BEDRE BENSIN:    Da vi testet BMW 320i mot dieselen 320d, konkluderte vi med at bensinversjonen fikk den ellers gode dieselmotoren til å framstå som en unggutt midt i stemmeskifte og muskelvekst. Foto: PETTER HANDELAND
BEDRE BENSIN: Da vi testet BMW 320i mot dieselen 320d, konkluderte vi med at bensinversjonen fikk den ellers gode dieselmotoren til å framstå som en unggutt midt i stemmeskifte og muskelvekst. Foto: PETTER HANDELANDVis mer

Dieselbilsalget synker, nå kjøper vi nesten like mange bensinbiler

Se hvilke som er best.

• Liste over alle de testede bensinbilene nederst i saken.

I januar 2013 ble det registrert 11 639 nye personbiler i Norge, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

Over 40 prosent av bilene ble solgt med bensinmotor.

BEST:   Golf 1,4 TSI ACT (modellen med sylinderkutt) er den bensinbilmodellen som scorer best i våre tester.  Foto: TERJE BJØRNSEN
BEST: Golf 1,4 TSI ACT (modellen med sylinderkutt) er den bensinbilmodellen som scorer best i våre tester. Foto: TERJE BJØRNSEN Vis mer

Dieselandelen har sunket fra over 70 prosent i januar i fjor til knappe 55 prosent i år.

Et dykk i OFVs registreringsstatistikk viser at avgiftsomleggingen fra 2012 har gitt resultater.

Mens dieselandelen var på 75,7 prosent i 2011, sank den til 64,3 prosent i 2012.

Lokal forurensing Øyvind Solberg Thorsen, direktør i OFV, mener det er mange årsaker til at flere nå velger bensin enn tidligere.

GODT EKSEMPEL:    Fords 1,0-liters Ecoboost-motor ble kåret til årets motor i fjor. Vi har testet den i Ford Focus og ble overbevist. Den kan alt en dieselmotor kan - og litt til. Foto: TERJE BJØRNSEN
GODT EKSEMPEL: Fords 1,0-liters Ecoboost-motor ble kåret til årets motor i fjor. Vi har testet den i Ford Focus og ble overbevist. Den kan alt en dieselmotor kan - og litt til. Foto: TERJE BJØRNSEN Vis mer

-  Mange er opptatt av lokal forurensning og vil ha en bil som ikke slipper ut helseskadelige stoffer i nærmiljøet. Noen velger også bort diesel på grunn av frykt for kjøreforbud i de store byene, sier han.

Thorsen mener også at bensinteknologien har gjort at mange igjen har fått øynene opp for bensinmotorer.

- Nye teknologiske løsninger har gitt bensinmotorene tilsvarende positive egenskaper som dieselmotorene. Lavere forbruk og utslipp (noe som betyr lavere avgifter) og høyere dreiemoment er det viktigste. Dette kombinert med bensinmotorens stillere gange og brede arbeidsområde, finner en del bilkjøpere attraktivt, fortsetter han.

Lavere avgifter - Endring av engangsavgiften har gjort at biler med høy motoreffekt, men lave utslipp, har fått lavere avgifter. Det har betydning for en del bensinmotorer, som for eksempel motorer med sylinderkutt, selv om det selvsagt også gjelder biler med andre drivkilder.

LEKKER:    Stor og lekker. Og med bensin går Audi A5 Sportback 1,8 TFSI dieselversjonen en høy gang. Foto: TERJE BJØRNSEN
LEKKER: Stor og lekker. Og med bensin går Audi A5 Sportback 1,8 TFSI dieselversjonen en høy gang. Foto: TERJE BJØRNSEN Vis mer

- Bensinøkningen gjelder i første rekke de minste bilene (minibiler og småbiler), da enkelte opplever det passer bedre med bensin enn diesel i småbiler. At enkelte forbrukerorganisasjoner anbefaler sine medlemmer å velge bensin framfor diesel dersom de stort sett kjører korte turer, spiller også inn, sier Solberg Thorsen.

At bensin anbefales med mye småkjøring skyldes bedre forbruk- og utslippsmønster og at dieselpartikkelfilteret kan tettes av småkjøring og kaldkjøring.

