RÅSTERK BENSINMOTOR: Den 170 hester sterke 1,8 literen som sitter blant annet i Audi A4, har etter at ingeniørene har gjort seg ferdig, fått et dreiemoment i diesel-klassen. Foto: Tormod Brenna
RÅSTERK BENSINMOTOR: Den 170 hester sterke 1,8 literen som sitter blant annet i Audi A4, har etter at ingeniørene har gjort seg ferdig, fått et dreiemoment i diesel-klassen. Foto: Tormod BrennaVis mer

Dieseldrag på 95 oktan

Bensin eller diesel? Motorer som denne gjør valget ekstra vanskelig.

Bensinbilene opplever en skikkelig opptur i nybilsalget. Etter en dieselovervekt på nesten 75 prosent de siste årene, antyder nå ekspertene at totalfordelingen kan ende på 50/50 i 2013.

Det kan faktisk skje, om bensin-entusiasmen også smitter over på de større modellene, og ikke bare på småbiler og mindre kompaktbiler.

Der er bensinrevolusjonen godt i gang. Den nye VW Golf har for eksempel solgt mer i bensin enn i diesel etter lanseringen før jul.

Sterkere bensinmotorer Årsakene er flere. Myndighetenes skremsels-scenarioer om et mulig diesel-forbud, skaper en viss usikkerhet selv om vel ingen tror det blir en realitet. Da er nok heller kundenes oppdagelse av at bensinmotoren har utviklet seg, og at de tradisjonelle forskjellene i egenskapene på diesel og bensin langt på vei er i ferd med å viskes ut - også i de kraftigere motorene.

Et godt eksempel på et bensinmotoren kan holde tritt med dieselen selv om du kjører diesel-typisk - altså langt og gjerne tungt lastet - finner du i Audis modifiserte 1,8 TFSI-motor som ble lansert i A4 rett før jul.

Bensin med diesel-moment Etter at ingeniørene hadde gjort seg ferdig med justeringene sine, yter motoren nå 170 hesterkrefter. Men mer spennende: Dreiemomentet er økt fra 280 nm til 320 nm. Det er det diesel-klasse over.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Og det merkes. Dagbladet kjørte nylig bilen på langtur med full familie og tung julebagasje, og ble imponert.

FACELIFT:  Det er motor.modifikasjonene som er den største forskjellen på årets A4. Foto: Tormod Brenna
FACELIFT: Det er motor.modifikasjonene som er den største forskjellen på årets A4. Foto: Tormod Brenna Vis mer

Bånndraget er forbløffende bra. A4'en lar seg imponerende lett hente opp fra lave turtall.

Mye av all den giringa du vanligvis forbinder med en godt lastet bensinbil for å holde den på arbeidsturtall, kan du bare glemme. Du trenger rett og slett ikke.

Ved å heve dreiemomentet til godt over den magiske 300-grensa, har Audi-ingeniørene skapt en bensinmotor med et imponerende arbeidsregister. Fra 1400 omdreininger og opp er det fullt drag.

Samme pris Samtidig har de skapt et reellt alternativ til sin egen diesel-bror, 2,0 TDI.

Der får du 177 hk og et dreimemoment på 380 nm. Jasvisst er det forskjell, men i vanlig bruk er den så liten at den knapt er merkbar. Fordi bensinmotoren er blitt så sterk og seig som den er.

Og: Bensinmotoren gir deg max moment over et større turtalls-spekter enn dieselen klarer. At bensinutgaven også er over hundre kilo lettere, er heller ingen ulempe.

Når prisen på de to utgavene så og si er identisk, (starter på hhv 410.200/bensin og 411.200/diesel), har du plutselig et reellt valg, også om du vil ha litt kraftigere saker enn de mestselgende Audi-motorene på 120 hk og 143 hk. Både 1,8 TFSI/170 hk og 2,0 TDI/177 hk kan leveres med quattro permanent firehjulsdrift.

For øvrig kommer også 1,8 TFSI/120 hk og 2,0TDI så godt som likt ut i pris, så også der har kunden reelle valgmuligheter. Faktisk er bensinmotoren noe billigere.

Kundene blir overrasket - Vi får gjerne reaksjoner fra kunder som ikke var klar over hva de moderne bensinmotorene representerer av kraft og ytelse. Selv om nok mange fortsatt er av den oppfatning at det er diesel som gjelder i dette segmentet, oppdager flere og flere at det ikke nødvendigvis behøver å være sånn når de får prøvd de tilsvarende bensinvariantene, sier Marius Tegneby, informasjonssjef hos Audi, til Dagbladet.

Han forteller at diesel fortsatt er dominerende blant de større og kraftigere modellene, men at bensinandelen er på vei oppover også i det segmentet. 

- Bensimotorer med økende moment og lavere forbruk blir interessant for stadig flere. Og når prisen i tillegg så og si er identisk, oppdager mange kunder at de faktisk har et valg de kanskje ikke visste de hadde, sier Tegneby.

Dagbladet skal ikke anbefale deg verken det ene eller det andre om du planlegger å kjøpe ny bil med det første.
Men har du bestemt deg for diesel, anbefaler vi deg å teste den tilsvarende bensinvarianten før du skriver under kontrakten.

Det kan hende du ombestemmer deg.