SUPERB: Mange vil nok tro at en 1,4 liters bensinmotor i en stor bil som Superb er totalt håpløst, men la deg ikke lure av lite slagvolum. Den lille bensinmotoren med turbo gir bilen respektable ytelser. I tillegg har den et forbruk det går an å leve med. FOTO: Petter Handeland
SUPERB: Mange vil nok tro at en 1,4 liters bensinmotor i en stor bil som Superb er totalt håpløst, men la deg ikke lure av lite slagvolum. Den lille bensinmotoren med turbo gir bilen respektable ytelser. I tillegg har den et forbruk det går an å leve med. FOTO: Petter HandelandVis mer

Dieselbiler blir dyrere - her er 20 gode bensinbiler

Her er 20 gode alternativer med bensinmotor.

FØLG DAGBLADET BIL PÅ FACEBOOK!

Regjeringen har signalisert at dieselbiler vil bli dyrere fra og med neste år. Akkurat hvordan dette vil gjøres vet vi ikke før statsbudsjettet legges fram 6. oktober.

Det som er sikkert, er at bensinbilene vil få en mer konkurransedyktig pris.

Lokal forurensing med i beregningen I dag baseres engangsavgiften på tre komponenter: Vekt, effekt og CO2-utslipp.

NOx- og partikkelutslippene, som fører til lokal forurensning, tas ikke med i beregningen.

Dieselbiler har en høyere andel av dette enn bensinbiler, men CO2-utslippet er derimot lavere enn på tilsvarende bensinbiler.

I 2007 la regjeringen om til dagens avgiftssystem, men det ser altså ut til at de nå også vil ta hensyn til den lokale forurensningen som følger av at flere og flere velger dieselbiler.

Tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken viser at hele 74,8 prosent av bilene som er solgt hittil i år har dieselmotor under panseret. Dette førte blant annet til restriksjoner på kjøring i Bergen i vinter, og det kan føre til det samme i Oslo når kulda melder seg.

Utvikling på bensinfronten De siste årene har imidlertid bensinbilene hatt en voldsom utvikling.

Såkalt downsizing er i vinden, og det betyr at man får mindre bensinmotorer med overladning.

Dermed får man vesentlig lavere forbruk og høyere dreiemoment. To av tingene som har gjort dieselmotorer populære de siste årene.

Under har vi samlet tester av biler med små turbomotorer. Gjennomgangstonen er at disse fungerer utmerket, og har positive sider som på mange måter veier opp for et forbruk som er litt høyere enn på dieselmotorer.

Les også:
Disse bilmerkene bryter oftest sammen
Nå blir det enklere å finne best forsikring
Her er de 15 beste bruktbilkjøpene

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.

Den beste jålesmåbilen Audi ville bygge den beste premium-småbilen. Det har de klart. Karakter: 6/6 Produsent: Audi Pris: 226100 Supermotor gjør A3 enda bedre Kjapp, liten, og gjerrig som en dieselmotor: Audi A3 har markedets beste bensinpakke. Karakter: 5/6 Kjørefavoritten Alfa Romeo Giulietta. Et navn med slike tradisjoner skaper forventninger utover det vanlige. Fra 2011 har den nye importøren også sørget for fem års nybilgaranti til alle som satser italiensk. Karakter: 5/6 Giulietta er best, men ikke for alle Vi har kjørt 5000 kilometer med Alfa Romeo Giulietta for å finne styrker og svakheter. Karakter: 5/6 MiTo er verdens vakreste småbil Italienerne fornekter seg ikke når det kommer til design. Karakter: 5/6 Den er billigere enn du tror Endelig er denne snertne italienske sportbilen i salg til Norge. Karakter: 5/6 Produsent: Alfa Romeo Pris: 297900 Seriøs fransk Mini-utfordrer Vi roste Citroën DS3 da vi var på lansering i Paris tidligere i år. Vi fortalte at den spennende småbilen kunne by på gode kjøreegenskaper og fine motorer. Og faktisk var den ganske sportslig. Karakter: 5/6 Produsent: Citroën Pris: 315600 Nydelig med bensinmotor At du "må" ha en bil med diesel, kan være en solid feilvurdering. Karakter: 5/6 Familiens bestevenn Med dørløsning som en Rolls-Royce, praktisk interiør og gode kjøreegenskaper gir Meriva veldig mye familiehygge for pengene. Karakter: 5/6 Produsent: Opel Pris: 239900 Flott bil, men feil motor Peugeot 3008 er en strålende bil, men du bør styre unna denne motoren. Karakter: 4/6 Produsent: Peugeot Pris: 429700 Familiebiler må ikke ha dieselmotor Må en stor familiebil i dag skal ha momentsterk dieselmotor, eller har de små bensinmotorene livets rett? 6000 km i nye Peugeot 508 med 1,6-liters bensinturbomotor ga oss svaret. Den tøffeste RCZ er noe av det tøffeste som ruller rundt. Men den er ingen sportsbil. Karakter: 5/6 Produsent: Peugeot Pris: 369900 Denne Skodaen får terningkast 6 Snerten tsjekker med gjerrig bensinmotor. Karakter: 6/6 Produsent: Skoda Pris: 189700 Hyggelig pris + god plass = Superb stasjonsvogn Endelig har Superb kommet som stasjonsvogn. Vi har testet den grundig. Karakter: 5/6 Produsent: Skoda Pris: 335850 Kjernefamiliebilen Nye Skoda Octavia har en perle av en bensinmotor. Karakter: 5/6 Produsent: Skoda Pris: 295930 Årets bil, med feil girkasse Vi har testet Volvo S60 med bensinturbo og automatgir. Karakter: 5/6 Produsent: Volvo Pris: 517298 Vi har testet Årets Bil Med sterk bensinmotor og automatgir. Karakter: 4/6 Produsent: Volvo Pris: 715270 Like bra som en vanlig Golf Den takløse versjonen av Golf byr på takløse gleder uten noen store ulemper. Karakter: 5/6 Polo med supermotor Volkswagen Polo Cross med 1,2-liter overbeviser i vår test. Karakter: 5/6 Fornuftsbil med energipille VW Golf stasjonsvogn er fornuften selv. Med riktig motor og girkasse blir den forbløffende morsom i tillegg. Karakter: 5/6

BENSINMOTORER: Tre fjerdedeler av norske bilkjøpere velger i dag dieselmotorer. Snart blir de imidlertid dyrere, og da kan små bensinmotorer som dette ta over. FOTO: Egil Nordlien  HM Foto
BENSINMOTORER: Tre fjerdedeler av norske bilkjøpere velger i dag dieselmotorer. Snart blir de imidlertid dyrere, og da kan små bensinmotorer som dette ta over. FOTO: Egil Nordlien HM Foto Vis mer