«Downsizing» Moderne teknologi gjør at bensinmotoren har fått det samme utviklingshoppet som vi opplevde med dieselmotoren for noen år siden. Mer presis innsprøytning, mer effektiv forbrenning og moderne turboteknologi er de viktigste årsakene til at små bensinmotorer i dag leverer effekt tilsvarende det større bensinmotorer gjorde for få år siden.

Fords nye tresylindrede bensinturbomotor er et strålende eksempel: Med énliters slagvolum yter Ecoboost-motoren 125 hestekrefter og 200 Newtonmeter. Og forbruket er lave 0,5 liter per mil.

GØY:    I avdelingen for morsomme biler, viser Toyota GT86 bensinmotorens fortreffelighet. Foto: PETTER HANDELAND
GØY: I avdelingen for morsomme biler, viser Toyota GT86 bensinmotorens fortreffelighet. Foto: PETTER HANDELAND Vis mer

Det er ikke bare Ford som er på ballen. Volkswagengruppen (Audi, Volkswagen og Skoda) har flere bensinturbomotorer som kombinerer gode ytelser med lavt forbruk og utslipp.

Det samme gjelder BMW, Renault, Alfa Romeo, Citroën, Peugeot, Fiat, Volvo, Opel, Mini, Mercedes-Benz, Hyundai og Kia, og stadig kommer nye aktører på banen.

Trenden kalles «downsizing». Toyota og Lexus m.fl. sverger til hybriddrift, der en elmotor bistår bensinmotoren og gir bedre ytelser og lavere forbruk og utslipp.

Gode testresultater Det er ikke bare de små bensinturbomotorene som presterer bedre enn noen gang tidligere.

JODA:    Skoda Fabia 1,2 TFSI er en strålende liten bil. Foto: EGIL NORDLIEN, HM Foto
JODA: Skoda Fabia 1,2 TFSI er en strålende liten bil. Foto: EGIL NORDLIEN, HM Foto Vis mer

Teknologien brukes også i større biler med større og kraftigere motorer. Både Mercedes-Benz, BMW og Audi har de siste årene byttet ut store selvpustende sugemotorer med mindre og betydelig mer effektive motorer med turbo- eller kompressorteknologi, og i enkelte tilfeller hybridteknologi. Dette bør du kunne om motoren i bilen din.

Vi Menn Bil Top Gear tester rundt 100 biler årlig. På den måten får de testet det som er av nye motorer på markedet.

- Testresultatene er ikke til å ta feil av. Dagens bensinturbomotorer gir bedre ytelser og lavere forbruk og CO2-/NOx-utslipp enn tidligere.

MILJØFOKUS: Britt Ann Kåstad Høiskar i Astma- og Allergiforbundet.
MILJØFOKUS: Britt Ann Kåstad Høiskar i Astma- og Allergiforbundet. Vis mer

- I tillegg går vekten ned og komforten opp, for bensinmotorene går bedre og støyer mindre enn dieselmotorene. Dessuten har de et bredere arbeidsområde, sier Terje Bjørnsen, fagredaktør i bladet.

Gode nyheter Britt Ann Kåstad Høiskar i Astma- og Allergiforbundet liker det hun hører.
- At de nye, moderne bensinmotorene gjør det godt i norske tester, er veldig gode nyheter. Fokus på drivstofforbruk og CO2-utslipp er viktig i kampen om et bedre miljø, men vi må ikke glemme de lokale utslippene. Å ha fokus på NOx-utslipp er minst like viktig, forteller hun.

- De moderne bensinmotorene er mye bedre enn dieselmotorene når det gjelder lokal forurensing. Samtidig er ikke bensinmotorene veldig langt bak på CO2-utslipp, fortsetter hun.

Videre forteller Høiskar at Astma og Allergiforbundet jobber knallhardt for at regjeringen skal øke fokus på NOx.

- Først og fremst vil vi at pumpeprisen på diesel og bensin skal jevnes ut. I tillegg vil vi at NOx-utslippet skal oppgis på lik linje med CO2-utslipp når en bil selges ny i Norge. Får vi gjennomslag for dette, er vi godt på vei, avslutter hun.

SUPER:  Med forbruk på 0,54 liter per mil er Audi A3 1,4 TFSI blant de beste bensinbilene vi har testet. Foto: TERJE BJØRNSEN
SUPER: Med forbruk på 0,54 liter per mil er Audi A3 1,4 TFSI blant de beste bensinbilene vi har testet. Foto: TERJE BJØRNSEN Vis mer
Vis mer