HESTEHODE: Ja, GTI trekker i våre øyne det lengste strået, men utklassing snakker vi ikke om. Foto: KAJ ALVER
HESTEHODE: Ja, GTI trekker i våre øyne det lengste strået, men utklassing snakker vi ikke om. Foto: KAJ ALVERVis mer

Diesel eller bensin - hvilken Golf skal du velge?

Vi har testet begge.

DinSide AV KAJ ALVER

GTI har gått fra å være en forsiktig betegnelse på en VW Golf som første gang rullet av samlebåndene i 1976. Ikke engang VW forstod hvilke ringvirkninger GTI skulle få på den øvrige verden.

110 hester høres ikke ut som mye, men i en tid der en stor og tung Passat ruttet med 75, var det oppsiktsvekkende.

Syv generasjoner GTI GTI er et ikon. Alle som produserer spreke kombikupeer måler seg opp mot den. GTI har holdt seg et hestehode foran gjennom syv generasjoner. Fra 110 hesters sugemotorer, gjennom kompressorladede G60-versjoner til dagens utgave som er utstyrt med turbo og 230 hester under panseret.

LES: Vår første test finner du her!

Intet diesel-ikon Da dieselversjonen GTD kom på markedet i 1982, sjokkerte den ingen. I forhold til GTI-ens ni-sekunders sprint, brukte GTD gode 14 sekunder fra stillestående til 100 km/t, og det meste av skylden må de 70 hardtarbeidende hestene få. Like enkelt blir det ikke i dag, for nye Golf GTD gjør 230 km/t og har 184 hester å rutte med.

GTD 2014-modellen vi har med ut for test, sliter ikke med den skjemmende dieselratlingen. Ikke bare er den stillegående, men den har også et eget «sportsprogram» som ikke bare strammer opp hele kjøreopplevelsen - men også krydrer den med en dyp, sportslig godlåt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

TO HISSIGPROPPER: Mørk GTD eller lys GTI? Smaken kan være delt, men vi vet hva vi foretrekker. Foto: KAJ ALVER
TO HISSIGPROPPER: Mørk GTD eller lys GTI? Smaken kan være delt, men vi vet hva vi foretrekker. Foto: KAJ ALVER Vis mer

GTD kan nemlig utstyres med en såkalt lydgenerator. Lyden genereres i motorrommet og ledes gjennom frontruten og inn i cockpit.

Små forskjeller I forhold til GTI mangler GTD den klassiske røde GTI-stripen i fronten, som på GDT er erstattet med krom over grillen og inn i frontlyktene. Ellers har Golf GTD et utseende som er svært likt GTI. Det inkluderer bi-xenon-lykter med kurvelys og LED-kjøre- og tåkelys som standard.

I hekken finner vi sotede LED-lykter, en diskret hekkspoiler, sortlakkert diffuser og et dobbelt eksosrør på venstre side.

LES OGSÅ: Vi har testet VW e-Golf
  Mye trøkk GTD har 380 Nm i dreiemoment allerede ved ca 1.700 omdreininger, og det lar seg bemerke. Forbikjøringer gjøres raskt og sikkert; fra 80 km/t til 120 km/t i fjerdegiret gjøres unna på seks sekunder takket være dreiemomentet.

Det er måten den leverer kreftene på som skiller den mest fra GTI. Man får et umiddelbart sug i magen ved pådrag, mens GTI lar vente på seg før ting begynner å bli artig - vel å merke varer moroen litt lenger hos sistnevnte.

Strålende diesel Dette er den første Golf GTD-en som har start/stopp, og et batteri som regenerer bremsekraften som standard (Bluemotion-teknologi). Den 2,0-liters store turbodieselmotoren (EA288) er også ny fra innerst til ytterst.

Men som vi har erfart mange ganger tidligere, er det ikke bare å slenge i en ypperlig motor med mest mulig hester for å få en rask bil. Golf GTD har en avansert elektronisk differensialbrems integrert i bilens elektroniske stabilitetsprogram (ESC), samt progressiv servostyring som lar deg velge mellom sportslighet eller komfort.

FLATBUNNET RATT: Interiøret i GTD. Noen sportslige noter er det, men for øvrig er det typisk Golf. Konservativt og nøkternt, men oversiktlig og høyverdig. Foto: KAJ ALVER
FLATBUNNET RATT: Interiøret i GTD. Noen sportslige noter er det, men for øvrig er det typisk Golf. Konservativt og nøkternt, men oversiktlig og høyverdig. Foto: KAJ ALVER Vis mer

Understellet er heller ikke som vi husker fra de gamle dieseldager, da alt var slappere enn bestemors overarmsanheng.

LES OGSÅ: Slik er den nye Golf-stasjonsvognen

Sportslig uttrykk Sportsunderstell som er 15 millimeter lavere og 18-tommers felger med 225/40-dekk er standard, og ESC-en kan du selv bestemme hvor mye skal gripe inn. Interiøret i GTD er som i en GTI, minus de klassiske røde detaljene. Sportstoler med god støtte, blanke pedaler og sot taktrekk for å nevne noe.

I vår utgave sitter det også en DSG-automatkasse, som jeg flere ganger tidligere har sagt min mening om. Men jeg kan godt gjenta den: Strålende! Og det summerer egentlig hele kjøreopplevelsen i en GTD.

Men så var det ikonet da.

GTI Golf GTI er bilen som har ledet an helt fremst i rekkene i snart 40 år. En bil selv ikke VW-ledelsen hadde særlig tro på. Den siste utgaven av ikonet GTI har som nevnt en 230 hesters turboladet toliter under panseret, og 350 newtonmeter til rådighet. Tall som skulle tilsi at den sitter trygt på sin trone en stund til.

HVILKEN FORETREKKER VI? VW Golf "GTI" med dieselmotor (GTD, til venstre på bildet), eller med bensinmotor (GTI, til høyre)? Eneste måten å finne det ut på var å utfordre dem til duell. Foto: KAJ ALVER
HVILKEN FORETREKKER VI? VW Golf "GTI" med dieselmotor (GTD, til venstre på bildet), eller med bensinmotor (GTI, til høyre)? Eneste måten å finne det ut på var å utfordre dem til duell. Foto: KAJ ALVER Vis mer

Med 0-100 sprint som er gjort unna på 6,4 sekunder, er ikke bare nye GTI rask - den takler også kreftene på en imponerende måte.

Golf ble årets bil i 2013

Retningssans Der forhjulsdrevne biler med litt krutt i undikken ofte blir voldsomt vinglete, griper de elektroniske hjelpemidlene og understellet tak og sender deg der hvor du peker den.

Utvendig er GTI en perle. Den er ikke rockegruppen KISS med ansiktsmaling, men mer Rolling Stones. Relativt rolig i utseendet, men linjer og merker avslører at her er det en del rock & roll bak.

MYE bremsekraft 18-tommers hjul, store bremser, GTI-emblemer, fangere og diskrete vinger sammen med et grisefett dobbelt eksosanlegg, med ett utløp på hvert hjørne av hekken gjør den stilmessig til en sekser på autofile Jan Thomas-ers karakterskala.

Bremsene som sitter bak hjulene ser ikke bare bra ut, de er bra. Nesten for bra. Det er ikke få ganger bildene blir totalt ufokusert der man henger ut vinduet og ber sjåføren om å bremse litt. LITT. Etterfulgt av ord som ikke egner seg på trykk, og tørking av frontruten som nå er klissete av hårgelé.

TEMMELIG LIKE: Men bilene er mer forskjellige enn nøklene. Foto: KAJ ALVER
TEMMELIG LIKE: Men bilene er mer forskjellige enn nøklene. Foto: KAJ ALVER Vis mer

TEST: Lexus GS 300h

Hakket bedre Kjørefølelsen er en totalt annerledes opplevelse enn i GTD, selv om det bare mangler 20 newtonmeter i dreiemoment i favør GTD, og rundt 50 hestekrefter i favør GTI. Bunndraget er ikke overraskende på samme måte som det er i dieselen, men bensinmotoren våkner voldsomt opp på turtallskalaen. Fra 1.000 til 2.500 omdreininger spør man funderende: «Erre her der party?»

får man respons. Og den kiler nervetrådene som gir beskjed til hendene om å bare fortsette å putte gir og holde høyrefoten helt strak mens motoren lager en lyd som best kan beskrives som hardrock spilt i steinalderen med tidsriktige instrumenter. Samme girkasse som GTD, så det temaet trengs ikke dekkes.

Allsidige GTI Begge utgavene er lynskarpe på svingete vei, og føles nesten litt i overkant sportslig og stiv i understellet. Men det blir aldri slitsomt. Selv ikke for kjerringen (nå får jeg trøbbel... igjen), som er mer skeptisk enn Ludvig fra Flåklypa, føles nye generasjon GT-biler fra VW slitsomme.

GTI dekker et ekstremt vidspektret behovsområde: Lyskryss Grand Prix, handleturer, bykjøring, langturer... Den gjør alt med samme kontrollerte sinn. Og det er et VW-produkt, så man vet at sikkerhet er ivaretatt på beste mulige måte.

Rask konklusjon: GTI er som GTD: Strålende. Bare litt dyrere - og litt bedre.

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide Les her.