NEDGANG: det selges fortsatt flest dieselbiler her i landet. Men andelen er for første gang på sju år under femti prosent. Foto: COLOURBOX
NEDGANG: det selges fortsatt flest dieselbiler her i landet. Men andelen er for første gang på sju år under femti prosent. Foto: COLOURBOXVis mer

Dieselbilene ikke lenger i flertall

For første gang på sju år.

Stem på Årets Bil og vinn drivstoff for 5000 kroner!

I desember 2005 skjedde det utenkelige: Andelen dieseldrevne biler i nybilsalget kom over 50 prosent. Riktignok var det først i 2007 at dette ble normalsituasjonen, og fra 48,3 prosent i hele 2006 havnet andelen på 74,3 prosent i 2007.

Siden har det holdt seg over 50 prosent.

Diesel under 50 prosent Men nå, etter nesten syv år, er altså barrièren brutt i motsatt retning. I oktober hadde 49,4 prosent av alle nyregistrerte personbiler dieselmotor. Ett år tidligere, i oktober 2012, var andelen allerede nedadgående, men fortsatt på 57,6 %.

Elbilene øker kraftig Dette er imidlertid ikke bensinbilenes fortjeneste, men en bekreftelse på forrige måneds kraftige byks fremover for elbilene.

Åtte prosent av alle førstegangsregistrerte personbiler var elbiler i oktober.

Og mens septembers fantastiske rekord for en stor grad kunne tilskrives det oppdemmede salget av Tesla Model S, har den mer folkelige Nissan Leaf tatt over denne måneden.

SUKSESS-MODELL: Nye Skoda Octavia viser seg å slå an. Den byr på mye bil for pengene og kvitterer med en fjerde plass på modellstatistikken i oktober, bak Nissan Leaf, Toyota Auris og VW Golf - som denne måneden må nøye seg med en tredjeplass. Fred Magne Skillebæk / DinSide.no
SUKSESS-MODELL: Nye Skoda Octavia viser seg å slå an. Den byr på mye bil for pengene og kvitterer med en fjerde plass på modellstatistikken i oktober, bak Nissan Leaf, Toyota Auris og VW Golf - som denne måneden må nøye seg med en tredjeplass. Fred Magne Skillebæk / DinSide.no Vis mer

Leaf, som også er en av kanidatene i Årets Bil 2014,  har til og med gått forbi VW Golf - som til og med må ta til takke med tredjeplassen denne måneden. Golf er nemlig også slått av Toyota Auris i oktober. La oss legge til at et flertall av solgte Auris også er utstyrt med elektrisk motor - det dreier seg nemlig om hybrid-versjonene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Elbil-dobling I oktober ble det registrert 925 nye personbiler med bare elmotor. Det er mer enn dobbelt så mange som i oktober 2012. Elbilene hadde en markedsandel på 7,2 prosent blant personbilene i oktober i år, mens den i oktober i fjor var 3,4 prosent.

Hittil i år er det registrert 5.175 nye elbiler, 52 prosent flere enn i samme periode i fjor. Og fjoråret var som kjent allerede et rekord-år.

Det ble i tillegg bruktimportert 310 personbiler med bare elmotor i oktober - mot 49 i fjor. Totalt ble det førstegangsregistrert (nye og bruktimporterte) 1.235 elbiler i oktober i år, noe som er 765 flere enn i oktober i fjor.

Hybridene også Det ble registrert 1.147 nye personbiler med bensin eller diesel pluss elektrisk hybriddrift i oktober. 15,7 prosent flere enn i oktober i fjor.

Personbilene med hybriddrift har en markedsandel på 8,9 prosent. Hittil i år er det registrert 8.421 nye personbiler med hybriddrift, så å si 65 prosent flere enn i samme periode i fjor.

Hele markedet vokser Det betyr også at markedet holder et solid, høyt nivå: I forhold til gjennomsnittet for oktober måned de 10 foregående årene, er årets oktobertall 27 prosent høyere - det tilsvarer 2.741 flere biler i snitt.

Bruktimporten gikk derimot ned: 2.581 personbiler i oktober tilsvarer en nedgang på vel 17 prosent fra oktober i fjor. Bruktbilsalget innenlands holder seg imidlertid bra, med en økning på 2,6 prosent.

PÅ SALGSTOPPEN: Nissan Leaf.
PÅ SALGSTOPPEN: Nissan Leaf. Vis mer

4x4 er fortsatt like populært. I oktober ble det registrert 4.200 nye personbiler med firehjulsdrift, en andel på 32,6 %. I samme måned i 2012 var firehjulsdriftandelen 30,5 %.

Mye lavere utslipp Den høye andelen elbiler og hybrider har konsekvenser for CO2-utslippet. Gjennomsnittlig CO2-utslipp for alle førstegangsregistrerte nye personbiler i oktober var 118 gram per kilometer, som i september. Det er ni gram mindre enn i oktober 2012.

I oktober i år ble gjennomsnittlig CO2-utslipp for nye biler med bensinmotor 121 g/km, mens det for dieseldrevne biler ble 134 gram per kilometer. I oktober i 2012 hadde de bensindrevne personbilene 127 g/km i CO2-utslipp, mens de dieseldrevne personbilene hadde 138 gram per kilometer.

Hittil i år er CO2-utslippet for nyregistrerte personbiler 125 gram per kilometer, fem gram lavere enn i samme periode i fjor. For personbilene med bensinmotor er utslippet redusert med fem gram per kilometer til 124 gram i perioden. Utslippet fra personbilene med dieselmotor er uendret - 136 gram per kilometer.