentatte soppinfeksjoner, eller med antibiotika for utinveisinfeksjon.Gjentatte samleier til tross for smerter kan også være medvirkende årsak.Diagnosen stilles etter vaignal undersøkelse etter sammenligning med gynekologisk undersøkelse.Noe av behandlingen går ut på å lære ulike stressmestringsmetoder, fordi mange av kvinnene rapporterer om høyt stressnivå.Andre behandlinger går ut på å kombinere lokalbedøvelse, samleiepause, fysioterapi (somatokognitiv behandling), massasje og samtaler.Tilstanden er ofte langvarig, men de aller fleste blir bedre.

Kilde: Oslo Universitetssykehus, overlege Unni Kirste og førsteamenuensis Gro Killi Haugstad.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • *Fornyes automatisk til ordinær pris etter gratisperioden (99 kr/mnd).
  • Alle abonnement fornyes automatisk når perioden utløper, men det er ingen bindingstid.
  • Du kan si det opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn